Opinió

opinió

Estimat futur alumne...

Creiem fermament en l'educació com a procés clau per a la transformació social

Encara no ens coneixem però de segur que, tard o d'hora, ens trobarem a l'aula d'alguna escola. Nosaltres som mestres que hem acabat els estudis universitaris d'Educació Infantil i tenim moltes ganes de poder-nos dedicar al que realment ens apassiona: ensenyar infants com tu que tenen ganes d'aprendre, de conèixer i d'experimentar.

D'entrada hem de dir-te que hem tingut una formació curta però, malgrat això, ha estat intensa i aprofitada i ens ha permès conèixer diferents maneres de treballar dins i fora de l'aula. Hem vist, tant a les classes teòriques com en el període de pràctiques, metodologies diverses i tarannàs professionals ben diferents. Sabem que tots els infants sou singulars i hem après que, en educació, no existeixen les pocions màgiques. Intuïm que potser la manera d'ensenyar correcta la podem trobar en la combinació de les diverses tècniques i dels diferents estils educatius.

També sabem que hi ha algunes escoles que tenen una dinàmica que s'allunya una mica del nostre ideal pedagògic. A vegades, potser sense voler, el ritme accelerat de la vida diària es traspassa a aquesta petita societat que és l'escola i, en aquest sentit, veiem que es generen alguns estereotips que no et fan cap bé. És freqüent pensar: “has de saber llegir i escriure als 5 anys, o més aviat”, “has de fer anglès, o francès, o fins i tot xinès a partir dels 3 anys”, “cada tarda has de fer una activitat extraescolar diferent, perquè no tinguis temps d'avorrir-te”... Podríem trobar fàcilment altres exemples que van en la mateixa direcció.

Ens pensem, erròniament, que si estàs a dintre de l'aula assegut i fent moltes activitats sobre paper –en forma de fitxes o a partir del llibre de text– obtindràs un major aprenentatge que no pas experimentant, tocant, observant, escoltant, jugant... i fins i tot badant. Encara que no ho sembli, el fet de deixar que el temps flueixi a poc a poc, respectant els teus ritmes d'aprenentatge, té una importància rellevant. Badant podem descobrir un insecte amagat sota una pedra, badant podem observar l'evolució d'una flor, badant podem adonar-nos de com els ocells refilen o fan el niu; badant, en definitiva, també s'aprèn, i molt. Potser, per ser exactes, hauríem de dir estudiant i analitzant allò que hem conegut mentre badàvem. Ens agrada reflexionar sobre tot això, i ho continuarem fent, sempre pensant en els teus interessos i en el que més et convé.

Volem fer un món millor i, per fer-hi una petita contribució, creiem que hem d'aconseguir, entre tots, que l'escola sigui acollidora; que et sàpiga infondre el valor de treballar en xarxa; que tu i els teus companys pugueu desenvolupar al màxim les vostres capacitats i talents; que aprenguis per voluntat pròpia i passant-t'ho bé... Tot això no és gens fàcil, hi ha mestres que hi deixen la pell, per mirar d'aconseguir-ho, i nosaltres també tenim ganes de provar-ho i de sumar-nos a aquesta interessant aventura.

Has de tenir present que no partim de zero i que a Catalunya, temps enrere, ja hi havia mestres que tenien un pensament semblant al nostre. Aquests docents renovadors van saber treballar pacientment i en equip i, junts, van ser els impulsors d'una renovació pedagògica sense precedents. Ara és el moment de recuperar les seves idees. A nosaltres ens agrada el que pensaven i tenim ganes de deixar-t'ho descobrir. Rosa Sensat, Artur Martorell, Alexandre Galí, Eladi Homs, Pau Vila... noms d'alguns mestres reformistes que ens han precedit i que són un bon exemple a seguir.

En definitiva, procurarem que les circumstàncies no ens frenin la il·lusió. Intentarem que les pedres que anem trobant pel camí no ens desviïn del compromís vers aquest projecte de futur que ara tot just estem a punt d'iniciar. Sabem que de problemes com aquests que comentàvem no ens en faltaran però, d'altra banda, creiem fermament en l'educació com a procés clau per a la transformació social. Una transformació que, de fet, és una responsabilitat col·lectiva i, a la vegada, un repte com a mestres al qual no podem renunciar de cap manera. Tenim ganes de començar a treballar. Tenim ganes de poder-te conèixer. Fins ben aviat, estimat futur alumne!

Aquest article, escrit col·lectivament, és el resultat del treball realitzat en un taller de prosa democràtica dinamitzat pel professor David Pujol i Fabrelles, de la Facultat d'Educació i Psicologia de la Universitat de Girona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.