plaça major

Compromís social i l'ús d' internet

El gran repte per a les ONG és l' assumpció definitiva d'una cultura 2.0

Ja no resulta nou afirmar que les noves tecnologies han canviat la nostra forma de comprar, estudiar o comunicar-nos. Tot i això, encara no s'ha reflexionat prou sobre l'impacte d'aquesta revolució en l'àmbit de la participació en causes tradicionalment abanderades per les ONG. Mentrestant, la ciutadania fa. El 27 de novembre passat, Cuatro emetia un reportatge sobre una dona minera de Bolívia, amb cinc fills, explotada i amenaçada pel seu ex-marit. En pocs dies més de 4.000 persones es van reunir al voltant de Facebook per trobar-hi una solució. L'eina va permetre crear grups de treball encarregats de posar-se en contacte amb la cadena i amb ONG que poguessin encarregar-se de la situació. Fruit d'aquest treball i de la col·laboració amb algunes, com la Fundació Chandra, s'ha aconseguit que entitats i persones s'hi impliquin i busquin una solució al problema d'aquesta la dona i la seva comunitat.

Com reaccionen les ONG davant d'aquest nou panorama? A moltes els costa deixar el model comunicatiu difusionista i unidireccional, apuntalat en la confiança en el poder dels grans mitjans per incidir en l'opinió pública. D'altres van comprenent que la ciutadania ja no és mera receptora d'informacions, sinó que cada ciutadà, amb el seu ordinador, mòbil o xarxa social, ha esdevingut emissor, receptor, comunicador i mobilitzador. El paradigma ja no és: una ONG et diu com s'han de fer les coses, ella les fa i tu li pots donar suport. Ara el ciutadà comparteix i col·labora amb les causes sense haver de «demanar permís a l'ONG».

Molta gent està sumant-se a causes a Facebook sense haver format part mai de cap ONG. O a Twitter va alertant de problemàtiques que no surten als grans mitjans. Amb les noves eines 2.0 és més fàcil arribar a més gent i organitzar-se o, com a mínim, visibilitzar els suports a causes. Per a molta gent –especialment per al jovent– el món ja no l'expliquen els mass media, sinó les seves persones de confiança mitjançant les xarxes socials. El gran repte per a les ONG és la conquesta i assumpció definitiva d'una cultura 2.0 que doni sentit a l'ús d'aquestes eines. Si alguna cosa s'apropa a l'ideari ONG és la filosofia inherent a aquestes: participació, cooperació, inclusió i horitzontalitat. Les ONG i qualsevol persona amb inquietuds socials tenen el repte de construir una nova ciutadania global i unes noves formes de compromís encara per descobrir.

(*) Canalsolidari.org

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.