música

Exigint eufòria

Portar com a teloners una banda com els Flaming Lips és un perill, ja que de ben segur aconsegueixen robar el protagonisme a la banda principal, tot i que se'ls vegi el llautó en els trucs escènics més efectistes. A la primera cançó del concert dels Flaming Lips, Race for the prize, a quarts de vuit de la tarda i amb el cel que amenaçava tempesta, Wayne Coyne va llançar-se al públic dins una bombolla gegant, com si fos un hàmster, envoltat de conillets i conilletes, omplint-ho tot de confeti, llançant globus que esclataven amb un somriure i expandint un estat de felicitat col·lectiva. Potser Coldplay els guanyaran llançant quilos de paperets, com van fer a Lovers in Japan, però no aconseguiran un xou tan imaginatiu, sorprenent i que sempre deixa bocabadat l'espectador.

El curt concert del trio d'Oklahoma, però, va sonar opac i fluix –és el peixet que habitualment se'ls dóna als patidors teloners, encara que es tracti d'un nom de luxe–. El que no va tenir cap mena de perdó ni explicació és que Coldplay –el grup del moment, actuant a la seva ciutat adoptiva i el dia de la plasmació del concert en DVD– tingués al Lluís Companys dos talls de so contundents a les primeres cançons i una escassa potència i claredat de so que no feien justícia ni a l'entrega que es vivia dins l'escenari ni al preu d'entrada que havia abonat cada espectador. Una incomoditat que va traduir els aplaudiments i ovacions que es mereixien les interpretacions de 42 i, sobretot, Fix you, en xiulets i crits de «No se sent!» Una fallada tècnica que va enterbolir el resultat del concert, va refredar els ànims d'un públic que ja havia tingut prou contratemps per accedir a l'estadi i va tallar el nivell d'eufòria que exigeix tota cerimònia rockera en un espai massiu. El grup va haver de remuntar el resultat del concert a partir de la meitat del partit. Sort que allà estava situada estratègicament Viva la vida per convertir l'estadi en un immensa coral cantant a ple pulmó i que va aixecar dels seients fins i tot Josep Guardiola, que s'ho mirava des de la grada. Una afició per aquest grup que el mister blaugrana comparteix amb el seu antecessor –Frank Rijkaard–, que també hi va ser l'any 2005 al concert que Coldplay va oferir al Sant Jordi.

La resta de l'espectacle va seguir un guió gairebé calcat de l'actuació que van oferir avui fa just un any al veí Palau Sant Jordi, fins i tot en detalls com ara la caiguda pel terra de Chris Martin al final de Viva la vida, o situar bombes de rellotgeria com ara Clocks o In my place al principi del concert; l'afegitó de Gnossienne núm. 1 d'Erik Satie al final de Politik o el set acústic al bell mig de l'estadi, tot i que en aquesta ocasió com a novetat van incloure l'enèsim homenatge a Michael Jackson, amb un Billie Jean en clau acústica i engrescadora mentre el públic feia l'onada amb les pantalles del mòbil engegat. L'espectacle visual va convèncer, però la sonoritat no va fer justícia a un grup que és molt més assequible en les distàncies curtes que no pas quan resten perduts dins la marea d'un estadi.

Lloc i dia: Estadi Olímpic Lluís Companys (Barcelona), 4 de setembre de 2009
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.