El cineasta que creia en la bellesa del món

Mor Eric Rohmer, l'autor de «Contes morals» i «Contes i proverbis», que va formar part de la Nouvelle Vague

A la Mostra de Venècia de l'any 2007, Eric Rohmer, que molt poques vegades havia aparegut en públic i que no freqüentava els festivals, va presentar Les amours d'Astrée et de Céladon com la seva última pel·lícula. El cineasta va afirmar que volia que aquesta adaptació de la novel·la pastoral d'Honoré d'Urfé, escrita a principi del segle XVIII, fos considerada la seva «tomba hindú», fent referència al títol del darrer film del seu admirat Fritz Lang. Passats més de dos anys, Rohmer no ha tingut temps de penedir-se de la decisió i així és que Les amours d'Astrée et de Celadon es confirma com el seu testament fílmic amb la singularitat que no té res de crepuscular: és una manera lluminosa i sensualíssima (més que mai, com si s'alliberés definitivament del jansenisme que apunta fort en alguns dels seus Contes morals) de compendiar i revisitar la seva obra amb una última mirada refulgent.

Despullant la història original d'Honoré d'Urfé de nombroses subtrames, l'adaptació d'aquesta obra sobre l'amor va revelar-se com una nova variant (o potser una manera d'apuntar part dels seus orígens literaris) dels temes rohmerians. Com ho fan els pastors, les nimfes i els druides de Les amours d'Astrée et de Céladon, els personatges de Rohmer viuen sovint atrapats en la teranyina de l'amor amb les seves il·lusions i els seus enganys, són sotmesos als capricis de l'atzar i víctimes de les aparences. També s'enreden amb les paraules, que en el món de Rohmer poden ser una manera d'amagar-se: sempre hi ha una certa invitació a sospitar que els personatges rohmerians, tendents a la verbositat, diuen alguna cosa diferent del que pensen, senten o desitgen. A vegades, doncs, s'enreden parlant sobre l'amor, a propòsit del qual apareix en el cinema de Rohmer la idea de l'enamorament, l'objecte d'amor com una projecció idealitzada, la vivència desigual o asimètrica de l'experiència amorosa. En relació amb aquesta, també entren en joc el gust per la seducció, que viuen com una obsessió alguns personatges masculins que semblen hereus dels llibertins del segle XVIII; la gelosia o la sospita de l'engany, provocada per la desconfiança o els moviments d'un tercer en discòrdia; la curiositat per «l'amic de la meva amiga» (o l'amic de l'amiga) que, com si fossin variants de Les afinitats electives, fa que hi hagi trencament de parelles per formar-ne de noves amb els mateixos elements, i el retorn cap a la parella original després que, perdut l'interès per la relació estable o tendent a estabilitzar-se, s'hagi experimentat la temptació de l'aventura amorosa.

Aquests temes va desplegar-los i variar-los Eric Rohmer en una filmografia concentrada en bona part en tres sèries: Contes morals, que reuneix sis films (entre els quals hi ha Ma nuit chez Maud i La col·leccionista) amb una estructura pràcticament idèntica (un home es debat entre dues dones per retornar sempre a la que va conèixer primer) realitzats entre els anys seixanta i principi dels setanta; Contes i proverbis, que conté sis films més amb els quals, tot i partir d'un argument precís en què els personatges femenins són els que dubten entre diversos homes, Rohmer va tendir a obrir-se (sobretot en la meravellosa Un rayon vert) durant els anys vuitanta als imprevistos dels rodatges fent atenció als moviments de la naturalesa o als sorolls urbans; i els quatres Contes de les quatre estacions, que, amb un film per cada estació de l'any, és la manifestació plena del que Rohmer considerava la tasca prioritària del cinema: mostrar la bellesa del món en la mesura que té la capacitat de reproduir-lo. En això, va ser fidel al mestratge del teòric André Bazin, un dels referents dels cineastes de la Nouvelle Vague, de la qual Rohmer va formar part essent deu anys més gran que Truffaut, Rivette, Godard i Chabrol. Arribat a París a finals dels anys 40, tenint una formació literària, va conèixer aquests seus futurs companys mentre animava un cineclub al barri llatí. Hi va coincidir a la revista Cahiers du Cinema i va participar en el clima de col·laboració amb què tots van fer els primers films.

Llibertat creativa

De la Nouvelle Vague, Rohmer considerava que un aspecte fonamental va ser la idea de fer pel·lícules barates que garantissin la llibertat creativa. Per això, junt amb Barbet Schroeder i Margaret Menegoz, va fundar la productora Les Films du Losange. En tot cas, a banda de corrents i a vegades a contracorrent, Rohmer ha mantingut la seva llibertat com a cineasta produint-se les pel·lícules amb un pressupost auster (fins i tot en el cas dels seus singulars films d'època, com ara La marquise d'O, Perceval le gallois i L'anglaise et le duc) i amb una progressiva tendència a reduir l'equip tècnic. Amb aquesta llibertat, capaç de crear a diversos països una immensa minoria d'espectadors, Rohmer s'ha mantingut fidel a les seves constants (argumentals, temàtiques i fins teòriques) i a la seva manera de fer cinema amb la qual mai no ha volgut exhibir estil (en aquest sentit es considerava un cineasta hawskià: fer la càmera el menys visible possible, filmant les persones a la seva altura) i que és d'una senzillesa aparent que, de fet, amaga una gran complexitat i sempre és portadora d'una aguda intel·ligència.

opinió

La vida en estat pur

xevi planas

Tota l'obra d'Eric Rohmer té el gust de la bellesa i s'impregna d'unes idees artístiques d'una potent originalitat. Cineasta dels sentiments joves i dels dubtes perpetus, Rohmer ha expressat la fragilitat de la vida amb una commovedora naturalitat i una rara serenitat. Profund coneixedor de la filosofia, la literatura, el teatre, la música, les arts plàstiques i altres disciplines de la cultura, ha aconseguit incorporar amb un esperit independent a les seves pel·lícules el pòsit d'aquests universos.

Hi ha detalls de la biografia de Rohmer que revelen la personalitat d'aquesta figura referencial de l'art europeu de la segona meitat del segle XX. Per exemple, el fet que arribés a filmar pel·lícules amb un pressupost inferior al mínim obligatori per film pactat per les productores cinematogràfiques. O el fet que es refugiés darrere el pseudònim Eric Rohmer per firmar els seus primers treballs relacionats amb el cinema quan encara li feia cosa que els seus familiars sabessin que s'hi dedicava. O el fet que invertís més diners enviant un equip a capturar unes dècimes de segon el raig verd prop de les Canàries que no pas en tot el rodatge de la pel·lícula per a la qual li feien falta les imatges d'aquest fenomen natural per tancar-la. O el fet que fos capaç de captar l'hora blava desmentint John Cage quan afirma que el silenci no existeix perquè sempre hi ha algun so de fons que el trenca.

Partidari d'endreçar la major part de la seva obra cinematogràfica en cicles, Rohmer ha filmat la vida en estat pur mostrant sovint en els diàlegs inacabables dels seus protagonistes la dificultat per pair el passat, el desconcert per interpretar el present i la impossibilitat per intuir el futur.

La incertesa i la vulnerabilitat són dos dels signes que millor identifiquen el seu cinema, una invitació al diàleg com a únic camí possible per fer-nos companyia els uns als altres, ànimes erràtiques i solitàries com som, com ho testimonia la mort que ens iguala.

La notícia de la mort de Rohmer deixa una sensació enorme de tristesa i d'impotència. Amb la mort de Rohmer mor potser una manera d'entendre no tan sols el cinema, sinó també l'art i la vida. Només la revisió de la seva obra, d'una sensibilitat netament femenina, pot evitar que enyorem per sempre més la mirada eternament jove d'aquest director.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.