L'Estat assumeix la reivindicació de l'alta velocitat entre Tarragona i Castelló, i demanarà fons a Europa

El govern valencià farà front comú amb el català pel corredor del Mediterrani

Tot i que històricament no l'havia prioritzat –donant per bona implícitament la concepció radial de les infraestructures estatals que tenien a Madrid–, el govern valencià ja fa uns anys que va pujar al carro de les reivindicacions pel corredor del Mediterrani, que ara considera oficialment «un eix bàsic de la vertebració amb Europa», per raons essencialment logístiques. Flores, de fet, ahir no dubtava, en una xerrada a la Cambra de Comerç de Tarragona, a valorar-lo de «fonamental i imprescindible» per al futur ja no sols de la regió, sinó de tot el Mediterrani: «com més ports i agents econòmics s'hi identifiquin, serem més competitius», constatava.

El conseller, de fet, es felicitava perquè, aquesta mateixa setmana, ha rebut una carta del secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Foment que li confirma que Madrid s'ha fet finalment seva la reivindicació, i demanarà oficialment a Brussel·les que incorpori el corredor com a eix «no sols prioritari, sinó també diferenciat» en la planificació europea d'infraestructures a partir del 2010 que es coneixerà a final d'enguany, fet que en la pràctica implicaria poder optar a grans subvencions de la UE per tirar endavant l'obra. «Ara només falta que l'Estat justifiqui que s'hi implica amb inversions importants que ja trobem a faltar», postil·lava Flores, que és molt crític amb el fet que només s'hagi destinat una partida de 250.000 euros en els pressupostos generals per iniciar enguany l'estudi informatiu d'un projecte que podria arribar a costar uns 1.000 milions. El conseller demana, en concret, que es construeixi una doble via diferenciada d'ample europeu: una per a passatgers –un TAV– i una altra per a mercaderies, que connectaria amb els vuit nusos logístics projectats a tot el País Valencià. L'obra podria estar acabada el 2018, segons les previsions més optimistes de Ferrmed, el lobby d'empresaris i institucions europees que reivindica l'aposta pel corredor del Mediterrani en el marc d'un nou eix ferroviari d'Àfrica a Escandinàvia.

Flores, en tot cas, lamenta que el projecte arriba «molt tard», i més tenint en compte que l'Estat ja va dir el 2007 que hi donava un suport que fins ara no s'ha vist traduït en fets: «hauria estat lògic fer abans aquestes obres perquè la línia és rendible i s'hauria amortitzat abans, i això hauria ajudat a sufragar-ne en altres comunitats». El País Valencià, a més, l'espera amb candeletes per implantar un TAV regional que connecti les seves capitals.

El conseller revelava que va parlar dimecres amb el seu homòleg català, Joaquim Nadal, amb qui va coincidir que la reivindicació «ha de ser una aposta conjunta». Tots dos es van avenir a crear un front comú que obriran a territoris com Múrcia i Andalusia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.