Opinió

LA GALERIA

Vies de futur

A partir d'ara cal cercar la rendibilitat econòmica del projecte de l'alta velocitat

Aquests darrers dies ha tingut lloc la inauguració de dues infraestructures llargament reivindicades i de gran importància estratègica de futur de les comarques gironines. Em refereixo, és clar, al desdoblament de tot l'eix transversal i la posada en marxa de l'alta velocitat, en el tram que quedava pendent entre Barcelona i la frontera francesa. En el primer cas s'ha de reconèixer l'aposta decidida que féu el govern del tripartit que, de la mà del conseller Quim Nadal, va saber corregir l'error inicial d'una via excessivament estreta i perillosa projectant, licitant i construint una carretera moderna, capaç d'absorbir el trànsit creixent i molt més segura per als milers de conductors que la utilitzen diàriament. I s'ha fet sense tanta parafernàlia com es féu en l'etapa anterior quan el que es buscava era tan sols la fotografia de la inauguració per trams executats. Ara caldrà cercar la rendibilitat econòmica que ajudi a sufragar una part de l'enorme despesa d'amortització i manteniment i, en aquest sentit, l'eurovinyeta, el pagament dels camions que l'utilitzin, pot ser, i segurament ha de ser, una bona fórmula que caldrà aplicar. L'altra inauguració, aquesta més recent encara, ha estat la posada en marxa de l'AVE en el tram que quedava pendent de Figueres a Barcelona. En aquest cas, trobo que els preus dels abonaments són molt correctes, tot i que el fet d'haver d'anar a Sants segurament farà minvar molt l'ús quotidià d'aquest transport, ja que molts dels usuaris teníem i/o tenen la feina al centre i, per tant, la comoditat de baixar al passeig de Gràcia probablement no es pugui compensar amb la reducció de temps en el trajecte. Queden, però, interrogants per resoldre. Pel que fa a Girona, i assumint ja que el nou vestíbul i el finger que han construït seran d'una “provisionalitat” eterna, com quedarà la resta del parc Central? Hi ha un projecte clar de com s'aprofitarà el poc espai que queda enmig de tant de formigó? Quina vegetació s'hi podrà plantar? Quina mena d'arbres? Amb jocs infantils o sense? Se'n cuidarà Adif, d'arreglar i retornar una certa normalitat al parc o haurem de ser els ciutadans amb els nostres impostos a través dels pressupostos municipals els qui ho acabarem pagant? Malgrat el temps transcorregut en ambdós casos, benvingudes siguin finalment aquestes infraestructures inaugurades que obren noves vies de futur a la ciutat i al país en el seu conjunt. Ara ja només caldria posar a punt l'N-II, però això, ai las!, ja són figues d'un altre paner.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.