El pla proposa el tercer carril a tota l'AP-7

El govern projecta una nova carretera entre Reus i Perafort, però ara descarta acabar l'anella viària fins a Torredembarra

El text final substitueix aquest primer arc viari (Reus-estació del TAV-Torredembarra) per un altre que de fet està format per una única infraestructura: l'autovia A-7, la qual proposa que es traslladi més cap al nord en el tram entre Vila-seca i Tarragona. No seria res més, de fet, que l'anomenat tercer cinturó paral·lel a l'autopista, ara en fase prèvia d'estudi, que després caldria allargar ja no tan sols fins a Torredembarra sinó fins a Vilafranca, tal com ja preveu Foment. En aquest sentit, de fet, el pla afegeix una alternativa de traçat perquè el pas pel Baix Penedès se cenyeixi a l'actual N-340, i dibuixa un nou enllaç que uniria l'autovia i l'autopista al nord de Banyeres. Per engolir el que anomena «trànsit de pas» –en contraposició a l'«intern»–, el pla no tan sols recull també els plans estatals per allargar l'A-7 cap al sud, fins a la demarcació de Castelló, sinó que a més reclama que, en paral·lel, també es construeixi un tercer carril a l'autopista, almenys entre Salou, fins on arriba ara, i la nuclear de Vandellòs.

Autovies urbanes.

En línia amb el que sí que proposava l'estudi ambiental, el pla suggereix a canvi que l'actual tram de l'A-7, que passa per la Canonja, les Gavarres –i en conseqüència pel nou gran pol residencial dibuixat al costat– i tot el primer cinturó de Tarragona, es converteixi en una «gran via urbana integrada a la ciutat», exactament la mateixa solució que es planteja per a la T-11, l'autovia de Reus.

Nova carretera Reus-Perafort.

El document, en tot cas, no es carrega del tot la primera anella viària prevista inicialment, ja que sí que preveu la construcció d'una nova carretera entre Reus i l'estació del TAV, igual que es manté l'anomenat vial de Sant Ramon, que hi millorarà la comunicació des de Tarragona. El que passa és que desapareix del mapa la continuació prevista en principi des de Perafort fins a Torredembarra, igual com tampoc hi apareix –com reclamaven els ajuntaments i els agents socioeconòmics– la conversió en autovia de la carretera de la Misericòrdia, entre Reus i Cambrils.

Sí que es manté intacta, en canvi, la idea d'una segona gran anella interior entre Reus, Alcover –un tram ja construït de la C-14–, Valls –amb una ronda pel sud– i el Vendrell, amb el condicionament ja a punt d'executar-se de la C-51. La millora de la mobilitat interna al Camp s'ha de completar amb una més fàcil accessibilitat al Priorat –a través d'un «condicionament significatiu» de la C-242 entre les Borges del Camp i Ulldemolins– i la reserva de sòl per a tres possibles noves vies secundàries al Baix Penedès.

Nou eix Montblanc-Tàrrega.

El pla també fa esment dels «nous grans corredors entre el Camp de Tarragona i la resta del país». Per un cantó, és clar, inclou l'autovia A-27 Tarragona-Montblanc, en fase de construcció, que ara el govern proposa que s'allargui amb un nou eix cap a Tàrrega i l'autovia A-2, un eix que passaria per sobre del corredor de l'actual C-14. A més, s'hi incorpora el condicionament d'un altre eix entre Montblanc, Santa Coloma i Igualada, que el govern ja té en estudi. Pel que fa al desdoblament fins a Lleida, el document no es pronuncia sobre la seva conveniència o no –tenint en compte que ja hi ha l'AP-2–, i ho deixa a les mans de l'estudi informatiu que fa Foment.

En tràmit des del 2007

a.p

El pla territorial del Camp de Tarragona ha estat en tràmit des del setembre del 2007, quan el govern català va presentar el primer avantprojecte. A partir d'aquest moment, es va obrir un procés de participació pública, durant el qual es van recollir 209 suggeriments per part d'ajuntaments, agents socioeconòmics o altres ciutadans. Amb tot aquest bagatge de propostes, el conseller de Política Territorial va aprovar el document de manera inicial el juliol del 2008, i es va obrir un període d'informació pública que va permetre recollir 212 al·legacions tant d'institucions i administracions com de particulars. Després de l'aprovació definitiva del text, ara el Departament de Política Territorial treballa per acabar la tramitació del catàleg del paisatge del Camp, que s'aprovarà properament.

Creixement definit i més espais oberts

a.p

El pla territorial s'encarrega de definir les estratègies de creixement dels nuclis del Camp, amb l'objectiu d'evitar la dispersió dels hàbitats i potenciar la seva concentració en una xarxa de municipis amb un creixement potenciat. L'aprovació definitiva continua apostant per l'augment de població a les capitals de comarca juntament amb alguns municipis més (com Salou, Cambrils, Perafort o Santa Coloma de Queralt), però introdueix un petit matís respecte de l'aprovació inicial: Torredembarra serà finalment també una població on es proposarà un creixement important, mentre que Vila-seca cau d'aquesta categoria i passa a ser considerat un nucli de creixement moderat, juntament amb un centenar més de municipis. El pla defineix, a més, un grup final de municipis on són necessàries actuacions de millora i on es limita l'extensió de la zona urbanitzada.

Les urbanitzacions són un altre dels punts de mira del document, que permet consolidar les existents però tanca les portes a la seva ampliació o a crear-ne de noves. Sí que es plantegen, però, un conjunt de 60 àrees especialitzades; és a dir, noves urbanitzacions residencials o polígons industrials, entre les quals hi ha el polèmic nou barri plantejat al terme de Constantí, a tocar de l'aeroport.

Pel que fa als espais protegits, l'aprovació definitiva reconeix explícitament la protecció de la corona verda a l'entorn de la ciutat de Tarragona, a més de garantir la connexió ecològica de les muntanyes de l'interior amb les conques del Francolí i el Gaià, o la protecció del curs d'aquest últim riu. A les reserves de sòl per interès estratègic, s'hi afegeix ara l'entorn de l'aeroport de Reus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.