El principi de l'abstracció

La Fundació Miró reivindica l'obra de Frantisek Kupka

L'exposició Frantisek Kupka, que es presenta a la Fundació Miró de Barcelona fins al dia 24 de gener, té el patrocini del BBVA i ha estat comissariada per Brigitte Leal, que ha seleccionat les obres del fons que té de l'artista el Museu Nacional d'Art Modern-Centre Georges Pompidou.

La tria ha seguit un criteri cronològic que ens permet comprovar l'evolució de Kupka, que arrenca a Praga, amb una pintura força academicista que evoluciona cap al simbolisme quan l'artista es trasllada a Praga.

La seva anada, l'any 1896, a París, on s'arrelaria, va començar a reconduir la seva obra cap a l'abstracció. «El seu camí per l'abstracció va anar amb independència del cubisme, per això el seu reconeixement, a banda de França i els Estats Units, va arribar tard», va explicar ahir Leal.

El seu interès pels conceptes desenvolupats pels futuristes va ser el que finalment va decantar l'artista cap a l'abstracció. «Dels futuristes li interessava el moviment i el concepte d'espai temps, però no la seva iconografia, que considerava anecdòtica. La seva visió era més profunda», va dir Leal, que va definir Kupka com un personatge «melancòlic i solitari».

Per la comissària de la mostra, el valor de Kupka es troba en el fet que la seva abstracció no va tenir el desenvolupament clàssic de les avantguardes. «Va combinar la intensitat espiritual amb un gran interès per la ciència que el va apropar a Duchamp.»

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.