Infraestructures

L'aeroport de Reus va tancar abans d'hora almenys dos dies per falta de controladors

El sindicat, que ha denunciat Aena, diu que la baixa d'un treballador va fer que la torre deixés d'operar a estones la setmana passada

Segons han denunciat els sindicats, un sol controlador va haver d'operar dinou vols comercials durant unes hores la setmana passada, a més de 90 moviments més originats per avions privats, en una situació que va fer tancar la torre de control tres cops durant tres dies. El col·lectiu de controladors argumenta que, tot i que el de Reus és l'aeroport que va créixer més durant el 2009 –s'hi van fer 30.948 operacions, un 16% més que al 2008–, Aena hi ha reduït la dotació d'aquests tècnics. Així, de dos treballadors en torn de matí i dos en torn de tarda, més un tercer de reforç, l'organisme gestor dels aeroports estatals ha eliminat aquesta darrera plaça de suport addicional en les hores de més trànsit aeri.

Tancaments intermitents

Arran d'això s'haurien produït els incidents més importants a partir de dilluns de la setmana passada, 24 de maig, quan una treballadora va agafar la baixa. Aquest fet va obligar un dels dos controladors del matí a prolongar part del seu horari laboral i que, el que es va mantenir actiu a la tarda, hagués d'assumir ell tot sol bona part dels moviments aeris a l'aeroport, prop de 150 al llarg de tot el dia. Sempre segons la versió sindical, així, la situació va passar a ser «crítica» a la torre quan el controlador va haver d'assumir en concret els moviments previstos d'avions comercials, els de les escoles d'aviació de Reus i Sabadell, els vols privats i el control dels moviments dels avions que participaven en les tasques d'extinció de l'incendi que s'havia declarat a Benifallet.

Davant d'aquesta situació, els controladors van sol·licitar a Aena el tancament selectiu de la torre de control durant les hores de menys trànsit, amb la finalitat de garantir el descans necessari de l'únic controlador que treballava i, alhora, que hi hagués la mínima afectació possible.

Tres tancaments diaris

D'acord amb les mateixes fonts, els tancaments es van repetir el dimarts, el dimecres i el dijous, amb tres talls temporals cada dia, un al matí i dos a la tarda, per «manca de personal addicional». Tot i que no es va produir cap incident ni el trànsit aeri es va veure afectat en la majoria dels casos –malgrat la cancel·lació d'un vol de Ryanair procedent de Liverpool–, dimecres un dels controladors va autoritzar l'aterratge d'un avió quan encara n'hi havia un altre a la pista pendent d'enlairar-se, un fet que atribueixen a la tensió viscuda els dies anteriors.

Els controladors expliquen que la llei en vigor permet a Aena disposar de «total llibertat» per assignar torns sense avís previ i eliminar vacances, amb l'«amenaça» d'acomiadar els treballadors en cas que no es compleixin les previsions i els canvis assignats. Els controladors aeris acusen l'ens estatal de «transferir als treballadors responsabilitats que no els pertoquen», així com «anteposar criteris comercials a la seguretat dels passatgers i de l'aeroport».

Actualment, Reus disposa d'onze controladors aeris, després que dos d'ells s'hi hagin incorporat en els darrers dies. Això sí, dos d'ells continuen de baixa per estrès laboral i ansietat. Segons han adduït des del col·lectiu, són «baixes laborals justificades», ja que han insistit que, de no donar-se aquestes baixes mèdiques, existiria un «risc potencial per a la seguretat dels avions i dels passatgers». A més, recorden que al llarg de l'any no s'ha produït cap baixa laboral, excepte la de la setmana passada.

Denúncia a Aena

Tots aquests fets han provocat que la Unió Sindical de Controladors Aeris (Usca) i l'Associació Professional de Control del Trànsit Aeri (Aprocta), de manera conjunta amb un bufet d'advocats de Barcelona, treballin en la presentació d'una demanda penal contra alguns responsables d'Aena i, al mateix temps, pretenen denunciar-ho davant l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.

Una hora menys, dos dies

Pel seu cantó, Aena ha admès a l'ACN que aquests dies va efectuar notificacions aeronàutiques en horari operatiu a les companyies aèries (NOTAMS) per avisar-les que la torre de control ja estaria fora de servei «minuts abans de l'hora prevista de tancament». Les mateixes fonts concretaven a El Punt que l'aeroport de Reus està operatiu habitualment 19 hores al dia, si bé les companyies van demanar-ne una vintena (anomenada PPR, ja prevista per la normativa) per tenir un major marge per operar els seus vols, ara que ja s'està en plena temporada estival. Segons Aena, seria aquesta vintena hora la que es va deixar de fer durant «dos dies de la setmana passada». Tot plegat, però, destacaven que no va afectar el trànsit d'avions ni el de persones, i han insistit que, en qualsevol cas, es van anteposar «criteris de seguretat i eficiència en qualsevol tasca». L'ens aeroportuari assegura que la situació ja s'ha normalitzat, i ha afegit que tant ell com el departament d'Investigació de la Seguretat Social ja estan «estudiant» l'absentisme laboral dels controladors.

La nova normativa ja preveu «serveis exprés»

el punt

El president d'Aena, Juan Lema, va explicar precisament dimarts al Senat la nova normativa, en aplicació de la llei 9/2010 aprovada al febrer, que permet garantir el servei de control aeri en casos d'emergència. En concret, es preveuen dos procediments: d'un cantó, es designen un o més controladors que estiguin localitzables durant cada servei, fet que permetria cobrir fins a un 15% de les baixes. Per a una urgència major –com és el cas de la de Reus– es recorre als «serveis exprés», d'obligat compliment, si bé aquí sols s'hi arriba «com a últim recurs, quan és imprescindible per garantir la continuïtat del servei». Durant el març i l'abril, però, Aena hi va recórrer amb «molta cautela», ja que el sistema va significar sols el 0,2% de les hores controlades.

La nova normativa, de fet, fixa la dotació de controladors per a cada aeroport en funció de «configuracions operatives de referència», basades sobretot en la demanda prevista de trànsit aeri, que es publiquen per mesos i amb deu dies d'antelació, tenint en compte que la jornada obligatòria anual per controlador és de 1.670 hores. A més, els torns han de complir els temps de descans establerts en la llei, del 25% en jornada diürna i el 33% en la nocturna. Per compensar en part les noves condicions i el descens retributiu del col·lectiu, precisament, a partir de la nòmina del març se'ls ha pagat un complement que, en cas que es confirmi en el conveni col·lectiu, els suposarà una mitjana anual extra de 33.000 euros per cap.

Liberalització en 31 mesos

Lema va aprofitar per explicar el procés que permetrà la liberalització del servei de control de torre, que es completarà en un termini entre 19 i 31 mesos, segons la complexitat de l'aeroport. En primer lloc, s'identificaran els criteris pels quals s'agruparan els aeroports, després es definiran les actuacions necessàries i després es definirà el calendari concret per a cada grup d'aeroports.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Champions ja és aquí!

Girona

Les quatre finques on hi ha la llavor de l’agricultura del futur

Pacs del Penedès
SOCIETAT

Amplien a tot Catalunya el voluntariat de suport a la reinserció d’agressors sexuals

BARCELONA
Equipaments

Badalona inverteix 245.000 euros per millorar l’històric edifici del conservatori

Badalona
Sant Jaume de Llierca

Memòria del maqui Joan Platé Vergés

Sant Jaume de Llierca
SERVEIS

Malgrat de Mar s’estrena en la zona verda amb una prova pilot

MALGRAT DE MAR
SERVEIS

Calella pagarà la neteja de grafits en parets i façanes de particulars

CALELLA

L’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles: fiscalitat verda per lluitar contra el canvi climàtic

la crònica
La crònica

Jugar no és només cosa de nens