Tàpies juga amb la dansa de Cunningham

La companyia del coreògraf mort recentment participa amb creadors catalans en el Mercat de les Flors

Pel productor executiu de la Merce Cunningham Dance Company, Trevor Carlson, la seva dansa es caracteritza per l'atzar. La responsable de projectes de la Fundació Antoni Tàpies, Laurence Rassel, el mèrit del treball és presentar material fora del seu espai habitual: les cinc obres de Tàpies (d'una sèrie del 1991 en què va investigar amb elements quotidians com ara les seves carismàtiques cadires) es presentaran cada vegada de manera diferent en les tres sessions (de divendres a diumenge); «per nosaltres l'escenari és un espai de joc i de treball». L'artista Eulàlia Valldosera, que aporta instal·lacions d'envasos de neteja per fer un homenatge a la dona, també entén que als museus ella presenta foscor en un equipament que transmet llum. Al teatre, en canvi, la seva proposta és la de donar llum a un espai d'ombres. Valldosera admet que la llibertat de tots significa que cal pactar les limitacions. És des d'aquests paràmetres forçats que troba la inspiració. Per aquest motiu, s'ha vist forçada a treballar en síntesi per deixar espai als ballarins. Pel director del Mercat de les Flors, Cesc Casadesús, l'experiència artística de transversalitat «ens ha ensenyat molt» tot reforçant la necessitat que els equipaments han d'estar oberts a les complicitats d'altres disciplines.

De fet, a més de les funcions al Mercat de les Flors, també es treballa en altres accions: com la conferència a càrrec de Lluís Solà de divendres vinent a l'Institut del Teatre, que recordarà el treball d'Antoni Tàpies com a escenògraf, o bé les funcions previstes al Macba. Dijous hi haurà la intervenció de ballarins del grau superior de l'Institut del Teatre. Diumenge es farà una activitat per al públic familiar, en què intervindran un centenar de joves instrumentistes que interpreten, durant dues hores, les peces que estan assajant en diferents estances al Macba. L'acció coincideix amb L'anarquia del silenci. John Cage i l'art experimental, un col·laborador habitual de Cunningham. De fet, Barcelona ha programat una tardor Cage-Cunningham, una referència artística que ha emmirallat molts creadors catalans de les darreres dècades.

Privilegiats a l'Institut del Teatre

Assajar amb el ballarí Robert Swinston, de la Merce Cunningham Dance Company, vol dir un intensiu treball de cames i una concessió a la volatilitat de les extremitats superiors. Tot i que la companyia parteixi d'un programa informàtic, que crea les coreografies aleatòriament, el treball dels ballarins és estricte, lliurat a una evolució i a uns temps molt marcats. De forma semblant a la manera d'entendre les composicions musicals de John Cage (que és capaç de marcar temps en una composició silenciosa). Els ballarins de la companyia han treballat amb els alumnes del grau superior de dansa i també amb els ballarins professionals d'IT Dansa. Ahir al matí, la sessió física amb contínues evolucions que exigien practicar figures oposades va acabar amb aplaudiments. Pels membres d'IT Dansa, aquests contactes són una oportunitat per conèixer un tipus de treball molt desconegut i que aporta frescor a una especialització que dóna consistència al seu bagatge.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.