El BAFF obre una finestra a l'«anime»

El Festival de Cinema Asiàtic de Barcelona crea una secció dedicada a l'animació amb l'objectiu d'arribar a més públics

El festival que organitza el Col·lectiu 100.000 Retinas es concentrarà en quatre espais: el CCCB, els cinemes Rex i Aribau Club, i l'espai cultural de Caja Madrid. Un gènere molt apreciat pel públic, el de la factoria Bollywood, obrirà aquest any el certamen, amb la projecció del llargmetratge Luck by chance, de Zoya Akhtar (30 d'abril). A la secció oficial a concurs, com sempre, una selecció del més nou, amb títols recents com ara Au revoir Taipei, d'Arvin Chen (Taiwan), o Weaving girl, de Wang Quan'an (Xina) –totes dues van passar per la Berlinale d'enguany–; o també Villon's wife, de Kichitaro Negishi (Japó), drama clàssic interpretat per Tadanobu Asano, un dels actors habituals al festival barceloní. Pel que fa a l'altra gran secció del BAFF, AS (Asian Selection), que aplega els autors més consagrats, hi destaquen títols com Face, de Tsai Ming-Liang (Taiwan), Vengeance, de Johnnie To (Hong Kong/Xina), o Running Turtle, de Lee Yeon-woo (Corea del Sud). En aquest apartat hi haurà també Mother, de Bong Joon-ho (Corea del Sud), precisament l'únic film del programa que es podrà veure en sales comercials.

El BAFF Anime serà la gran atracció d'aquesta edició, i neix amb la voluntat d'esdevenir, amb el temps, un minifestival dins del mateix BAFF. La idea és oferir als seguidors productes d'animació que no arriben a Catalunya i que només es poden obtenir a través d'internet. El programa d'aquest primer any és bàsicament japonès, amb una única excepció: My dear coffee samurai, de Chang Hyung Yun (Corea del Sud). A banda de l'estrena de One piece film: strong world, sobresurten altres títols com Red line, de Takeshi Koide, i Summer wars, de Mamoru Hosoda. L'anime pot atraure un públic diferent al BAFF, que l'any passat va rebre 20.000 persones. Els organitzadors confien que, si creix el pressupost, podran doblar films per oferir-los al públic infantil.

Aquests dies visitaran Barcelona també diferents cineastes que han estat escollits per a l'apartat d'emergents. En la nova autoria asiàtica brillen noms com el del japonès Ishii Yuya (ha dirigit quatre films en 27 anys), que presenta To walk beside you, mentre que una altra directora nipona, Yuri Nomura, planteja la comunió entre cinema i gastronomia a Eatrip.

Denuncien el «desequilibri» entre el potencial del certamen i els ajuts públics

«Hi ha un desequilibri respecte de les dimensions i el potencial del festival, que no estan d'acord amb les aportacions de les institucions públiques». Amaia Torrecilla i Carlos R. Ríos, directors del BAFF, consideren que, després d'onze edicions, ja és hora que l'administració valori el que aporta el certamen a Barcelona i a Catalunya. Actualment, el BAFF té un pressupost global de 324.000 euros. «És una xifra bastant ridícula per produir un festival d'aquestes característiques», opinen. Les subvencions, malgrat tot, no s'han reduït sinó que han crescut progressivament, i avui signifiquen un 40% del total. A més, els directors alerten de la dificultat de programar un esdeveniment al primer semestre de l'any, sense saber els diners públics que rebran, i diuen que és per això que el calendari de festivals s'omple a final d'any.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.