Ryanair, en el punt de mira

El model d'Aena, amb taxes úniques, afavoreix que la companyia pugui operar des de Barcelona i Madrid, mentre que a Europa no es mou dels aeroports secundaris

Ningú està en contra que Ryanair vagi a Barcelona. Això ha quedat clar durant les jornades sobre aeroports regionals que s'han fet aquesta setmana a Girona, organitzades per la Diputació i en què han participat representats importants del sector aeri. Ryanair és una empresa, i com a tal pot fer el que consideri oportú per millorar el seu negoci. El problema és que l'aeroport de Girona no pot competir plantejant, per exemple, millors preus a aquesta o qualsevol altra companyia. És innegable que Aena està fent un gran esforç per adaptar les característiques de l'aeroport a les necessitats del baix cost, i oferir una millor operativitat a les aerolínies. Un avió de Ryanair està només 25 minuts en terra a Girona, i això permet una rotació de vols impensable a Barcelona. Però, en canvi, no pot oferir una rebaixa en les taxes, un dels millors esquers possibles per atraure i mantenir clients en plena crisi profunda del sector. I ho podria fer, perquè és dels pocs de la xarxa estatal d'aeroports que té beneficis.

A l'aeroport de Girona, el cost que es repercuteix per cada viatger en les taxes és de 9,3 euros i a Barcelona, de 9,6. No cal dir que a Barcelona les despeses d'explotació de l'aeroport són infinitament superiors. Però el model de gestió d'Aena, amb una xarxa conjunta d'aeroports en comptes de la gestió individualitzada que s'aplica majoritàriament a Europa, no estableix diferències.

Germà Bel, professor de la UB i cara visible de les reclamacions aeroportuàries catalanes, ho explica així: «Podríem dir que l'aeroport de Girona està subvencionant el de Barcelona. Els preus de Barcelona i Madrid tenen tant d'ajut que Ryanair pot fer el que no fa enlloc més d'Europa, que és entrar en els aeroports principals.» Tal com explicava Manel Nadal, secretari per a la Mobilitat, a l'hora de la veritat les ajudes del territori a Ryanair el que fan és rebaixar el preu d'unes taxes que Girona no pot tocar per pròpia iniciativa.

I ara, què?

«L'aeroport de Girona té tots els ous al mateix cistell, i això dóna riscos més elevats i permet posicions de xantatge de la companyia», deia Jean-Charles Odelé-Gruau, director general a Espanya i Portugal de la Iata (Associació Internacional de Transport Aeri). L'entrada de Ryanair a Barcelona suposarà, segur, la pèrdua de viatgers a Girona, que podria ser d'un 20%. De fet, al Prat, segons tot sembla indicar, Ryanair oferirà, sobretot, rutes domèstiques i amb Itàlia, però en canvi no podrà oferir vols constants amb Madrid. Per tant, deixarà el gros de les operacions a Girona, on la companyia disposa d'unes instal·lacions al seu servei, un avantatge que no tindrà de cap manera al Prat. La simbiosi sembla garantida, però planteja interrogants. Mentrestant, ja s'ha començat a negociar el nou conveni entre Agi i Ryanair, que haurà de ser vigent a partir del 2012.

Passatger 25 milions

La parella britànica, Ryan Longley i Kirsty White, amb el seu fill de 13 mesos, Archie Longley, han estat el «passatger número 25 milions» de la companyia Ryanair a l'aeroport de Girona. La parella, que venia en un vol de Leeds i que visitarà la Costa Brava, va ser premiada amb diversos obsequis. Les autoritats van destacar l'impuls de l'aeroport en aquests últims anys.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ADMINISTRACIONS

L’Estat bloqueja el conveni i no ha transferit els diners per a la mobilitat del Maresme, segons Territori

EL MASNOU
SOCIETAT

La zona ampliada de Water World, Tornado Land, a punt per a la temporada

lloret de mar
GIRONA

Desenes de famílies enganyades en un viatge a Eurodisney París

GIRONA

Inditex es planteja tancar dues de les quatre botigues que té a Figueres

figueres
medi ambient

Un decret intenta fer més àgil el control de la sobrepoblació de conills, senglars o cabirols

Tàrrega
Infraestructures

Els veïns de Joan Miró exigeixen als partits un compromís per preservar el parc

Barcelona
medi ambient

Tarragona proposa una trentena d’activitats per conscienciar sobre el canvi climàtic

TARRAGONA

L'Ajuntament denuncia l'ocupació per fer-hi un casal de joves del magatzem dels Castellers

SANT CUGAT DEL VALLÈS
GIRONA

Tempesta i calamarsa a la Selva, el Gironès i el Baix Empordà

GIRONA