La catedral de Barcelona recupera aquesta nit el cant de la Sibil·la, 400 anys després que el concili de Trento la marginés

Quatre segles després que el concili de Trento (1545-1563) hagués promogut una renovació litúrgica que va fer obsoletes les antigues pràctiques, la catedral de Barcelona recupera aquesta nit, a les 23.30h (just abans de la tradicional missa del gall), el cant de la Sibil·la. El Cor de Cambra Francesc Valls, amb la direcció musical de David Malet, ha recompost aquest drama sacre, que es va deixar de representar a la seu barcelonina l'any 1575, partint de l'ampli fons documental que se n'ha conservat al respecte a la mateixa catedral. El vestuari i l'attrezzo que s'utilitzen parteixen d'una recerca històrica.

El cant de la Sibil·la és l'escenificació del Judici Final per part d'un personatge femení que canta, espasa en mà, els vaticinis que havia fet a l'antiga Grècia la sibil·la Eritrea. Les sibil·les eren vidents que feien oracles a partir dels fenòmens de la naturalesa. Aquests oracles parlaven de la fi del món, cosa que fa que l'Església catòlica hi trobés un valor pedagògic i les acabés incorporant com a última lliçó de les matines de la nit de Nadal, és a dir, al moment de la primera vinguda de Crist per anunciar-ne la segona. Aquests textos van arribar al cristianisme a través d'una traducció de sant Agustí.

El cant de la Sibil·la és, juntament amb el Misteri d'Elx, l'únic drama sacre medieval que ha arribat a l'actualitat i la sibil·la és l'únic personatge de l'antiguitat pagana que va sobreviure a l'adveniment del cristianisme. Per damunt de l'impressionant silenci de la nau, la figura de la sibil·la i la seva veu fràgil, dalt de la trona, proclamant amb l'espasa els esdeveniments terribles que han d'acompanyar la fi dels temps, és un dels fenòmens més singulars de la tradició religiosa i musical. El misteri d'Elx també és una representació sacra del segle XV que recrea la mort, l'assumpció i la coronació de la Mare de Déu que se celebra el 14 i el 15 d'agost, coincidint amb la festa dedicada a la verge Maria.

La cantant Eulàlia Fantova, que té una àmplia experiència en composicions d'art sacre i també en interpretacions líriques escenificades, interpreta el paper de la sibil·la, al costat del Cor de Cambra Francesc Valls. Josep Maria Escalona i Canyet els acompanya amb l'orgue de la catedral.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.