dimecres, 15 de maig del 2024

EL PERER. SANT JULIÀ DE VILATORTA. OSONA

 

Frederic Bordas i Altarriba (1835-1908) del que ens agradarà tenir noticia de la seva peripècia vital a l’email castellardiari@gmail.com , retratava l’any cap a 1890, Vista general  de Lo Perer, Sant Julià de Vilatorta, Osona



https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecag/id/1720/rec/612

Frederic Bordas i Altarriba, feia una feina excel·lent:



https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecag/search/searchterm/Bordas%20i%20Altarriba%2C%20Frederic/field/publis/mode/exact/conn/and

Això explica- que no justifica – la manca de reconeixement  , no recordo que l’any 2008, Catalunya commemorés els 100  anys del seu traspàs.

Lo Perer, existeix encara:

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/23720

https://patrimonicultural.diba.cat/element/el-perer

Al cens de Sant Julià de l’any  1887, consten 1000 ànimes,  en aquells anys la frase “ Gurb i Tona el millor de l’Osona,  per triar Sant Julià “ esdevenia axioma;  es tancava l’exercici 2023 amb 3.230 habitants de dret,  està clar que Sant  Julià ha crescut quantitativament,  qualitativament, si ho ha fet, no en la mateixa proporció, oi?

 El Partits hereus de la dictadura, PP & PSOE  estan embrancats en assenyalar l’altre com MÉS  corrupte, dissortadament patim llistes de “ desesperació”  a la Sanitat Pública – i de retruc a la privada -, a l’atenció social a les persones febles, discapacitats, dependents,..,  els agrairíem a ambdós Partits, que posin remei a aquests i altres problemes,  i deixin de perdre el temps, la “ sensació”  de la ciutadania és que la corrupció en ambdós és  ex-aequo  

Ens sembla que una Comissió Parlamentaria que esbrines les relacions entre el narcotràfic ,  el finançament dels Partits Polítics , i les accions criminals dutes a terme darrerament  a la Comunitat andalusa,  tindria més sentit, oi? 

Els catalans som pacients i respectem la voluntat divina , i  com es diu a Romans, 12  ; esperem  que actuï la indignació divina, tal com diu l’Escriptura: A mi em toca de passar comptes, jo donaré la paga,  diu el Senyor.

Costa evitar l’ús del llenguatge escatològic, quan constates una vegada i altra, les accions maldestres dels enemics de Catalunya, que se’n surten força bé en la seva tasca de dessolar la terra.  

https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

dimarts, 14 de maig del 2024

IN MEMORIAM. XALET DEL C.E.C A LA MOLINA. ALP. LA CERDANYA JUSSANA

 

L’Ignasi Canals i Tarrats (1896-1986) retratava    l’any 1924,  Xalet del CEC a la Molina


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/15421/rec/4244

Construït per Josep Danés i Torras (Olot, 1891 - Olot, 1955) va ser  la primera construcció moderna de la Molina i la que inicià aquest nucli esportiu ; tenia una capacitat inicial de 80 llits i 50 lliteres. Va ser  remodelat i ampliat diverses vegades.

El 1929 se li afegí un edifici que havia estat usat com a garatge i guardaesquís, el 1949 s'augmentà la capacitat fins a més de 200 llits, a més de fer més espaioses les sales d'estar i el menjador, i finalment es va restaurar durant els anys 1984 i 1985.

L'any 2007 tancà les portes pel risc d'esfondrament de l'edifici a causa del deteriorament dels fonaments i altres elements estructurals, provocat pel desplaçament del terreny durant la construcció d'uns apartaments en una parcel·la veïna.

Després de diversos intents per trobar finançament per a remodelar-lo, l'any 2011 el CEC, en assemblea extraordinària, aprovà la venda de l'edifici.

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/7562

L’Ignasi Canals i Tarrats, feia una feina excel·lent :

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/search/searchterm/Canals%20i%20Tarrats%2C%20Ignasi%2C%201896-1986/field/publis/mode/exact/conn/and

Capella de la Mare de Déu de Montserrat del Centre Excursionista de Catalunya

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/7564

 Que la Marededéue  i    Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  saharauis ... , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país. 


dilluns, 13 de maig del 2024

ESGLÉSIA DE SANT SILVESTRE DE SERRALTA. OLIOLA. LA NOGUERA.

 

Al mati del dissabte 11.5.2024, assistíem a la reunió anual de guimera.info, el Tomàs Iriragay Lopez i l’Antonio Mora Vergés, en son membres.

Dinàvem al Balneari de Vallfogona de Riucorb, i passades llargament les 16,00 emprenien viatge  en direcció als límits dels termes d’Oliola i Tiurana.

Desesperàvem de localitzar l’església de Sant Silvestre, atesa l’absoluta manca de senyalització, Déu però, estava amb nosaltres, i gràcies al propietari  del Mas d'en Pla, que ens acompanyaria, accedíem a l’església de Sant Silvestre de Serralta, de la que en diu l’enciclopèdia que és un edifici d’una sola nau, coberta amb una volta de canó de perfil semicircular, reforçada per dos arcs torals que arrenquen de sengles pilars adossats als murs laterals, i coronada a llevant per un absis semicircular, precedit d’un arc presbiteral. Actualment, l’absis és tancat per un envà i s’ha convertit en sagristia.







La porta actual, sense caràcter, s’obre en la façana de ponent, i la porta original, paredada, és situada a la façana sud i només és visible des de l’interior, atès que exteriorment és amagada per la construcció dels nínxols del cementiri, que és adjacent al costat sud de l’església. No es pot precisar la forma d’aquesta porta, ja que només és visible el cap-i-alt i la llinda interior.




A la mateixa façana sud, prop de l’extrem de llevant, hi ha una finestra de doble esqueixada, com la que hi ha, paredada, al centre de la conca absidal, al costat sud, la qual no correspon a l’obra original. A la façana de ponent, sobre la porta actual, hi ha una finestra geminada, mancada del mainell, emfasitzada per un reclau en el mur, que per la part exterior és molt malmès, però que es conserva molt bé a l’interior. Cal assenyalar les semblances d’aquesta finestra i la seva col·locació, amb la que podem veure a la propera església de Sant Ermengol de Tiurana.

El nivell del paviment de l’església és més baix que el de l’exterior i per a accedir-hi, tant en la porta actual com en la porta original, hi ha quatre graons. En els murs nord i oest hi ha un banc d’obra corregut i en el mur nord hi ha un petit sòcol, que es repeteix en el tram de llevant del mur sud i en la base dels pilars dels arcs torals, que fa la impressió, per la seva irregularitat, que correspon a un incident en el procés constructiu de l’edifici.

L’interior és totalment arrebossat i pintat, fruit del mateix procés de decoració en què es clausurà l’absis i s’obrí un altar, buidat en el mur nord. Per tant, no és possible observar-ne les característiques constructives dels paraments. L’aparell és només visible, doncs, a l’exterior, on els paraments són formats per carreus ben escairats, de talla irregular, i disposats en filades molt ben ordenades. Les façanes no presenten cap tipus d’ornamentació, llevat de la finestra ja esmentada de la façana oest, on també hi ha un campanar d’espadanya de dos ulls, amb els arcs formats per dues úniques dovelles. El ràfec de tot l’edifici és format per una senzilla motllura bisellada, i en l’absis hi ha sis lesenes encastades en el parament, sense relleu, que semblen correspondre a un primer assaig de construcció, adaptada a les formes ornamentals de l’arquitectura llombarda, que no es va arribar a completar.

Aquest inici de decoració absidal, juntament amb les característiques formals i constructives de l’edifici, indiquen clarament l’adscripció de l’església de Sant Silvestre a les formes pròpies de l’arquitectura de la fi del segle XI o del principi del segle XII, encara fidels a les formes llombardes, que no es desenvolupen plenament en la composició de l’edifici.


Malgrat que Sant Silvestre exercia funcions de quasi parròquia, el  propietari  del Mas d'en Pla, ens explicava que ja en la seva infantessa, havien d'anar a Ponts els diumenges per assistir als oficis religiosos. 

Prop, passat  el termenal amb Tiurana, sense camí per accedir-hi,  hi ha la capella  advocada a l’arcàngel Sant Miquel, del mas Pinós, de tradició romànica, ja tardana ,amb porta adovellada, i fossar.


Malgrat que l’horari del REINO està desfasat en dues hores amb l’horari solar, i que a la primavera els dies s’allarguen, només teníem ocasió de retratar-la de lluny, com fèiem també amb l’església de la Serra de Castellar.


Retratàvem també i un imponent edifici quasi totalment enrunat del que ens agradarà tenir-ne noticia a l’email castellardiari@gmail.com  


Tenim feina, esperem que alguns dels lectors, potser de la mateixa zona, ens facin arribar imatges i dades a l'email castellardiari@gmail.com 

https://algunsgoigs.blogspot.com/2017/12/goigs-sant-silvestre-sant-silvestre-de.html

Que Sant Silvestre  i Sant Antoni de la Sitja, ,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels noguerencs  ,  Kurds,  amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits,   saharauis  ... pagesos, ramaders, pescadors, ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

 «A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.


diumenge, 12 de maig del 2024

CASA PERE RULL TRILLA. REUS. EL CAMP JUSSÀ DE TARRAGONA

 

Lluís Marià Vidal i Carreras (Barcelona, 6 de juny de 1842 - 10 de gener de 1922) enginyer de mines, geòleg, fotògraf pioner i president del Centre Excursionista de Catalunya, de l'Ateneu Barcelonès i de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, retratava la casa Rull a Reus al Camp jussà de Tarragona



https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/22860/rec/89

La Casa Rull va ser encarregada pel notari Pere Rull i Trilla (Falset, 1856 - Reus, 1921)  a Lluís Domènech i Montaner (Barcelona, 30 de desembre de 1849 - Barcelona, 27 de desembre de 1923) en un període de gran expansió del Modernisme.

Per primera vegada a Reus, apareix en un balcó de pedra el traç de coup de fouet característic de l'Art Nouveau. També per primera vegada a Reus, el maó, material reservat per a les construccions industrials, és utilitzat per a un habitatge. Altres motius ornamentals d'inspiració medieval tenen el segell modernista de Domènech; dracs, símbols relacionats amb el propietari i la seva professió com  la ploma i les balances, així com, l'escut heràldic i merlets rematant la façana.

Lluís Marià Vidal i Carreras, feia una feina excel·lent:


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/search/searchterm/Llu%C3%ADs%20Mari%C3%A0%20Vidal%20i%20Carreras/field/identi/mode/exact/conn/and

El Ministeri d'Instrucció Pública de França nomenà Lluís Marià Vidal i Carreras , Officier d'Academie, així com la Société de Spéléologie, la Société Photographique du Haute-Saone i la Société d'étude des sciences naturelles de Béziers (SESNB) el nomenaren entre llurs membres.

Moltes societats l'honoraren: el Club Montanyenc, el 1912, el declarà soci honorari; la Junta de Ciències Naturals de Barcelona el nomenà Vocal honorari vitalici; la Société Portugaise de Sciences Naturelles de Lisboa, membre corresponent; la Sociedad Ibérica de Ciencias Naturales li atorgà la seva medalla, i n'ocupà la presidència el 1917, la Institució Catalana d'Història Natural el tingué com a membre de govern i protector

No recordo que  a Catalunya es commemoressin l’any 2022, els 100  anys del seu traspàs.

Ho entenc, com molts altres coetanis seus , Cèsar August Torras i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny de 1923), Antonio Bartumeus i Casanovas [Barcelona, 09/05/1856 – Cadaqués, 02/03/1935] ,  Josep Salvany i Blanch(Martorell, Baix Llobregat, 4 de desembre de 1866 - Barcelona, 28 de gener del 1929), Antonio  Gallardo Garriga  (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942), ...,   i més recentment  el  Josep Maria Gavín i Barceló (Barcelona, 21 de juny 1930 - Caldes de Montbui, 28 d'abril de 2023) es va dedicar només a treballar en benefici de Catalunya, i això, ara com ara,  és mereixedor de rebuig , enlloc de reconeixement.

Gloria al Lluís Marià Vidal i Carreras!!!!

Som menys que un club.

 

 

dissabte, 11 de maig del 2024

ESGLÉSIA DE L’ESTRADA, AGULLANA, ADVOCADA A LA MAREDEDÉU, MAL DITA SANTA MARIA. L’EMPORDÀ SOBIRÀ.

 

Lluís Marià Vidal i Carreras (Barcelona, 6 de juny de 1842 - 10 de gener de 1922) enginyer de mines, geòleg, fotògraf pioner i president del Centre Excursionista de Catalunya, de l'Ateneu Barcelonès i de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, retratava l’any 1892, Campanar mig en ruïnes amb el poble  d’Agullana al fons,  vist des de l'Estrada


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/215/rec/59

Lluís Marià Vidal i Carreras, feia una feina excel·lent:


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/search/searchterm/Llu%C3%ADs%20Mari%C3%A0%20Vidal%20i%20Carreras/field/identi/mode/exact/conn/and

El Concili d'Efes va proclamar solemnement la maternitat divina de la verge. «Mare de Déu» (Theotokos).  

En països de tradició masclista, malgrat això, s’ha continuat donant validesa a l’heretgia Nestoriana , que considera a  la verge, només «Mare de Crist» (Khristotokos), i se l’anomena Santa.

El Ministeri d'Instrucció Pública de França nomenà Lluís Marià Vidal i Carreras,  Officier d'Academie, així com la Société de Spéléologie, la Société Photographique du Haute-Saone i la Société d'étude des sciences naturelles de Béziers (SESNB) el nomenaren entre llurs membres.

Moltes societats l'honoraren: el Club Montanyenc, el 1912, el declaren  soci honorari; la Junta de Ciències Naturals de Barcelona el nomenà Vocal honorari vitalici; la Société Portugaise de Sciences Naturelles de Lisboa, membre corresponent; la Sociedad Ibérica de Ciencias Naturales li atorgà la seva medalla, i n'ocupà la presidència el 1917, la Institució Catalana d'Història Natural el tingué com a membre de govern i protector

No recordo que  a Catalunya es commemoressin l’any 2022, els 100  anys del seu traspàs.

Ho entenc, com molts altres coetanis seus , Cèsar August Torras i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny de 1923), Antonio Bartumeus i Casanovas [Barcelona, 09/05/1856 – Cadaqués, 02/03/1935] ,  Josep Salvany i Blanch(Martorell, Baix Llobregat, 4 de desembre de 1866 - Barcelona, 28 de gener del 1929), Antonio  Gallardo Garriga  (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942), ...,   i més recentment  el  Josep Maria Gavín i Barceló (Barcelona, 21 de juny 1930 - Caldes de Montbui, 28 d'abril de 2023) es va dedicar només a treballar en benefici de Catalunya, i això, ara com ara,  és mereixedor de rebuig , enlloc de reconeixement.

Gloria al Lluís Marià Vidal i Carreras!!!!

Som menys que un club.

 

 

divendres, 10 de maig del 2024

IN MEMORIAM. L’HOSTAL DE BASSELLA. LA CATALUNYA QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ. L’URGELL SOBIRÀ. LA VEGUERIA DELS PIRINEUS

 

Bassella és esmentada el 1084. Sembla que antigament fou dels Bassella. Als afores es dreça l’església parroquial de la Mare de Déu de l’Assumpció, dita popularment de la Garrola, voltada del fossar. L’edifici, reformat a l’època barroca, sembla que és d’origen romànic.

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2018/02/in-memoriam-de-lesglesia-de-la-mare-de.html

 L’antic cafè del poble era emplaçat en una casa de tipus senyorial, anomenat l’Hostal de Bassella, de tres plantes i mansarda, quadrada, amb una gran balconada al tercer pis i les llindes de les finestres decorades, que retratava  l’any 1890, Lluís Marià Vidal i Carreras (Barcelona, 6 de juny de 1842 - 10 de gener de 1922), l’edifici del  segle XVII, és possible que hagués estat construït pels senyors del lloc, els Margarit, que eren barons d’Aguilar de Bassella.


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/651/rec/4

Lluís Marià Vidal i Carreras, que no participava en el projecte del Fons Estudi de Masia Catalana, que se'n endegava desprès del seu traspàs,  feia però,  una grandíssima tasca:

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/search/searchterm/Vidal%2C%20Llu%C3%ADs%20Mari%C3%A0%2C%201842-1922/field/publis/mode/exact/conn/and

La població de Catalunya al cens de 1920 era de 2.344.719 ànimes, que gaudien d’uns recursos naturals suficients, i que malgrat la obligada pertinença  al REINO, mantenien dempeus el Patrimoni històric, a 1 novembre 2023 s’estima una població de “ dret”  de 8.005.784,que pateix alhora que la insuficiència de recursos naturals, la desaparició de bona part del Patrimoni Històric.  Està clar que Catalunya ha crescut només amb quantitat, oi?

Persones com Lluís Marià Vidal i Carreras (Barcelona, 6 de juny de 1842 - 10 de gener de 1922), Cèsar August Torras i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny de 1923), Antonio Bartumeus i Casanovas [Barcelona, 09/05/1856 – Cadaqués, 02/03/1935] ,  Josep Salvany i Blanch(Martorell, Baix Llobregat, 4 de desembre de 1866 - Barcelona, 28 de gener del 1929), Antonio  Gallardo Garriga  (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942), ...,  i tants altres, son una excepció , com Josep Maria Gavín i Barceló (Barcelona, 21 de juny 1930 - Caldes de Montbui, 28 d'abril de 2023) i no la norma, oi?

Senyor, allibera el teu poble !!!!


 

dijous, 9 de maig del 2024

MOLI DE XIXONS. RINER. EL SOLSONÈS

 

Cèsar August Torras i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny de 1923) no participava en el projecte Fons Estudi de la Masia Catalana, que començava formalment l’any del seu traspàs, la seva vídua, de la que ens agradarà tenir noticia del nom, cognoms, lloc i data de naixement i traspàs i peripècia vital a l’email castellardiari@gmail.com , cedia però,  al Fons Estudi de la Masia  Catalana , moltes de les imatges  que Cèsar August Torras i Ferreri, havia fet i que es poden veure a :

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/search/searchterm/C%C3%A8sar%20August%20Torras%20i%20Ferreri/field/identi/mode/exact/conn/and/page/74

L’any 1917 retratava, un molí de la rodalia de Riner. Tinc l’absoluta certesa que la digitalització, aparentment feta de forma maldestra,  s’aprofitava  per alterar les fons gràfiques.  




https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/37201/rec/739


Trobava una fotografia de la Joana Xandri Solé ( Solsona, 1955) que malgrat estar feta des d’una perspectiva més propera, confirmaria que Cèsar August Torras i Ferreri, retratava el molí de Xixons.


https://calaix.gencat.cat/handle/10687/62407

Existeix encara

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/17604

https://ca.wikipedia.org/wiki/Mol%C3%AD_de_Xixons

El sostre demogràfic del Solsonès , s’assolia al cens de 1857 amb 16182 ànimes, les dades de l’any 2019, ens diuen que hi havia 13.469 habitants de dret, a Solsona consten 9171 veïns al tancament de l’exercici 2023.  La pèrdua de població, tenia un efecte “ conservador” sobre el Patrimoni històric.

La població de Catalunya al cens de 1920 era de 2.344.719 ànimes, que gaudien d’uns recursos naturals suficients, i que malgrat la obligada pertinença  al REINO, mantenien dempeus el Patrimoni històric, a 1 novembre 2023 s’estima una població de “ dret”  de 8.005.784,que pateix alhora que la insuficiència de recursos naturals, la desaparició de bona part del Patrimoni Històric.  Està clar que Catalunya ha crescut només amb quantitat, oi?

Persones com Cèsar August Torras i Ferreri (Barcelona, 5 de juliol de 1851 - 22 de juny de 1923), Josep Salvany i Blanch ... Josep Salvany i Blanch (Martorell, Baix Llobregat, 4 de desembre de 1866 - Barcelona, 28 de gener del 1929), Antonio  Gallardo Garriga  (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942), ...,  i tants altres, son una excepció , com Josep Maria Gavín i Barceló (Barcelona, 21 de juny 1930 - Caldes de Montbui, 28 d'abril de 2023) i no la norma, oi?

Senyor, allibera el teu poble !!!!