Exposaran a Figueres una gran mostra sobre l'evacuació d'obres d'art durant la guerra, inaugurada ahir a Madrid

Arribarà a la capital empordanesa a l'estiu després de passar per Barcelona

La mostra Arte salvado, inaugurada ahir al passeig del Prado de Madrid, recrea el marc en què es va produir l'operació de protecció i salvament de les obres d'art portada a terme pel govern de la República durant la Guerra Civil, una tasca que va conduir les principals joies del patrimoni espanyol (les pintures de Velázquez, Tintoretto, Rubens, Tiziano, Goya o el Greco del Museo del Prado, entre moltes altres) a un periple que amb una comitiva d'una setantena de camions va començar el novembre de 1936 amb el trasllat cap a València, i va acabar al Madrid franquista l'any 1939 després d'haver passat per Barcelona, el castell de Sant Ferran de Figueres i, sota la protecció de la Societat de Nacions, a la ciutat suïssa de Ginebra.

L'exposició és comissariada per Arturo Colorado i organitzada per la Sociedad Estatat de Commemoraciones Culturales, la mateixa institució que ha col·laborat en les mostres sobre Narcís Monturiol al Museu de l'Empordà de Figueres i al Museu Marítim de Barcelona. A Madrid, Arte salvado s'hi estarà fins al 21 de març. Després, viatjarà a València, Barcelona i Figueres, on arribarà a l'estiu.

L'Acord de Figueres

El 3 de febrer de 1939, amb les tropes franquistes assetjant Figueres per terra i aire, en aquesta ciutat que acabava de ser el marc de l'última sessió parlamentària de la República es va signar un acord entre el govern i el Comitè Internacional per al Salvament dels Tresors d'Art Espanyols, que va permetre conduir fins a Ginebra el patrimoni artístic esmentat, aleshores al castell de Sant Ferran, amb el compromís de retornar-lo a l'Estat Espanyol quan acabés el conflicte, tal com va passar. L'esmentat comitè, impulsat inicialment pel pintor Josep Maria Sert, integrava el Metropolitan Museum of Art de Nova York, el Louvre, el Rijksmuseum d'Amsterdam i la Tate Gallery de Londres, entre altres, institucions que ahir van ser condecorades al Museu del Prado, amb l'Orde de les Arts i les Lletres d'Espanya.

L'Acord de Figueres (que ara ha estat digitalitzat i pròximament podrà ser consultat per internet al web del Centro Documental de la Memoria Histórica de Salamanca) teòricament havia de permetre la sortida del comboi artístic custodiat per aquest comitè internacional. Tot i la intermediació de l'ambaixador franquista a Londres, el duc d'Alba, perquè disminuïssin els bombardejos a la zona, a l'hora de la veritat la legió Còndor franquista va castigar encara amb més severitat un carregament on, curiosament, viatjava bona part del patrimoni artístic de l'esmentat ambaixador. Malgrat tot, només un camió carregat de llenços de Goya va resultar especialment damnificat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.