ISABEL MAS

CREADORA DE LA XARXA SOCIAL DE MUNTANYISME CUSPIDIS

«Les empreses han d'aprendre a moure's per les xarxes socials»

Aquesta emprenedora de 36 anys nascuda a Cassà de la Selva ha creat Cuspidis, la primera xarxa social a internet adreçada exclusivament a les persones que practiquen esports de muntanya.
Què hi ha a Cuspidis?
–«Des d'activitats organitzades per un particular o una empresa, a les quals t'hi pots apuntar, fins a rutes que es comparteixen mitjançant un arxiu d'un GPS. Hi ha també un directori d'espais recomanats, fòrums, blocs, fotos... tot relacionat amb la muntanya.»
–Manté l'objectiu d'aconseguir 15.000 usuaris registrats en un any?
–«El creixement d'una xarxa social és molt difícil de determinar, entre altres coses perquè no hi ha un històric d'experiències similars. Ho veig assumible, el que no es pot preveure és en quin moment el creixement passarà a ser exponencial.»
–Per què crea aquesta xarxa?
–«Professionalment em dedicava a temes relacionats amb internet, però estava cansada d'anar d'una empresa a una altra; vaig passar a treballar mitja jornada des de casa i l'altra la vaig dedicar a pensar com afrontava la meva vida professional. Tot plegat va coincidir amb un augment de la meva dedicació al muntanyisme. Va ser aleshores quan se'm va encendre la bombeta que podria posar en marxa aquest negoci.»
–Coneixia altres experiències?
–«Sí, l'empresa que ha desenvolupat l'aplicació de Cuspidis té una xarxa dedicada únicament a motoristes i també hi ha el Facegol dedicat a promoure el futbol base. Ara bé, totes les experiències són força noves, no n'hi ha cap de consolidada de la qual se'n pugui fer una anàlisi en profunditat.»
–Cuspidis ha trobat una bona acollida entre els internautes catalans però també entre els bascos.
–«És cert, suposo que m'ha ajudat una entrevista que em van fer a Ràdio Euskadi; a més al País Basc hi ha molta tradició muntanyenca.»
–Les persones que fan muntanya pertanyen ja a grups concrets. Necessiten interactuar a la xarxa?
–«Hi ha clubs i moltes persones federades, però també hi ha molta gent que fa muntanyisme que no està a cap club excursionista i que volen compartir sortides a la muntanya. No es tracta de compartir només una afició, però; hi ha persones que s'apunten a les xarxes socials perquè busquen ser referents en el seu àmbit.»
–Confia que les empreses que es mouen a l'entorn del muntanyisme faran cap a Cuspidis?
–«N'estic segura; ja estem tenint resultats positius. Hi ha empreses que han organitzat esdeveniments que han anunciat a Cuspidis i que han recollit inscripcions a través de la xarxa social, malgrat que encara és un negoci incipient. El fet que estigui molt segmentat, molt adreçat a un públic concret, ajudarà a atreure les empreses.»
–On ha situat l'horitzó de rendibilitat d'aquesta xarxa?
–«Compto començar a cobrir les despeses que origina Cuspidis a principi de 2011.»
–Vol potenciar en poc temps la reserva de places hoteleres i la compra de material de muntanya.
–«La meva intenció és arribar a acords amb les grans centrals de reserves que hi ha a la xarxa, com Ebooking o Atrápalo, per canalitzar peticions de reserves hoteleres. Cuspidis fa d'intermediari, del que s'anomena marca blanca: canalitza un seguit d'ofertes i demandes perquè té els usuaris, però fa servir les eines d'aquestes centrals de reserves. El mateix es pot aplicar en el tema de la compra de material de muntanya. Aquesta és una de les grans potencialitats de les xarxes socials: posen a l'abast de les companyies tot un mercat. Les empreses han d'aprendre a moure's en aquestes plataformes, perquè ara quan un usuari vol consumir consulta internet, tant si vol comprar-se un compact disc com si vol anar de viatge a Nova York. I a internet, el consumidor opina i recull les opinions d'altres internautes: les empreses han de ser en aquestes xarxes socials per aconseguir usuaris prescriptors del seu producte. L'èxit de les xarxes socials està aquí.»
–Però les empreses estan mentalment preparades per invertir-hi?
–«No, perquè encara és una cosa molt nova. Han d'aprendre com estar presents en aquests mitjans.»
–Les xarxes socials, com a negoci, són una cosa relativament nova. El repte no l'espanta?
–«No, perquè ho he fet de manera que ho pogués assumir.»
–Les administracions parlen molt d'ajudar els nous emprenedors, però la realitat és una altra cosa.
–«Sobretot quan necessites finançament.»
–Quina inversió ha hagut de fer?
–Uns 12.000 euros, sense comptar les meves hores de feina.»
–La visió 2.0 del món està prou implantada perquè negocis com el seu prosperin?
–«Si no ho està ara ho estarà per a la nova generació de nadius digitals, i no falta tant perquè estiguin en edat de consumir.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.