cultura

L'art obre portes

Els artistes de Ciutat Vella, Gràcia i el Putget i Farró s'han aliat per obrir junts els seus tallers aquest cap de setmana

Visitar el taller d'un artista és una aventura de coneixement fascinant. Tafanejar la cuina d'un artista és tastar el gust de la creació per la creació. Passin, vegin i escoltin: avui i demà hi ha desenes de tallers oberts a Ciutat Vella, Gràcia i el Putget i Farró, el primer any que els artistes d'aquests barris van junts i a totes. Trobaran més informació a www.tallersoberts.net o, físicament, al FAD –que és qui coordina tota la moguda–, on hi ha uns mapes per poder muntar una ruta al gust de cadascú. I aquí van tres recomanacions.

Un professor intuïtiu i generós.

Myriam Wouters, Alexandra Michiardi, Immaculada Martínez, Patrizia Schopf i Aina Vela són cinc joves amb bona estrella... i talent artístic. D'orígens diversos, l'any passat van coincidir a l'escola Massana en un curs de retrat impartit pel professor Josep Maria Cabané. Astorat amb el nivell de totes cinc, Cabané va decidir premiar-les deixant-los dos dies de la setmana el seu propi taller. Poca broma: el taller que ocupen fa gairebé 30 anys ell i Joan Pallarès, dos artistes independents de dèries resistents. El taller és al carrer del Carme, 30 (en un històric edifici que fins al 1939 havia estat seu de l'Ateneu Enciclopèdic Popular), i remet a aquells bons temps ja llunyans en què la marginal Ciutat Vella era un potent imant per als artistes. Quins temps...

«Qui pensa en els estudiants quan surten de l'escola desvalguts?», es pregunta Cabané, sense trobar resposta. D'aquí que la seva iniciativa, per minúscul granet de sorra que sigui, tingui tant i tant valor. Ell en diu art coaching, perquè assessora i guia les artistes en el desenvolupament dels seus projectes. També els permet tenir accés a la seva biblioteca i, amb l'excusa dels Tallers Oberts, els facilita un generós aparador que dóna visibilitat a les seves creacions emergents.

Cabané és un històric i un convençut dels Tallers Oberts, però aquest any no hi participa per no fer ombra a les seves cinc apadrinades. Cabané, que té entre les mans un interessantíssim projecte de pintura de memòria històrica, fa una feina encara més lloable: procura mentalitzar les joves artistes del munt de dificultats que trobaran per obrir-se camí. «Els dic que Barcelona és una ciutat artística provinciana i classista i que els convé més tenir una altra feina, si pot ser propera a l'art, i dedicar-se uns anys a la recerca artística, que no començar a produir mercaderies repetitives», diu amb lucidesa. Doncs sembla que les alumnes sí que se l'escolten. «No penso a triomfar només a crear amb llibertat», proclama l'alemanya Patrizia Schopf.

Aventura anglocatalana.

Gràcia és un bon barri per crear. L'ambient li és favorable. Però no el preu del metre quadrat, que continua estant pels núvols. N'hi ha que es queden amb els braços creuats i n'hi ha, pocs, que procuren girar la truita als especuladors.

Xavier Kaye és un artista de mare catalana i pare anglès que, tot decidit, fa un parell d'anys va llogar amb l'artista anglesa Jessica Casey un local del carrer Topazi, 14 per obrir una galeria d'art, Unttitled BCN, en què interrelaciona artistes emergents catalans i anglesos. «Barcelona té un greu problema de falta de galeries d'un nivell mitjà. Dels centres cívics ens n'anem a Consell de Cent».

Més recentment, i per dotar de més dinamisme el seu arriscat projecte, Kaye ha llogat el local del costat (que, per cert, feia anys i panys que estava buit) per muntar tallers d'artistes. Ara n'hi ha cinc treballant-hi: un italià, un brasiler, una australiana... Tot a un preu quasi de riure (poc més d'un centenar d'euros mensuals), el just i necessari per no perdre-hi diners, ja que els que es volen fer rics amb l'art són uns altres.

Una senyora de l'art.

Rosa Blanch els rebrà a casa seva. Perquè casa seva és el seu taller, un pis noble del carrer Balmes, 310. La seva és la llarga història d'una dona que ha viscut i que viu l'art amb passió, això sí, entreteixint (i sense cap descosit!) el rol d'artista amb el de mare i esposa d'una família d'industrials del tèxtil de Sabadell. Blanch va començar els estudis de belles arts, però els va interrompre per casar-se i tenir cinc fills. Més tard, els va acabar i hi va afegir un graduat de policromia i retaule de Llotja. El retaule és la seva gran especialitat, que omple amb les seves nines, que és com anomena els retrats que fa de dones que custodien secrets insondables. Darrerament, ha trobat nous horitzons creatius en evocadors collages i llibres d'artista que invoquen un imaginari ple de sentits i sensibilitats.

Hi hagué un temps (anys setanta) en què la seva obra tenia un circuit ben apuntalat, però va quedar truncat perquè la família va necessitar que es posés a treballar. Vital de mena, va lliurar-se amb entusiasme a l'ensenyament, i ja acostant-se als 50 anys va impulsar un pioner batxillerat artístic a l'IES Vallès de Sabadell. Quan es va jubilar, va tornar a submergir-se en el seu univers de creació. «Vaig per lliure, sé que ja no puc anar a picar les portes de les galeries», diu, sense recança. Crear ja li ho dóna tot.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.