Opinió

opinió

El futur del Patronat de Turisme Costa Brava Girona

És bàsic enfortir la presència de la Diputació en el desenvolupament i la consolidació del turisme com a sector econòmic estratègic per a les comarques gironines

El passat 16 de juny, a l'auditori Josep Irla, es va presentar el Pla Estratègic de Turisme de les comarques gironines per als propers 5 anys; treballat al llarg de l'any 2010 amb el sector empresarial, les seves associacions i gremis, les institucions públiques, experts independents, amb opinió d'operadors turístics i els mateixos turistes. És doncs el full de ruta per al sector més important del nostre PIB, nascut de la complicitat pública/privada, la manera de fer més apropiada, al meu entendre.

El pla d'actuacions del Patronat de Turisme per a aquest 2011 ja segueix les propostes dels 9 programes que defineix el document. Amb les indicacions del pla, s'ha desenvolupant també l'apartat de Governança i enfortiment institucional, dibuixant una proposta clara de canvi de fórmula jurídica del Patronat. És un material valuós que quedarà en mans del nou consell d'administració i el nou Ple de la Diputació, perquè el puguin posar a debat i, fent-hi les esmenes que es creguin oportunes, aprovar els seus estatuts i fer realitat ben aviat un nou Patronat de Turisme.

El programa de Governança i enfortiment institucional considera bàsic enfortir la presència de la Diputació en el desenvolupament i la consolidació del turisme com a sector econòmic estratègic per a les comarques gironines, assignant també un paper actiu a diverses àrees de la institució en el desplegament de les accions proposades. A la vegada, el Patronat de Turisme haurà de col·laborar i donar suport a altres accions que siguin encapçalades per altres institucions i organismes, tant públics com privats.

El nou enfocament pel Patronat i la seva estructura de govern persegueix el compliment de quatre grans objectius: Adaptar-se als requeriments actuals, d'acord amb la realitat econòmica, la naturalesa multidimensional de l'activitat turística i la necessitat d'ajustar l'enfocament de la gestió, el desenvolupament i la promoció turística de les comarques gironines. Definir el paper del Patronat en la seva funció de lideratge de la promoció, la gestió i el desenvolupament del turisme. Agilitzar la presa de decisions i enfortir el paper institucional del Patronat i de la Diputació en el conjunt del sector turístic.

Per aconseguir aquests objectius es planteja la creació d'un nou model de Patronat, amb una fórmula jurídica que respongui millor a les indicacions del pla estratègic. Segons els informes encarregats, la fórmula més adequada és la constitució d'una entitat pública empresarial. Aquest canvi, necessari, al meu entendre, permetrà complir més eficaçment els objectius del Patronat, així com agilitzar la presa de decisions, adaptar millor els òrgans de govern a l'estructura real de finançament i incorporar a l'entitat els diversos departaments de la Diputació implicats (Cultura, Medi Ambient i Territori, Promoció Econòmica, Noves Tecnologies i Cooperació Municipal).

La nova personalitat jurídica del Patronat anirà acompanyada de la constitució d'un consell assessor que sigui representatiu de tot el sector empresarial, fins a 30 membres, millorant clarament la representació actual. Es crearà també un consell assessor territorial amb la presència de tots els consells comarcals de la demarcació, la representació dels municipis (avui no representats directament) i la participació d'aquells consorcis territorials més vinculats a l'activitat turística. En aquests consells hi seran presents diversos professionals independents de prestigi reconegut, i elegiran d'entre els seus membres dos representants al consell d'administració.

Aquest nou plantejament del govern del Patronat, crec que respon molt millor a la realitat actual que la fórmula societària que tenim fins avui. Per diferents motius. Avui tenim un consell d'administració amb 40 membres (20 representants del sector públic i 20 del sector privat), un nombre excessiu per ser operatiu i àgil en el moment de prendre decisions. Malgrat aquesta composició pública/privada, la realitat és que la Diputació de Girona és qui aporta la major part dels recursos al pressupost anual, en l'últim exercici de 2010, el 86,40%, quan l'aportació del sector privat ha estat del 3,86% del pressupost, i essent la resta aportacions també públiques. La representació no es correspon en absolut amb el percentatge d'aportació de recursos; per tant, no tenim un Patronat coparticipat amb el sector privat, sinó que, de facto, ja funciona de manera semblant al que planteja la nova proposta. Amb el nou model, tant el sector privat com els representants del territori tenen la missió de deliberar i proposar al consell d'administració les grans línies estratègiques i d'actuació de l'entitat i el desenvolupament del pla d'actuacions anual.

És evident, doncs, que ningú que tingui a veure amb la promoció i desenvolupament del sector turístic de la demarcació, sigui del litoral, de l'interior o de muntanya, i sigui del sector de l'allotjament, en qualsevol de les seves tipologies, de la restauració, de les activitats, no quedarà exclòs del nou Patronat. Ans al contrari, s'obriran les portes per donar-hi cabuda a tots els agents implicats d'una o altra manera en aquest sector altament estratègic per a l'economia gironina. Les condicions naturals les tenim, la situació geogràfica és molt bona, tenim una cultura i una història pròpies i una identitat diferenciada. Tenim un sector empresarial emprenedor, amb molts anys d'experiència, motivat i preparat, oferim un producte de qualitat. I tenim la voluntat col·lectiva de respondre als reptes del turisme en el món globalitzat del segle XXI. Ara ens cal redefinir l'eina segons les previsions de futur, i amb aquest article plantejo la meva proposta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.