Les editorials fan pinya amb el llibre digital

Dotze segells catalans s'han adherit a la plataforma Edi.cat, que posarà 250 títols a la venda en la campanya de Nadal

Angle Editorial, Edicions Bromera i Cossetània Edicions van impulsar fa un any la primera plataforma per distribuir el llibre digital en català: Edi.cat, que l'abril d'aquest any va posar els primers títols a la venda. Creada amb l'objectiu d'ajuntar esforços, avui ja s'hi han afegit nou segells més: Fragmenta, Meteora, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Tandem, Octaedro, Pagès, El Cep i la Nansa, Alpina i La Galera. Els seus impulsors són conscients que el procés de transformació del sector tot just acaba de començar, però consideren que la unió fa la força. «Volíem que l'edició en català no quedés enrere en el món digital i fer camí junts», apunta Jordi Ferré, editor de Cossetània, que considera que el treball fet en aquest primer any situa els editors catalans «amb avantatge respecte a la resta de l'Estat espanyol». Enric Faura, director d'Edi.cat, opina que, en aquest sentit, les editorials més modestes ja van «per davant» de les grans.

Edi.cat comença ara una etapa nova amb nous socis i amb una imatge renovada. El nou portal pretén facilitar l'accés als continguts i fer-los més atractius. La plataforma preveu oferir més de 250 títols en format digital en aquesta campanya de Nadal, amb múltiples gèneres disponibles, des de novel·la fins a religió. Però la innovació més important, única a l'Estat segons els seus responsables, és que es tracta d'una plataforma multiformat, és a dir, que disposa dels continguts en els tres formats que més s'utilitzen. Si al principi a Edi.cat els llibres digitals es podien descarregar només amb el format Mobipocket, el més estès a Europa i proper a l'estàndard, utilitzat per grans portals com ara Amazon, ara l'oferta s'amplia amb els formats PDF i Epub. «Mentre que la música de seguida s'ha adaptat a l'MP3, en el cas del llibre encara no està clar el format», explica Faura. Així, els editors podran treballar amb un d'aquests o bé amb tots tres, segons cada cas. Faura destaca que s'ha implantat també un sistema de seguretat DRM per protegir els llibres electrònics amb els formats PDF i Epub.

També en castellà

La important presència del castellà en el mercat editorial ha propiciat també l'obertura d'una altra plataforma «germana» en aquesta llengua. Es diu Edibooks.com i ofereix els mateixos serveis. En aquesta plataforma hi ha Angle, Algar, Lectio, Inde, Milenio, Octaedro, Edimater i El Serbal, tot i que se n'hi afegiran d'altres, igual que en la versió catalana. «A internet els mercats territorials es desdibuixen però té sentit mantenir les comunitats lingüístiques, ens ha semblat més correcte separar català i castellà», explica Faura.

Els editors, que van comparèixer ahir conjuntament per presentar les novetats de la plataforma, consideren que en aquest moment cal tenir «un peu a cada banda», la qual cosa implica adaptar-se a la creixent implantació del llibre electrònic, però continuar treballant el paper. La majoria pensen que els dos formats conviuran molt de temps. Són moltes les preguntes i molts els dubtes, però estan convençuts que agrupar-se ha estat clau per als segells més modestos. D'aquí l'èxit inicial d'Edi.cat, tot i que ja està en marxa una altra plataforma digital, 36L, que impulsen, entre altres, els grups Cultura 03, Abacus i l'editorial Vicens Vives.

A les biblioteques

Una de les noves iniciatives que llança Edi.cat és un pla pilot per introduir el llibre electrònic a les biblioteques. L'adquisició de 24 dispositius i sis col·leccions permetrà als usuaris de «tres o quatre» centres –encara s'han de concretar– llegir en aparells digitals. El projecte es posarà en marxa entre els mesos de desembre i gener, i coincideix amb la posada en marxa d'un grup de treball des de les administracions públiques per estudiar el repte d'introduir el llibre digital a les biblioteques, cosa que obligarà a fer molts canvis.

També a finals d'aquest any o principis del que ve es comercialitzaran continguts d'Edi.cat a la botiga d'Apple, l'Applestore, els primers en català que es vendran en aquest portal.

D'altra banda, per primer cop es podrà adquirir en format digital el llibre de La marató de TV3, editat i comercialitzat per Edi.cat, mentre que la versió en paper ha anat a càrrec d'Angle, Bromera i Cossetània.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.