El primer gran èxit «oficial» del festival de Sant Sebastià arriba amb l'argentí Campanella

Podia intuir-se que la nova proposta de l'argentí Juan José Campanella, que anys enrere va obtenir un notable èxit amb una pel·lícula plena de paranys sentimentals que du per títol El hijo de la novia, tindria una bona recepció entre el públic del festival de Sant Sebastià.

Així va ser, però el cas és que, protagonitzada novament per Ricardo Darín, El secreto de sus ojos presenta elements que la converteixen en la pel·lícula més interessant fins ara del també director de Luna de avellaneda, tot i que, a partir d'un determinat moment, enceta una tanda de successius finals possibles decantant-se a la vegada pel tema de les assignatures sentimentals pendents.

Però resulta interessant que, a través d'un exercici de memòria d'un funcionari recentment jubilat d'un jutjat de Buenos Aires que vol convertir un cas antic en matèria de la seva primera novel·la, remeti a un període poc explorat cinematogràficament de la història recent argentina com és aquell en què, amb un govern presidit per Isabelita Perón, va començar el terrorisme d'estat que va culminar amb l'horror de la dictadura.

Tot i això, el film, que pren la forma d'un thriller més o menys clàssic, apunta el tema sense aprofundir-hi, mentre que, per una banda, deriva cap a un cas de venjança personal i, per l'altra, s'aboca a una feliç resolució sentimental marca Campanella, que, a més, és un director que no destaca precisament pel seu talent com a cineasta.

Amb tot, El secreto de sus ojos, títol que fa referència a la mirada sinistrament lasciva que delata el culpable d'un crim sexual a través d'una sèrie de fotografies, estava destinada a convertir-se ahir a Sant Sebastià en la protagonista triomfant de la secció oficial. Si més no pel fet que l'altra pel·lícula a concurs, This is love, de l'alemany Matthias Glasner, és una cretinada que juga a la transgressió sexual. Retornant a la qüestió argentina, a banda de la secció oficial va presentar-se Perdidos, un documental a la recerca dels intel·lectuals i científics argentins que, havent-se d'exiliar en l'època de la dictadura, han esdevingut una pèrdua irreparable per a un país que en els últims anys ha viscut unes crisis duríssimes.

Realitzat per Javier Angulo (actual director del festival de Valladolid) i el director argentí Enrique Gabriel, Perdidos va projectar-se a Made in Spain, una secció destinada a acollir algunes de les produccions espanyoles més destacades de l'any i que aquest cap de setmana també ha ofert la possibilitat de descobrir la primera pel·lícula dirigida pel productor Lluís Miñarro, Familystrip, un film familiar convertit en la crònica d'una generació marcada per la Guerra Civil i la repressió del catolicisme oficial de la dictadura franquista.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.