L'estació del TAV de l'Alt Empordà s'acabarà aquest any i encara no s'ha definit cap accés

Els alcaldes dels municipis grans menen la pressa a la Generalitat perquè posi fil a l'agulla en vista d'un retard «injustificable»

Si avui la Generalitat concretés les dues obres que li reclamen els ajuntaments de Figueres i Vilafant –petició que volen fer extensiva a tota la comarca– i s'iniciés el procés administratiu per a la prolongació de la C-31 i per a la construcció del túnel del castell de Sant Ferran, la tramitació d'aquests projectes tardaria un mínim de dos anys abans no es poguessin començar a construir. Per contra, l'estació provisional de tren, que es fa darrere el Culubret, estarà acabada aquest any. Això fa que l'única manera per arribar-hi sigui a través de la prolongació de l'avinguda Puig Grau –al barri de l'Arengada– de Vilafant i pel camí vell d'Avinyonet –que no està ni asfaltat–, des de Figueres. Aquests dos vials són del tot insuficients per absorbir el volum de trànsit que generarà la nova estació del TAV i del tren convencional.

Els alcaldes de Figueres (CiU), Vilafant (PSC), Roses (PSC), l'Escala (PSC), Castelló d'Empúries (ERC), Llançà (CiU) i la Jonquera (CiU) han consensuat un document, que esperen que sigui aprovat en el proper consell d'alcaldes de la comarca, en què es mena la pressa al Departament d'Obres Públiques i Política Territorial de la Generalitat i al Ministeri de Foment –encara que no se citen aquestes institucions– perquè es concretin i s'executin els projectes d'accessos. De fet, el document és una llista de les necessitats viàries, tant a àmbit local com supramunicipal. «La veritat és que estem molt preocupats perquè tindrem una estació amb les prestacions adequades però, a hores d'ara, ja sabem que no tindrà els accessos que ha de tenir, especialment a l'hora de servir a la resta de la comarca i les comarques del Baix Empordà, la Garrotxa i el Pla de l'Estany», va comentar ahir l'alcalde de Figueres, Santi Vila.

Fre a les variants

Per altra banda, Foment ha optat per revocar els estudis informatius de la variant nord de l'A-2 i de l'A-26 –que ja havien estat a informació pública–, redactar un nou projecte i començar-ne de nou la tramitació. Això vol dir afegir un retard de dos anys més a uns projectes que fa més d'una dècada que es plantegen.

Les propostes viàries que es plantegen per accedir a la nova estació, des de Figueres, són a través de l'ordenació de tot el sector del Turó Baix amb l'obertura de nous vials –el més important, un de paral·lel al carrer Avinyonet– i la construcció de tres nous giratoris, que hi haurà en una gran avinguda paral·lela a les vies del tren i que absorbirà tot el trànsit que generi l'estació. El giratori més al nord estarà a la carretera de Llers i servirà per a la futura ronda nord amb el túnel sota el castell de Sant Ferran; el central, davant l'estació definitiva i l'altre, a l'avinguda Puig Grau de Vilafant que enllaçarà amb l'actual carretera d'Olot, a l'altura del barri de l'Arengada. Aquests giratoris són els que han d'acabar enllaçant amb les infraestructures viàries de caràcter supramunicipal com la prolongació de la C-31 i les variants de l'A-2 i l'A-26, l'any que tots aquests eixos s'acabin construint.

Només alcaldes de CiU

A la presentació del manifest sobre els accessos i serveis de la nova estació, que es va fer ahir a l'ajuntament de Figueres, només hi van ser els tres alcaldes de CiU: l'amfitrió, Santi Vila –acompanyat del vicealcalde d'ERC–, i els de la Jonquera i Llançà. No n'hi havia cap del PSC, ni tan sols l'alcaldessa de Vilafant, municipi on es construeix l'estació. En principi els representants de Roses, l'Escala i Vilafant hi havien de ser, però en el transcurs del cap de setmana van anar variant les seves intencions. La sospitosa absència va ser deguda, oficialment, a «problemes d'agenda», encara que també s'ha apuntat que, tot i que donen suport al manifest, no volien «incomodar» el conseller, Joaquim Nadal, amb «la foto».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ADMINISTRACIONS

L’Estat bloqueja el conveni i no ha transferit els diners per a la mobilitat del Maresme, segons Territori

EL MASNOU
SOCIETAT

La zona ampliada de Water World, Tornado Land, a punt per a la temporada

lloret de mar
GIRONA

Desenes de famílies enganyades en un viatge a Eurodisney París

GIRONA

Inditex es planteja tancar dues de les quatre botigues que té a Figueres

figueres
medi ambient

Un decret intenta fer més àgil el control de la sobrepoblació de conills, senglars o cabirols

Tàrrega
Infraestructures

Els veïns de Joan Miró exigeixen als partits un compromís per preservar el parc

Barcelona
medi ambient

Tarragona proposa una trentena d’activitats per conscienciar sobre el canvi climàtic

TARRAGONA

L'Ajuntament denuncia l'ocupació per fer-hi un casal de joves del magatzem dels Castellers

SANT CUGAT DEL VALLÈS
GIRONA

Tempesta i calamarsa a la Selva, el Gironès i el Baix Empordà

GIRONA