«Garbo» enamora els Goya

La pel·lícula «Ágora» copa les distincions tècniques i «Celda 211» destaca en els mèrits d'interpretació

Mar Coll no va oblidar agrair el suport de l'actor Eduard Fernández abans i després del rodatge, i també l'amor al risc del productor Sergi Casamitjana, així com el suport de Televisió de Catalunya, coproductora del film. També va insinuar a Nausica Bonnín que si no guanyava el Goya d'actriu revelació se'l partirien com a bones col·legues debutants a la gran pantalla. Mar Coll va recollir el Goya amb el suport de quatre directores. La direcció femenina en el cinema creix. La directora es va presentar valenta amb molt poca carrera al darrere gràcies al suport de l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (Escac). Tres dies amb la família ha captivat, realment, per la simplicitat i la duresa.

Sense publicitat. La primera gala dels premis Goya retransmès en directe i sense talls va tenir l'humor desmenjat d'Andreu Buenafuente. Va aclarir que ell podia presentar la gala precisament aquell dia perquè no tenia cap compromís la nit de Sant Valentí. Marca de la casa. Pocoyo va ser el presentador triat pels internautes i va aconseguir fer fora Buenafuente per premiar la pel·lícula d'animació (Planet 51). Més sorprenent és la comptable Maria Isabel Felipa, de Mollet del Vallès, que va guanyar el premi a la gent de carrer per entregar el Goya al documental.

Xavi Giménez, director de fotografia de la pel·lícula Ágora, va aconseguir la seva primera estatueta. La pel·lícula més ambiciosa d'Amenábar es va endur l'estol dels Goya més tècnics. Celda 211 va demostrar que la inspiració que tant han premiat els espectadors a la gran pantalla és la interpretació.

El president de l'Acadèmia de Cinema Espanyol, Álex de la Iglesia, va fer un discurs entusiasta. Va recomanar ser humils als cineastes i agraïts al públic de l'Estat espanyol que ha anat a veure cinema estatal, una ocupació que ha millorat després d'anys d'anar perdent espectadors. El 2009 ha estat un dels millors anys, segons el president. De la Iglesia va demanar que s'enfortís més la indústria per fer el cinema més ambiciós i més íntim. I que es valori la dificultat de moltes famílies per superar la primera setmana d'exhibició a les cartelleres.

Emoció per Mercero

La gala va tenir emoció. Com ara el moment en què els fills d'Antonio Mercero van rebre el Goya d'honor al seu pare. Ell era a casa, amb la seva dona, malalt d'Alzheimer, una malaltia que ja va tractar en el darrer film, quan encara no li havien diagnosticat la malaltia. Segons els fills, el desig del pare és morir amb la família veient Cantant sota la pluja –«una de les sorts de l'Alzheimer és que pots veure una pel·lícula 500 cops com si fos el primer cop»–. Mercero va agrair el Goya amb un vídeo molt aplaudit.

EL PALMARÈS

Goya a la pel·lícula
Celda 211
Goya a la direcció
Daniel Monzón, per Celda 211
Goya a l'actor
Luiss Tosar, per Celda 211
Goya a l'actriu
Lola Dueñas, per Yo, también
Goya a l'actor de repartiment
Raúl Arévalo, per Gordos
Goya a l'actriu de repartiment
Marta Etura, per Celda 211
Goya a la direcció novella
Mar Coll, per Tres dies amb la família
Goya a l'actor revelació
Alberto Ammann, per Celda 211
Goya a l'actriu revelació
Soledad Villamil, El secreto de sus ojos
Goya al guió original
Mateo Gil i Alejandro Amenábar, Ágora
Goya documental
Garbo, el hombre que salvó el mundo, d'Edmond Roch
Goya d'honor
Antonio Mercero
Goya al guió adaptat
D. Monzón i Jorge Garricaechevarría, per Celda 211
Goya a la música original
Alberto Iglesias, per Los abrazos rotos
Goya a la cançó original
Yo, también
Goya a la producció
José Luis Escolar, per Ágora
Goya al maquillatge i perruqueria
Sevell i Stokes-Muntón, Ágora
Goya a la fotografia
Xavi Giménez, per Ágora
Goya a la direcció artística
Guy Hendrix Dyas, per Ágora
Goya al disseny de vestuari
Gabriella Pescucci, Ágora
Goya al muntatge
Mapa Pastor, Celda 211
Goya al so
S. Burmann, J. Fernández i C. Farauolo, Celda 211
Goya als efectes especials
Cris Reynolds y Félix Bergé, Ágora
Goya pel·lícula d'animació
Planet 51
Goya pel·lícula europea
Slumdog Millionaire
Goya pel·lícula hipanoamericana
El secreto de sus ojos
Goya curt de ficció
Dime que yo, de Mateo Gil
Goya curt d'animació
La dama y la muerte, de Javier Recio García
Goya curt documental
Flores de Ruanda, de David Muñoz López
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.