Gerri de la Sal declara la guerra a una variant que destrossa un poble

L'Estat dissenya la variant de l'N-260, que deixa Gerri de la Sal sense accessos cap al nord i afecta de ple el petit nucli del Comte

Fa anys que a Gerri de la Sal esperen la variant que ha de posar fi a la divisió del poble en dos i a les molèsties i el perill que comporta la carretera N-260 que travessa la població. Però el que havia de ser una millora s'ha convertit en una amenaça contra la qual s'ha rebel·lat tot el veïnat. La variant que ha proposat el Ministeri de Foment, titular de l'N-260, deixa el poble sense accés a la carretera en direcció a Sort, de manera que per anar i tornar a la capital de la comarca del Pallars Sobirà hauran de fer un tomb de 6 quilòmetres en direcció contrària per agafar la carretera al poble del costat.

«És una barbaritat, en lloc de millorar el poble ens allunya de la resta de la comarca i dels serveis escolars, sanitaris i de relació econòmica amb les altres poblacions», es queixa Xavier Ribera (PSC), alcalde de Baix Pallars, municipi al qual pertany Gerri de la Sal.

A més, la variant que proposa el ministeri afecta de ple el petit poble del Comte, situat a la sortida nord de Gerri de la Sal, i preveu l'enderroc de les poques cases del Comte que encara queden dempeus i habitades.

Per intentar evitar això, l'Ajuntament va presentar al Ministeri de Foment el juny del 2009 una proposta de traçat alternatiu de la variant, amb l'esperança que el ministeri, encara que no l'apliqués fil per randa, almenys tingués en compte algunes de les solucions proposades per millorar els accessos i evitar la desaparició del nucli del Comte.

Entre altres propostes, l'Ajuntament aposta per fer més curta la variant (dels 970 metres de longitud a 670 metres) i més pròxima al nucli urbà, de manera que evitaria les cases del Comte, i amb accessos cap al nord, incloent-hi una rotonda per facilitar la incorporació dels vehicles de la carretera de la Pobleta de Bellveí.

Mesos després d'haver-la presentat, però, la proposta municipal sembla que no ha fet canviar la decisió del ministeri. L'Ajuntament, a més d'entregar-lo, va presentar formalment al·legacions al projecte del ministeri i Foment ha contestat descartant totes i cadascuna de les demandes municipals. El consistori ha fet un últim intent legal de canviar el projecte del ministeri amb la presentació d'un recurs de reposició sobre el qual encara no s'ha resolt, i ha intentat exercir una pressió política cap al Ministeri de Foment que encara no ha donat cap fruit.

Els veïns de Gerri de la Sal també estan en peu de guerra contra la variant que planteja el govern de l'Estat. Han penjat pancartes al llarg del tram urbà de la carretera i l'associació de veïns defensa un traçat alternatiu que és lleugerament diferent del de l'Ajuntament, tot i que també defensa uns millors accessos i la preservació del nucli del Comte. El grup de CiU fa costat a l'alternativa veïnal, ha portat el cas al Parlament i vol portar-lo també al Congrés. L'alcalde de Sort i diputat de CiU al Parlament, Agustí López, ha assenyalat, a més, els problemes de seguretat que pot comportar la supressió de la sortida nord de Gerri de la Sal per als vehicles d'emergències sanitàries i de seguretat, i ha demanat al Departament d'Interior la redacció d'un informe que en calculi les conseqüències.

Un poble condemnat

El Comte és un petit poble situat a alguns centenars de metres al nord de Gerri de la Sal. La major part de les cases estan en runes. En queden tres, dos de les quals habitades: una per un matrimoni gran que hi ha viscut tota la vida i una altra per una família que hi va els caps de setmana. En termes numèrics, doncs, es tracta d'una afectació molt petita, a penes un parell d'expropiacions per al Ministeri de Foment. Però al Pallars, on costa tant que els petits nuclis disseminats per la muntanya aguantin la desertització i encara s'hi mantinguin cases habitades, els veïns més pròxims ho viuen com una amputació innecessària. «No és necessari, hi ha solucions tècniques que eviten haver de passar pel Comte», sosté l'alcalde. Xavier Ribera, que també es queixa que l'esforç de recuperació dels salins de Gerri i de promoció turística quedaran en no res si al poble se li tallen els accessos amb la variant ideada per Foment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Gastronomia catalana, la que ho aprofita tot

Barcelona
Joan (Nani) Mora
Cap de l’oposició d’ERC a Sant Andreu de Llavaneres

“Veiem com tot el que tenia la marca d’ERC s’està aturant”

Sant Andreu de Llavaneres
ADMINISTRACIONS

El Maresme se sent exclòs del pla de barris

MATARÓ
ciència

Asfalt autoregeneratiu i altres avenços tecnològics per a més seguretat a les vies

Tarragona
gastronomia

Cinc restaurants, un menjador escolar i dues escoles de cuina, a l’Slow Food

sant sadurní d’anoia

Un pèsol per col·locar

sant andreu de llavaneres
Societat

Es presentarà una moció al ple per parlar de l’alberg de Badalona

Badalona
ADMINISTRACIONS

L’Ajuntament de Lleida serà part en la causa dels robatoris a l’Horta

LLEIDA
societat

Els càmpings de la Costa Brava, principal allotjament turístic català

roses