Medi ambient

El 80% del soroll que es genera en una ciutat el provoca el trànsit rodat

Aconsellen tenir en compte el vector soroll en el moment de fer la planificació urbanística

Girona i Salt tenen el seu propi mapa acústic

Dins dels pobles i ciutats, el principal causant de la contaminació acústica és el trànsit rodat, que arriba a suposar un 80% del total de soroll que es genera. Aquesta dada la va donar ahir Àlex Deltell –coeditor del llibre amb Josep Arnau–, i per això en els diferents mapes acústics municipals que s'han fet es recomana tenir en compte aquest vector acústic en el moment de fer la planificació urbanística. Tot i que cada vegada es construeixen vehicles que fan menys soroll, i que també s'estan implantant millores com l'asfalt sonoreductor, així es podria millorar la qualitat de vida i evitar afectacions sobre la salut de qui més pateix la fressa.

En el cas dels mapes acústics de Girona i Salt, es pot comprovar que allà on hi ha més decibels és als principals eixos viaris, i també al costat de la línia de tren. Elaborar reglamentacions acústiques, caracteritzar acústicament les zones lúdiques o tenir aquest criteri en compte en el moment de fer modificacions urbanístiques són algunes de les mesures que es proposen. Per exemple, establir vies només per a vianants o zones d'accés restringit ja era una mesura que s'incorporava a l'estudi, fet entre el 2004 i el 2006. En matèria ferroviària, l'impacte està restringit als laterals de la via, i en els punts més propers se superen els 60 decibels. De fet, Arnau considera que el grau de soroll s'hauria de tenir en compte, per exemple, en el moment de valorar econòmicament els habitatges.

Pel que fa a Salt, Arnau va destacar que va ser un municipi pioner en l'estudi acústic, ja que va preveure també quin impacte generarien les noves zones urbanes, com la del l'hospital Santa Caterina. Pel que fa a l'autopista, es va modelar també quines serien les conseqüències del tercer i quart carril, amb un resultat de gairebé 80 decibels al costat mateix de la carretera. A més, es preveia quina reducció comportarien sistemes de protecció com pantalles o terraplens. Al final, Acesa ha optat per fer l'ampliació i posar-hi motes als laterals per disminuir l'impacte acústic del trànsit.

En la presentació del llibre, feta ahir a la sala d'actes de la UNED de Girona, Arnau va explicar que alguns projectes de futur inclouen homogeneïtzar el mètode de mesura amb altres universitats.

LA FRASE

El factor acústic no ha tingut mai gaire pes dins els anàlisis de contaminació de les ciutats
Josep Arnau
doctor i responsable de grefema

LA XIFRA

450.000
euros
aproximadament és el que s'ha gastat el GREFEMA des de 1994 en els seus estudis i projectes acústics.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Campclar i Sant Salvador, els barris més preocupants per a la Guàrdia Urbana de Tarragona

Tarragona

Descobreixen les restes d’un poblat visigot al jaciment dels Sants Metges

SANT JULIÀ DE RAMIS
ADMINISTRACIONS

L’Estat bloqueja el conveni i no ha transferit els diners per a la mobilitat del Maresme, segons Territori

EL MASNOU
SOCIETAT

La zona ampliada de Water World, Tornado Land, a punt per a la temporada

lloret de mar
GIRONA

Desenes de famílies enganyades en un viatge a Eurodisney París

GIRONA

Inditex es planteja tancar dues de les quatre botigues que té a Figueres

figueres
medi ambient

Un decret intenta fer més àgil el control de la sobrepoblació de conills, senglars o cabirols

Tàrrega
Infraestructures

Els veïns de Joan Miró exigeixen als partits un compromís per preservar el parc

Barcelona
medi ambient

Tarragona proposa una trentena d’activitats per conscienciar sobre el canvi climàtic

TARRAGONA