plaça major

Vidre i paper

Quan procurem no llençar ni una molla de pa, quan ens posem un altre jersei si tenim fred o quan ella sargeix un mitjó foradat, ens agrada pensar que aquests rituals anacrònics tenen, encara, algun sentit

Quan encara ningú no reciclava, l'avi de la meva dona guardava les ampolles de vidre i els diaris al garatge i, un cop al mes, carregava el cotxe i ho anava a vendre tot al parracaire. Havia de fer diversos viatges, perquè cada mes havia acumulat una quantitat exorbitant de vidre i de paper. La seva dona es desesperava: «Quina necessitat en tenim, de guardar tota aquesta porqueria per quatre duros que te'n donen?» Era cert, que no en tenien cap necessitat, perquè l'avi era metge i es guanyaven bé la vida. «I tu creus que tot un senyor metge –insistia ella– ha d'anar a vendre rampoines al parracaire?» Tot i fer de metge, l'avi hagués pogut fer molts més diners. Si els pacients eren gent humil, no els cobrava res, i li feia pla més il·lusió que una pagesa el pagués amb un cistell d'ous o amb un conill que no pas amb un bitllet. Tampoc no n'hagués fet res, dels diners. Avui dia els metges esquien i juguen a golf, però a ell l'única cosa que li agradava fer quan no treballava era llegir i passejar amb el bastó a la mà i una flor a la boca. I li agradava xerrar amb el parracaire, amb qui parlaven del temps, de la família, d'alguna xafarderia, de la guerra.

El meu avi treballava de dependent en una drogueria, era vidu i procurava comptar cada pesseta. Feia pilons a la calaixera del menjador amb els diners que necessitava per a cada cosa: un piló per al menjar, un altre per a la llum, un per a l'aigua, un per a alguna despesa extra, etcètera. Tot havia de sortir d'aquest pressupost. Només tenia un radiador al menjador i, abans d'anar a dormir, es posava el pijama allà i corria cap a l'habitació freda com el gel. «A dins el llit ja s'escalfa de seguida.» Venia a dinar cada dia a casa nostra i, com que els meus pares no dinaven fins que el meu pare plegava del banc a les tres, l'avi i jo dinàvem abans. Ell sempre menjava el pa sec que havia sobrat del dia abans. Si un plàtan sortia mig podrit, se'l menjava tot: «L'hagués tingut a la trinxera, aquest plàtano.» No li va sobrar mai res i, quan es va morir, va deixar els diners justos per pagar el seu enterrament.

L'austeritat i els rituals d'estalvi havien sorgit de la misèria, del cristianisme genuí o del trauma de la guerra. Però ara, quan la meva dona i jo procurem no llençar ni una molla de pa, quan ens posem un altre jersei si tenim fred o quan ella sargeix un mitjó foradat, ens agrada pensar que aquests rituals anacrònics tenen, encara, algun sentit.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.