La retallada d'horaris a les estacions de tren de Tortosa i l'Aldea causa indignació a l'Ebre

Adif argumenta que ha millorat el servei i l'Aldea impulsa una moció perquè la seua estació siga la central al territori

Des del passat mes d'octubre els usuaris de quatre trens que tenen parada entre les 21.42 i les 23.06 a l'estació de l'Aldea-Tortosa-Amposta, i dos més que arriben a l'estació de Tortosa entre les 21.51 i les 23.16 es troben les portes de l'estació tancades; és a dir, que si fa fred no es poden resguardar a l'interior de l'edifici, ni poden anar al lavabo. A més, si han d'agafar el tren no se'ls pot avisar per megafonia per quina via entra i tampoc poden preguntar a ningú si el tren ja ha arribat o si arriba amb retard. Es tracta d'una retallada de servei dins la línia del corredor del Mediterrani que uneix Barcelona i València i que ha provocat indignació a les Terres de l'Ebre. No obstant això, des de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries, Adif, assenyalaven ahir que no hi ha hagut cap tipus de retallada, ja que el personal que treballava més enllà de les 21.30 a les dues estacions no duia a terme tasques d'atenció al client sinó de control de tràfic de trens. Ara, aquest personal ja no hi treballa perquè s'ha instal·lat un sistema de control de tràfic centralitzat, «per això es tanca l'estació més aviat», van argumentar fonts d'Adif.

Unes explicacions que no convencen el territori. Així, ahir mateix l'alcalde de l'Aldea, Dani Andreu (ERC), va presentar una moció que vol que facen seua la resta d'ajuntaments, institucions i agents socioeconòmics de les Terres de l'Ebre i que reclama diverses millores a l'estació central del territori. «Cada vegada estem perdent més serveis i això no pot ser». Concretament, la moció reclama un millor accés a l'estació per l'N-235, l'ampliació de la zona d'aparcaments perquè s'ha quedat petita, la reforma i ampliació de l'estació de tren i les seues infraestructures per oferir un millor servei als usuaris, i que s'incremente la freqüència de pas i l'aturada de trens regionals, i que pare almenys un Euromed al dia. «D'una vegada, la de l'Aldea ha de ser l'estació central de l'Ebre», va cloure Andreu.

En la mateixa línia es va pronunciar l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel (CiU), que va qualificar d'incomprensible que les estacions tanquen dues hores abans de l'arribada de l'últim tren. «Estem parlant de dues hores de feina quan a l'àrea metropolitana s'estan fent inversions milionàries en rodalies», va dir.

Els mateixos trens

Fonts de la companyia ferroviària Renfe van assegurar a aquest diari que la retallada dels horaris de les estacions de l'Aldea i de Tortosa no comportarà en cap cas una reducció del nombre de trens. «Mantindrem els mateixos serveis», van puntualitzar aquestes mateixes fonts tot precisant que, d'altra banda, tampoc no es preveu a curt o mitjà termini cap increment de la freqüència de pas i de l'aturada de més trens a les estacions de l'Ebre, que formen part de la línia del corredor del Mediterrani que uneix València i Barcelona. Pel que fa al nombre d'usuaris d'aquestes estacions, els últims anys s'han mantingut amb un lleuger increment. Tortosa continua sent la que té més usuaris, tot i que el 2008 va tenir una davallada de més de 10.000 viatgers respecte al 2007, i va passar de 347.310 a 337.153 (el 1997 en tenia 300.000). L'Aldea-Amposta-Tortosa va tindre, el 2007, 237.993 viatgers i, el 2008, 238.226, mentre que el 1997 estava al voltant dels 200.000 viatgers.

L'Euromed no hi pararà

El novembre del 2008 la comissió de Foment del Senat va aprovar una moció que instava el Ministeri de Foment i Renfe a fer que com a mínim un Euromed diari s'aturés a l'estació de l'Aldea-Amposta-Tortosa. Una moció que va quedar en paper mullat, perquè aquest mateix mes de febrer Foment ha contestat al senador convergent d'Amposta, Joan Maria Roig, que es desestima la petició perquè una parada més dins el trajecte representa un endarreriment excessiu. «Ni Renfe, ni Adif, ni l'Estat creuen en l'estació de l'Aldea», va lamentar l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, segons el qual caldria afrontar un debat real sobre quin ha de ser el paper de l'estació de l'Aldea. En la mateixa línia es va pronunciar l'alcalde d'Amposta, Manel Ferré: «Totes les institucions hauríem de fer força en el mateix sentit», va assenyalar Ferré.

Adif diu que no s'incomplix el Penta a la Ribera d'Ebre

La retallada de serveis també afecta les quatre estacions de la Ribera d'Ebre (Móra la Nova, Ascó, Flix i Riba-roja d'Ebre) dins la línia Barcelona-Saragossa. L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) ha dut a terme una progressiva retallada de personal en aquestes estacions i de serveis, tot i que els ajuntaments de la zona havien alertat que es podria estar incomplint el pla d'emergència nuclear de Tarragona (Penta). Fonts d'Adif van assegurar ahir que aquest pla no s'està incomplint perquè «no diu res de si hi ha d'haver o no personal a les estacions». «El Penta diu clarament que en cas d'incident nuclear la gent ha de fer cap a l'estació. Si l'estació no té personal, qui dirà a la gent què ha de fer?», es va preguntar ahir Ramon Ferrandis, del sindicat CGT, que va detallar que els set treballadors de Móra la Nova queden com a personal excedent, «és a dir sense contingut funcional, cosa que vol dir que en qualsevol moment els poden fer fora», va assenyalar Ferrandis, que va precisar que la resta d'estacions estan obertes en un horari molt reduït. «Si els usuaris d'aquestes estacions arriben un minut després de l'hora, no tenen possibilitat de saber si han perdut el tren», diu Ferrandis, que també va avançar que l'estació de Cambrils estarà tancada els caps de setmana i que la de Reus perd el torn de nit i el servei d'atenció al viatger i al client a les tardes, els caps de setmana i festius.

El cas d'Ulldecona

Una situació especial és la de l'estació d'Ulldecona, que quan va entrar en funcionament el corredor del Mediterrani i es va modificar el traçat ferroviari que unia Barcelona amb València i es va suprimir el tram interior que passava per Santa Bàrbara i Freginals va quedar en una situació delicada. De fet, dels 23 trens regionals i de llarg recorregut que paren a l'Aldea només quatre tenen parada a Ulldecona, ja que la majoria són regionals catalans, que acaben el seu recorregut a Tortosa, o valencians, que acaben a l'estació de Vinaròs. «Menys servei ja no en podem tindre», va assenyalar l'alcaldessa, Núria Ventura, que no renuncia a incrementar el nombre de parades de trens regionals a la seua estació. Pel que fa al servei, el cert és que tot i ser una estació petita, amb uns 14.500 usuaris a l'any, l'Ajuntament ha arribat a un acord profitós amb Adif, arran del qual ha instal·lat l'oficina de turisme a l'estació, cosa que permet que aquesta estiga oberta unes hores al dia sense necessitat de personal d'Adif. A més, segons Ventura, ara Adif ha destinat una persona a tasques de manteniment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SALUT

Alerten de llaminadures amb un component del cànnabis

BARCELONA

L’Ajuntament de Mataró ha d’indemnitzar amb 49.000 euros una extreballadora

mataró
URBANISME

Roquetes vol quedar exclosa de la zona inundable per poder construir

ROQUETES

Denuncien una “sobreocupació crònica” del centre d’acollida de la Misericòrdia

girona
AGRICULTURA

Els regants del Llobregat seran compensats per les llavors que no puguin plantar

BARCELONA
SERVEIS

Afectades l’R2 sud, R14 i R15 per un tren avariat entre Garraf i Sitges

sitges
llengua

Els centres sanitaris hauran d’atendre els usuaris en la llengua que triïn

barcelona
SOCIETAT

El Palau de Congressos torna a acollir ExpOtaku Tarragona

TARRAGONA
INFRAESTRUCTURES

Adjudicada la tercera fase de la via per a ciclistes i vianants entre Reus i Cambrils

REUS