Montecarlo: afició pel circ

Més de 25 catalans viatgen a Montecarlo per assistir al festival de circ, en el primer viatge organitzat de l'associació APCC

Tenen el glamur dels Oscar de Hollywood, però en versió circense. A finals dels anys setanta, el pallasso Tortell Poltrona va quedar tan fascinat pel Festival Internacional de Circ de Montecarlo i pel desafiament de la gravetat que hi ha en cada número, que va acabar de decidir-se per tirar endavant el Circ Cric. És només un exemple de la màgia d'aquest festival, fundat per donar prestigi a les arts circenses pel príncep Rainier l'any 1974 i actualment presidit per la princesa Estefania. El veterà festival continua generant afició. Aquest cap de setmana ha arrencat la trenta-quatrena edició d'un festival que es perllongarà fins al dia 24 de gener, i per primera vegada l'Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) ha organitzat una expedició que s'ha traslladat de Barcelona a Montecarlo amb autocar. El pallasso Joan Montanyès, Monti; el malabarista Jordi Juanet, Boni, o la companyia Los 2Play han estat alguns dels 26 catalans que s'han desplaçat fins al principat de Mònaco a veure els dos espectacles del festival. Ahir Boni es mostrava una mica decebut pel festival: «Hi ha bons números, però falta una direcció artística que els enllaci millor.»

De les últimes funcions de competició ha destacat la companyia xinesa de Shandong, que ahir va fer vibrar els espectadors, la companyia russa de bàscula Les Chernievsky, que amb una gran desimboltura a la pista va fer aixecar el públic dels seients amb grans piruetes i triples salts mortals a gran altura, o la companyia xinesa de Hangzhou, en un dels números més sorprenents del festival. Yuhui Zhou manté en equilibri, sobre el seu cap, dos grans cercles que pesen en total 100 quilos i que estan col·locats un sobre l'altre. Des d'aquest gran aparell dues artistes fan figures acrobàtiques variades mentre els cercles, sobre la testa de l'artista, van girant. Impressionant número de circ. Com impecable per la tècnica i la posada en escena és el número de barra russa del Cirque du Soleil, que a Barcelona s'ha pogut veure dues vegades amb l'espectacle Alegría. Deu àngels volen literalment d'una banda a una altra de la pista en un número d'una bellesa plàstica i tècnica difícil de superar.

Entre els setze números del primer espectacle del festival, destaca també el de l'equilibrista mexicà Alain Alegría, en un número no apte per a cardíacs. Amb 4.000 persones observant en rigorós silenci i a la cúpula del circ, dalt d'un trapezi, el temerari artista es col·loca assegut en una cadira que s'aguanta en equilibri únicament per les potes del darrere. Aquest exercici va provocar més d'un esglai, sobretot quan va fer el gest de caure al buit. També sense cap mena de seguretat, i amb el trapezi voleiant de punta a punta i Alegría de genolls en equilibri, l'artista va recollir amb les dents un mocador penjat al trapezi. Glups, van fer molts. Molt aplaudits també van ser la parella d'equilibristes Stykan i el pallasso Rob Torres.

La segona part de l'espectacle, més fluixa del que és habitual a la Meca del circ, va incloure una insòlita torre de sis cap per avall (aguantada amb dues cintes), a càrrec de la companyia del Kazakhstan Yakubovi, i uns irregulars pallassos, Les Rossyann, que com a exercici destacat van oferir una versió del Nabucco de Verdi que sonava amb l'aire de dues manxes que accionaven amb el cul.

El festival, que l'any 1974 va concedir un Clown d'Or –la màxima distinció a un artista de circ– al pallasso català Charlie Rivel, és una competició en què enguany han participat150 artistes de vint països.

La princesa Estefania dóna suport a una campanya a favor dels animals al circ

El debat sobre els animals al circ és més viu que mai a Montecarlo, la capital del circ. L'European Circus Association (ECA) ha organitzat unes jornades sobre els animals al circ que ha coincidit amb la difusió d'un vídeo de la princesa Estefania de Mònaco en què defensa la presència dels animals al circ, i unes declaracions públiques difoses per la premsa local en què assenyala que «sense els animals, el circ tradicional està mort». Aquest encès debat a Europa, que ha arribat al Parlament Europeu, contrasta amb la situació de Catalunya, on, tot i que la llei de protecció dels animals del Parlament no fa menció dels circs amb animals, cada vegada hi ha més ajuntaments que veten aquests tipus d'espectacles i que només permeten els números amb animals domèstics. Molts dels números estel·lars del festival de Montecarlo són amb animals. Enguany s'ha pogut veure l'actuació del domador alemany d'elefants Sonni Frankello, en què els paquiderms agafen per la trompa nens del públic; les foques de Petra & Roland, que es passegen per les graderies, i el sempre espectacular domador anglès Martin Lacey, que actua amb tretze feres al davant.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.