EL BAGUL

TONI PADILLA

El diable vermell sobre rodes

En una terrassa del barri de Montmartre, a París, un italià i un francès parlen sobre ciclisme. Tots dos estimen aquest esport, i no poden entendre com és que la bicicleta la va inventar un anglès, i no pas un francès o un italià. No ho poden entendre, ja que creuen que la bicicleta forma part de la cultura popular d'aquests països, i no pas d'Anglaterra. Entre copes de vi, l'italià mira endarrere i explica al francès un record de la seva infància.

En aquest record, un grup de persones s'enfilen caminant com poden per una carretera secundària cap al cim d'un turó. No és un turó gaire alt, però és estiu, fa calor i els personatges en qüestió van vestits de vint-i-un botó: les dones, amb vestit llarg i barret; i els homes, amb corbata o llaç. I tots amb barret, com no. Tots suen, però estan de bon humor en aquesta espècie de pelegrinatge pagà. I és que aquests ciutadans d'una tranquil·la vila del nord d'Itàlia, al Piemont, no s'enfilen per veure una aparició de la Mare de Déu. S'enfilen al turó per veure el diable. Tot i la calor que fa, pugen a dalt del tot del turó per poder veure amb els seus ulls un personatge gairebé llegendari, al qual no havien vist mai en carn i ossos, però de qui se sabien fil per randa totes les aventures: Giovanni Gerbi, un dels primers asos del ciclisme, conegut com a diavolo rosso (‘diable vermell').

Un d'aquests nens es diu Kurt Erich Suckert. El seu pare és alemany, i la mare, italiana. Ell és toscà, però estiueja al Piemont, on passa hores llegint les fites d'aquells ciclistes que es deixaven la pell a la carretera amb tot de gomes dels pneumàtics enroscades a les espatlles. Emocionat, el nen espera l'arribada de Gerbi. Quan aquest arriba, tot encongit sobre la bicicleta però pedalejant decidit, el sol pica més fort que mai. El nen es mira aquell Aquil·les amb rodes que s'acosta cap a ell quan, de sobte, Gerbi no aguanta més la calor, aixeca el cap, i pispa ràpidament el barret al nen. Se'l posa al cap decidit per resguardar-se del sol i inicia la baixada del turó. El nen mira com s'allunya aquell diavolo rosso carretera avall, aquell ciclista que té cames d'heroi grec... i el seu barret de nen al cap.

Aquest nen, ja home, acaba d'explicar l'anècdota a París, tot melancòlic. Ara ja no és conegut com a Kurt Erich Suckert. Ara és un escriptor i periodista d'èxit que firma amb pseudònim: Curzio Malaparte.

Curzio Malaparte

Malaparte és una figura cabdal de la cultura italiana del segle XX. Inicialment, era feixista. Ràpidament, es va girar contra Mussolini i va tastar les presons molts cops. Va acabar com a comunista, però vivint com un rei en una finca preciosa que s'havia dissenyat a Capri, on vivia acompanyat del personatge més meravellós que mai va tenir a prop: el seu gos, Febo. Malaparte va ser sempre un malalt del ciclisme, i va tenir la sort de conèixer personalment Coppi i Bartali, els dos genis que van dividir Itàlia amb una rivalitat que va més enllà de l'esport.

Coppi i Bartali

Malaparte va escriure un deliciós article sobre Coppi i Bartali en el Corriere della Sera el 1949 que fa poc l'editorial Adelphi ha transformat en un petit llibre. Una joia en què parla del diví Bartali i del profà Coppi. Coppi s'assemblava a Gerbi, el lladre de barrets, en l'origen, el Piemont, i la falta de naturalesa divina. Un dia, Gerbi va anar a espetegar amb la bicicleta i el seu uniforme vermell al mig d'una processó, fet que va provocar que el capellà el bategés com el diable vermell. Dècades més tard, el cantant Paolo Conte li va dedicar una cançó: Diavolo rosso.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.