Cal una avaluació del risc aeri més ajustada a la realitat

L'Agència Europea per a la Seguretat de la Navegació Aèria (Eurocontrol) ha proposat reduir l'espai aeri prohibit als vols comercials a Europa des que un núvol volcànic procedent d'Islàndia es va escampar pel continent. Mantenir la seguretat, òbviament, però amb un model d'avaluació del risc més flexible, que tingui en compte tots els factors que incideixen en un cas així. La decisió la pren Eurocontrol i l'han avalat els ministres de Transport europeus després que les companyies aèries comencessin a qüestionar la prohibició de volar fent servir només una metodologia informàtica i no amb mesuraments reals del perill que pot significar per als avions aquesta pols volcànica en suspensió. Molta simulació informàtica i poca comprovació empírica per corroborar que els ordinadors van ben encaminats, un error que cada vegada és més freqüent en diversos àmbits. El volcà islandès havia disminuït ahir considerablement la força de la seva erupció i llançava la cendra a només cinc mil metres d'altura, molt per sota de l'altitud en què solen volar els avions comercials.

La situació de prohibició de volar en la major part de l'espai aeri europeu és insostenible gaires dies més. A més, tot i que avions militars de l'OTAN han assegurat que sí que han resultat afectats pel núvol volcànic –encara que no han revelat en quina zona han volat–, els avions comercials que han fet proves per diversos països no han detectat cap mena de problema. És evident que els aparells s'hauran de revisar molt més a consciència per saber si estan afectats després d'efectuar un trajecte, però el perjudici econòmic per a companyies aèries i usuaris és totalment insostenible gaire temps més.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.