Foment només desdoblarà l'N-420 «si les demandes de trànsit ho aconsellen»

Blanco evita comprometre's en l'autovia Reus-Gandesa, però diu que ja es deixarà tot a punt per si cal

«Les autovies cal decidir-les en funció de les demandes de trànsit i quan la mobilitat així ho aconselli.» Així s'esmunyia Blanco quan Jané li va intentar arrencar ahir en el Congrés un compromís inequívoc perquè l'Estat desdobli l'N-420 «amb calendaris simultanis» als de l'autovia A-68, la qual el ministeri va decidir a l'estiu que, des del municipi aragonès de Valdealgorfa, vagi a morir al País Valencià. El ministre li havia justificat abans que «els estudis tècnics indiquen que aquesta és la millor solució per a la vertebració i el desenvolupament d'aquesta part important del territori», i només s'havia limitat a recordar el seu «compromís clar amb la millora i modernització de l'N-420», una millora que, davant la insistència, després concretava: «Volem acordar amb el govern de Catalunya les actuacions complementàries i de condicionament que s'hi puguin fer, que deixin preparada la infraestructura per a la seva conversió, en el seu moment, en autovia.»

«L'A-68 no mira el trànsit»

Els arguments, però, no convencien Jané, que havia recordat que la decisió sobre l'A-68 ja va «causar decepció a Catalunya», i, ans al contrari, amb les paraules de Blanco dóna per perdut el projecte. «No n'hi ha prou d'adequar la carretera, però queda claríssim que mentre es faci l'A-68 no desdoblaran l'N-420», constatava. CiU, de fet, lamenta que només a Catalunya es demanin certes condicions: «L'autovia d'Aragó no es farà pas fins a Vinaròs per raons de trànsit, perquè ara ben poc n'hi ha, sinó per raons polítiques; a més, quan aquesta estigui en marxa, per l'N-420 encara hi passaran menys cotxes.» Jané, com també va fer el diputat tarragoní del PP Francesc Ricomà, es queixava que el projecte de pressupost estatal del 2010, que es va presentar dimarts, no inclogui ni tan sols partida oberta per estudiar les millores, tot i que, quan es va conèixer la decisió sobre l'A-68, el PSC s'havia compromès a forçar-ho, en el marc de la disposició addicional tercera de l'Estatut que permet a la Generalitat exigir les infraestructures que prioritza en una negociació bilateral amb l'Estat.

Ben al contrari que Jané, però, ahir el diputat socialista Francesc Vallès interpretava la contesta de Blanco com un avenç: «Celebrem l'anunci que es farà la reserva d'espai necessària per convertir l'N-420 en autovia quan el pas de vehicles per la via així ho requereixi», ja que això «garantirà la creació d'una via d'altes prestacions que connecti el Camp amb l'Aragó».

Les variants de l'Aldea, Corbera i Gandesa, ara sí

L'Estat sí que ha incorporat en el pressupost pel 2010 uns 4,2 milions d'euros –la meitat per a cadascuna– per començar les obres de dues de les històriques variants pendents de l'N-420, les de Gandesa i Corbera, si bé torna a ajornar la de Riudecols. A les Terres de l'Ebre, els comptes estatals també reservaran 22,4 milions per acabar una altra anhelada variant, la de l'N-340 a l'Aldea, on de fet ja s'han iniciat les obres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.