Opinió

Opinió

L'educació, valor fonamental

L'educació és un dels elements clau de la societat i no ha de ser utilitzada en el debat polític de manera demagògica. Aquest article no vol encetar cap polèmica, doncs, sinó subratllar la bona feina feta pel col·lectiu educatiu de Salt i exposar la qualitat del treball de tots els centres escolars del municipi. L'informe de l'associació Casal dels Infants ha creat un gran malestar comprensible en tota la comunitat educativa per diverses raons, quan va fer públic uns resultats de l'educació a Salt molt pessimistes. L'informe és criticable, perquè ha utilitzat criteris discutibles i perquè no ha tingut en compte els centres educatius ni la coordinadora d'Ampes ni cap Ampa en particular. Per això, a través d'un document donat a conèixer el dia 22 de desembre passat, el consell escolar municipal n'ha rebutjat les conclusions.

A ningú no se li escapa que la societat diversa de Salt comporta un desafiament educatiu important. Els diferents centres, però, han decidit afrontar-lo posant-se tots d'acord i treballant conjuntament. Aquest treball en xarxa està tenint bons resultats. Els centres s'han organitzat bé, són innovadors i treballen units per anar fent créixer cada vegada més la qualitat de l'ensenyament. La comunitat educativa fa temps que ha establert mecanismes de comunicació i de treball en xarxa. El pla educatiu d'entorn (PEE) n'és un bon exemple. Va néixer amb l'objectiu de complementar i reforçar l'acció educativa dels centres, tot implicant també les entitats i associacions del municipi. Porta a terme activitats esportives, culturals, de reforç educatiu i extraescolars. Executa un programa de patis oberts i activitats relacionades amb la salut. Ha permès afavorir estratègies de treball en diversos àmbits. Una bona mostra d'això és la tasca que realitza la comissió de mestres d'educació musical organitzant audicions en directe i trobades de danses entre tots els escolars del municipi. O bé la feina feta per la comissió de coordinadors del pla català d'esport a l'escola. L'any passat, amb la implicació de gairebé totes les entitats esportives, més d'un centenar de nens i nenes van participar en activitats extraescolars.

A Salt, tots els centres des de fa tres anys es van començar a organitzar per mitjà de la planificació estratègica. Van analitzar els punts forts i els febles, les oportunitats i les fortaleses, per pensar bé com avançar de manera sòlida. Ho van fer amb una doble perspectiva, la de conjunt i la particular de cada centre. Tenir uns horitzons en comú, sense obviar les individualitats de cada centre, els permetia fer passos importants endavant: treure el màxim profit dels recursos i aspirar a l'excel·lència. A partir d'aquí cada centre va definir la seva missió, visió i valors. Es van establir les estratègies que s'utilitzarien per arribar a assolir els objectius fixats. I es van definir els sistemes d'avaluació per efectuar una correcta rendició de comptes. Els centres de Salt, doncs, funcionen des de fa temps de manera ben coordinada i de manera ben planificada. L'Ajuntament i el Departament d'Educació de la Generalitat han treballat conjuntament en aquest mateix projecte.

Salt és un poble acollidor. Cada any moltes famílies d'arreu arriben per iniciar-hi una nova vida. Això comporta que sigui necessari escolaritzar contínuament alumnes d'incorporació tardana. Molts dels joves que no assoleixen l'ESO es van incorporar tard al sistema educatiu o van tenir absències de llarga durada en el seu procés educatiu. Els reptes que s'han d'afrontar són molts. Però cal perseverar-hi, perquè la feina feta i el treball de la planificació estratègica va donant bons resultats i n'anirà obtenint cada vegada més, quan els nens i nenes assoleixin totes les etapes educatives. S'estan canviant les tendències i s'està produint un gir que fa un temps semblava improbable o molt difícil. Un exemple a tenir present i valorar és que els dos instituts de Salt que imparteixen el batxillerat han aconseguit en els darrers anys una mitjana superior a la del conjunt de Catalunya. El 100% dels alumnes han aprovat la selectivitat.

Les institucions, la comunitat educativa i l'Ajuntament som conscients de la realitat social i de les especificitats de Salt. Només des del coneixement es poden superar els reptes. Tenim una població escolar a la qual donem tot el millor que el sistema i les condicions ens permeten. Els professionals de l'educació estan fent una bona feina inconformista en vista de les dificultats. No podria ser d'una altra manera: l'educació és el factor clau per a la continuïtat del bon funcionament de l'ascensor social. Per aquesta raó, entre d'altres, considerem que l'educació és un dels elements clau de la societat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.