Roses aposta perquè hi arribin vaixells de creuer abans de tenir construït el moll nou

En vista que es pot allargar el projecte per fer el nou braç per acollir aquestes embarcacions vol que fondegin a la badia

L'equip de govern de Roses va anunciar fa uns mesos que havia proposat al Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat poder construir un nou moll per atraure vaixells de creuer al municipi, però –en vista que aquest projecte es pot allargar per la tramitació que ha de seguir– han decidit agilitar els tràmits perquè les embarcacions d'aquest tipus arribin a Roses abans que s'hi faci el nou braç. El consistori ja ha demanat els permisos allà on és necessari trametre'ls per poder constar com a destinació de creuers, estatus que ja té de fa temps Palamós, per exemple. Fins i tot sembla que els pròxims mesos ja podrien arribar els primers vaixells al municipi alt-empordanès, perquè l'Ajuntament ja ha començat a contactar amb diverses empreses que es dediquen a aquest tipus de viatge de vacances.

Amb llançadores

La proposta que fa Roses imita el model d'altres punts turístics de la Mediterrània, on els vaixells de creuer fondegen prop de la costa i després acosten els turistes a terra ferma amb barques. A Roses consideren que és un bon sistema que unes llançadores portin els turistes fins al municipi, en concret fins a Santa Margarida, fet que s'aprofitarà per impulsar la marina residencial. L'alcaldessa rosinca considera primordial que primer es vengui el municipi com una bona destinació, situada en un lloc estratègic quant a la proximitat que té amb Figueres com a pol cultural important, però també per l'entorn natural privilegiat (amb dos parcs naturals a prop), i fins i tot també per la proximitat a la capital de la demarcació gironina. «Si no ens sabem vendre i no ho comencem a tirar endavant, ja podem anar parlant de construir nous molls», va assegurar Magda Casamitjana.

Turisme familiar

Aquest projecte per atraure turisme de creuers forma part de l'estratègia que segueix l'equip de govern per fugir del turisme de sol i platja i atraure nous públics. És un projecte global que aposta tant pel turisme cultural com pel turisme esportiu i el familiar, que és el públic majoritari dels creuers que arribaran a Roses. Seran vaixells amb una capacitat d'entre 250 i 300 passatgers, amb un perfil d'usuari que busca un tipus d'oferta que sigui tant cultural com gastronòmica i també amb excursions pels voltants.

Fins a tres-cents passatgers

El tipus de vaixell de creuer que l'Ajuntament de Roses calcula que podria rebre és una embarcació de fins a 300 passatgers, que es considera dins la gamma de petits creuers. El consistori va demanar un estudi de viabilitat que conclou que aquest tipus de vaixell està especialitzat en «destinacions turístiques petites, ben situades respecte d'altres destinacions d'interès patrimonial i turístic», com podria ser el cas de Roses. De fet, l'alcaldessa, Magda Casamitjana, creu que s'ha de «vendre» la destinació per l'atractiu que té Roses, però també per la proximitat a Figueres i l'atractiu cultural que representa el Teatre-Museu Dalí, així com respecte d'altres punts d'interès, com ara la ciutat de Girona. L'estudi, encarregat a la consultora Chias Marketing, també valora que aquest és un tipus de negoci en creixement i destaca que la mena de persona que decideix passar les vacances en un creuer d'aquest tipus és algú que busca «petites aventures» i que valora que hi hagi «serveis i equipaments de qualitat, com ara un alt nivell de gastronomia, excursions i activitats relacionades amb l'entorn». Des d'aquest punt de vista, la situació de Roses també és molt bona tenint en compte l'alt nivell gastronòmic de l'Alt Empordà i també els parcs naturals que hi ha al voltant del municipi.

Quatre opcions per fer el nou braç

L'Ajuntament de Roses ha proposat al Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, del qual depèn la gestió dels ports, que la construcció d'un futur moll perquè hi puguin amarrar vaixells de creuer es pugui fer a la marina residencial de Santa Margarida, aprofitant les obres que s'han de fer als canals i la bocana. Aquests obres estan valorades en més de 60 milions d'euros i se n'haurà d'encarregar al futur concessionari dels canals. El que considera l'alcaldessa és que s'han d'aprofitar aquestes obres, tot i que no està previst que es facin a curt termini, i per això el consistori aposta perquè els creuers puguin fondejar a la badia i que ja puguin arribar a Roses.

Segons ha explicat l'alcaldessa, Magda Casamitjana, de fet s'han proposat quatre opcions, però la prioritària per a l'Ajuntament seria la de Santa Margarida. Les altres tres anirien situades al port de Roses. De tota manera aquest projecte està molt poc desenvolupat, ja que abans que es pugui tirar endavant s'han d'estudiar una sèrie de temes, com ara si la construcció d'un nou braç provocaria cap problema en el subministrament natural a les platges de la badia, o també l'impacte ambiental que tindria i la viabilitat de fer-lo al lloc on proposa l'Ajuntament.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.