Opinió

La vigència de Plató i Aristòtil

Sense pensament crític no hi ha llibertat. Per això sempre hi haurà qui provarà de fer-lo desaparèixer

Malgrat el profund menyspreu de què són objecte les humanitats a la universitat i en el conjunt de la societat és impossible eludir la seva vigència. Per més que pretenguem girar-los l'esquena, els clàssics sempre tornen. Per exemple, quan estudies les escoles psicològiques modernes i evolucionades arriba un moment en què és necessari estirar el fil per esbrinar d'on procedeix aquell coneixement. Fins i tot la investigació aparentment més pionera se sosté gràcies a uns fonaments remots, els quals constitueixen la base del cos teòric. Personalment, en aquest intens procés d'arqueologia científica topo sovint amb Plató i Aristòtil. De fet, regularment, necessito una dosi de pensament profund, si se'l pot anomenar d'aquesta manera. És com si, a partir d'aquelles pàgines, tot allò que pugui llegir o escriure a continuació, per més banal que sigui, agafés una consistència especial. La diferència entre perdre's per un camí ral, ple de sots i de pedres, i agafar una drecera segura. Mentre llegia les darreres novetats sobre envelliment actiu i satisfactori, el tema de la meva tesi doctoral, vaig topar amb la visió positiva de la vellesa, concebuda per Plató. La tradició platònica, a diferència de l'aristotèlica, considerava que l'ésser humà envelleix tal com ha viscut, la qual cosa indica que hem de preparar-nos per a l'envelliment al llarg de tota la vida. Posteriorment, Ciceró, amb el seu De senectute, plantejaria com la virtut humana creix amb l'edat. En Plató i Aristòtil, hi trobem, doncs, les dues grans visions que han marcat la gerontologia. A grans trets, la percepció dels avantatges i les xacres de la senectut. En definitiva, el joc de guanys i pèrdues que vivim amb el pas dels anys. Si entro en matèria psicoterapèutica, torno a ensopegar amb els dos savis grecs. En Plató hi rau l'origen de la psicoanàlisi, un plantejament absolutament lúcid sobre els somnis i les passions, clarament precursor del pensament freudià. Plató valorava, igualment, els efectes de la paraula sobre la vida anímica. Si el discurs era bell, pensava, produïa un estat d'harmonia en totes les parts de l'ànima. El seu deixeble en distingia els diferents usos, utilitzats a l'antiguitat clàssica amb finalitats curatives. És francament sorprenent la proximitat amb la psicologia contemporània. Descobrim la mateixa erudició, revisada una i altra vegada, segons les circumstàncies històriques. En el fons, hi ha una lluita subjacent, que es repeteix al llarg dels segles: la pugna contra el dogmatisme. Ja sigui a través de veritats màgiques, preceptes religiosos, enunciats psicoanalítics o publicitat farmacològica, la tendència a la rigidesa i la imposició d'una veritat absoluta és un perill que mai no podrem subestimar. Sense pensament crític, no hi ha llibertat. Per això, és clar, sempre hi haurà algú que provarà, vanament, de fer-lo desaparèixer.

Psicòloga clínica

www.clarapsicologia.blogspot.com



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.