El MNAC realça per fi el seu gòtic

El museu ha impulsat una remodelació profunda de la col·lecció, que reobre avui

«Hem saldat el deute amb la col·lecció d'art gòtic», exclamava ahir la subdirectora de col·leccions del museu, Cristina Mendoza. El deute era desaforat perquè aquests fons són «tan importants com els del romànic», tal com va saber apreciar Joaquim Folch i Torres quan va inaugurar el museu ara fa 75 anys. Ell sí, d'altres que el van succeir no tant. La llarga, complexa i maleïda història del MNAC va anar empetitint i menystenint la col·lecció del gòtic, fins que el 1997 es va reobrir amb una presentació que tampoc no va aconseguir realçar-la.

Segons el cap de l'àrea d'art gòtic, Rafael Cornudella –que es va incorporar al museu fa tres anys–, calia posar més èmfasi al gòtic del MNAC perquè, sense oblidar ni un segon que atresora la col·lecció més important de Catalunya i Espanya, és fill del període històric de màxima expansió territorial de la Corona d'Aragó. Trencant el motlle de la presentació anterior, el nou guió museològic s'ha erigit aliat del tot amb aquest relat històric gloriós.

Els canvis en la posada en escena de les obres són significatius. A part d'incorporar les recents recerques científiques fetes tan dins com fora del museu, s'ha apostat amb fermesa per una presentació selectiva –hi ha un 20% menys d'obres– i més jeràrquica, de tal manera que les 289 obres escollides encarnen el hit-parade de l'art gòtic, entre pintures sobre taula, pintures murals, retaules, escultures i objectes d'orfebreria. Dotze obres han estat sotmeses a una restauració intensa.

Sense deixar d'estirar el fil del relat dels temps de l'imperi mediterrani català, en la nova exposició permanent del gòtic s'han eliminat alguns àmbits temàtics que distorsionaven el nou discurs i s'ha parat més atenció en la pintura valenciana i la pintura aragonesa, tan ben representades en la col·lecció del museu. En el cas de la pintura aragonesa, s'han rescatat set obres que reposaven a la reserva.

A més de reforçar i realçar la mirada al gòtic, el MNAC ha abordat paral·lelament importants millores en les instal·lacions, en el sistema d'il·luminació –ha deixat de ser indirecte i ha passat a ser directe, com en el romànic– i en la conservació preventiva de les obres d'art d'aquesta col·lecció i també les col·leccions del Renaixement, del llegat Cambó i de la Thyssen-Bornemisza. Totes aquestes sales reobren al públic avui i durant el cap de setmana conviden els visitants a explorar-les en dues jornades de portes obertes (dissabte, de deu a set, i diumenge, de deu a dos quarts de tres).

La del gòtic és la primera remodelació de l'exposició permanent que ha dut a terme el MNAC. A finals d'any o principi del vinent, afrontarà una nova lectura de la col·lecció del romànic (que es va inaugurar el 1995), que també es traduirà en un canvi de discurs museològic, tot i que en cap cas afectarà la presentació dels absis. Més endavant, el museu s'ocuparà de la reordenació de la col·lecció d'art modern.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.