Rodalies, «el traspàs més important»

Estat i Generalitat segellen la transferència, que serà efectiva divendres, i anuncien l'inici de la negociació dels regionals pel gener

En menys d'una hora, Chaves i Saura van haver enllestit. La reunió de la comissió mixta de Transferències Generalitat-Estat no era sinó la culminació d'un procés negociador que «no ha estat fàcil», segons el vicepresident tercer, però que ha permès fer realitat una reivindicació històrica de Catalunya dels darrers vint anys. El conseller Saura va recordar que fins a dues vegades l'acord es va posposar en reunions bilaterals, perquè no es complien els requisits imprescindibles per a la Generalitat. Finalment, el 7 de maig passat es va tancar el pacte polític entre el ministre de Foment, José Blanco, i el president català, José Montilla.

«És el traspàs més important que s'ha produït, també de l'anterior Estatut», va afirmar Saura a la sortida de la reunió. El conseller va destacar la repercussió directa que tindrà el traspàs en els més de quatre milions d'usuaris del servei ferroviari. Dijous es publicarà el decret al BOE i divendres la Generalitat substituirà l'administració de l'Estat en les funcions d'inspecció del servei, planificació dels horaris, les tarifes, els recorreguts i les freqüències, així com també en la gestió del personal, de la informació sobre incidències, la resolució de reclamacions i l'establiment de serveis mínims en cas de vaga. Renfe es mantindrà com a operadora de rodalies almenys durant el 2010. El govern català podrà renovar-li el contracte o escollir un nou actor perquè operi a partir de l'1 de gener del 2011. L'Estat, que també aportarà el dèficit d'explotació del servei, que pel 2010 es calcula de 117 milions d'euros, es manté com a propietari de les estacions, les vies i la resta d'infraestructura. Precisament, el ministre va indicar que Catalunya rebrà fins a 1.880 milions en inversions per a millores l'any que ve. La reunió d'ahir també va servir per aprovar diversos convenis de col·laboració tant amb Renfe –per l'any que té de contracte signat– com amb Adif, amb qui la Generalitat haurà de treballar estretament.

Pròxima parada, regionals

Chaves i Saura van anunciar que al gener obriran el capítol del servei de regionals, que va caure de la negociació. El conseller espera que «l'experiència negociadora de rodalies facilitarà que el traspàs de regionals sigui més ràpid». Chaves va evitar posar-hi dates, però Saura va recordar que el pacte nacional d'infraestructures, signat pels agents socials, polítics i econòmics del país –excepte CiU i Foment del Treball–, reclama la transferència per abans del 2012, és a dir, amb un marge de dos anys. Les dues parts van invocar la «lleialtat institucional, que ha presidit fins ara» les negociacions, per abordar regionals.

Al gener, doncs, s'obriran diverses ponències en una nova reunió de la comissió mixta per començar a desencallar més capítols estatutaris. A més de la dels trens de mitjana distància que discorren íntegrament dins del territori català, també s'encetarà la negociació sobre la revisió de reclamacions i altres gestions administratives relacionades amb els tributs cedits a Catalunya i sobre la sanció i organització de les entitats de crèdit. Igualment, el mes que ve s'intensificaran els passos perquè la Generalitat pugui participar en organismes supraautonòmics relacionats amb infraestructures ferroviàries, tal com recull l'Estatut en l'article 169.

Jerarquia de traspassos

Els traspassos que s'han dut a terme fins ara han seguit la jerarquia desitjada pel govern tripartit, segons va explicar Saura: «Des de Catalunya, hem prioritzat els que tenen més importància.» En aquest sentit, el conseller va posar com a exemples l'hospital Clínic, l'ordenació del litoral, l'expedició de permisos inicials de treball per a immigrats, rodalies i el proper traspàs amb data, inspecció de treball. Les transferències pendents, salvant els regionals, no són tan «significatives», segons Saura. Al març es farà efectiva la cessió de la inspecció de treball, mentre que el govern espera avançar en els capítols oberts com el de les beques d'estudis (el tripartit constata «discrepàncies» que espera que es puguin haver solucionat a la primavera), o el de la titularitat de les biblioteques provincials, reclamades pel fet que «fa trenta anys que ja les gestiona Catalunya».

I el dia D, més retards

P.Mercadé

La signatura ahir del traspàs de rodalies es va acompanyar d'una avaria a la xarxa que va provocar nous retards a la línia C2, que aquests dies ja va sobrecarregada perquè absorbeix els passatgers de la C4 i C7, afectats pels treballs de canvi de la catenària que es fa entre les estacions de Sant Andreu Arenal i Torre Baró. Segons informava Adif, l'ens gestor de la infraestructura, «a un quart de vuit del vespre es va bloquejar el canvi d'agulles que hi ha entre el passeig de Gràcia i el Clot». Com a conseqüència d'aquesta incidència, de la qual encara es desconeixen les causes, els trens que havien de passar pel túnel només podien seguir el recorregut marcat pel canvi d'agulles encallat. Això feia alentir els trajectes de la C2 i els de mitjana distància en direcció a Girona. Els trens d'aquestes línies acumulaven retards d'uns 30 minuts de mitjana, segons va informar Renfe. Adif va assegurar que la incidència es va solucionar quan passaven vint minuts de les vuit. A partir d'aquest moment, els trens afectats per la incidència van anar recuperant la freqüència de pas de manera progressiva.

Nou impuls a l'aeroport

La negociació sobre la participació de la Generalitat en la nova figura organitzativa per gestionar l'aeroport del Prat ha rebut un «impuls» darrerament, segons va indicar el conseller Joan Saura quan va sortir de la reunió d'ahir a la seu del Ministeri de Política Territorial. Tot i que la gestió del Prat no forma part de l'Estatut, tant el vicepresident Manuel Chaves com Saura van constatar desacords entre les parts, encara que hi ha «bona predisposició», va dir el conseller. Saura va recordar que la nova arquitectura de gestió és «tan o més complexa» que en el cas de rodalies. Per la seva banda, Chaves va recordar que el ministre de Foment, José Blanco, té previst comparèixer en comissió al Congrés el dia 12 de gener per donar compte del nou model de gestió arreu de l'Estat. «Incloent-hi la singularitat del Prat», en paraules de Chaves.

Retrets pel desplegament

Malgrat el clima de cordialitat i satisfacció d'ahir pel traspàs de rodalies, no van faltar retrets del conseller Joan Saura per la part que toca a l'Estat del desplegament estatutari. Saura va demanar al govern espanyol que «respecti més» les competències de la Generalitat recollides a la carta catalana. «Sovint les lleis que s'aproven al Congrés trepitgen o laminen part de les competències de l'Estatut», va dir Saura en presència del vicepresident Manuel Chaves. A més, el conseller va reclamar un «canvi de polítiques» de l'Estat a l'hora de repartir subvencions, ja que «sovint es dirigeix directament» a ONG i ajuntaments «sense tenir en compte» les potestats de la Generalitat fixades a la carta catalana. «Trobo a faltar que l'administració central respecti més la distribució de competències que determina l'Estatut», va insistir.

Cap d'Any als FGC

El president de la Generalitat, José Montilla, emmarcarà el tradicional discurs institucional de Cap d'Any al Centre de Control de Ferrocarrils (FGC) situat a Rubí (Vallès Occidental). La tria d'aquesta localització respon, d'una banda, a la tradició d'enregistrar el missatge des d'algun dels centres de la Generalitat que mantenen actius els serveis durant la nit del 31 de desembre a l'1 de gener i, de l'altra, es vol posar l'accent en el traspàs de rodalies. El missatge s'emetrà avui al vespre tant per mitjans radiofònics com per televisió. Serà el quart discurs de Cap d'Any del president Montilla. L'any passat, es va fer al parc de bombers de l'Hospitalet de Llobregat, el 2007 a la comissaria dels Mossos d'Esquadra de Vilanova i la Geltrú i el 2006, quan Montilla es va estrenar de president, a l'hospital de Mataró.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.