Els usuaris de Renfe aturen un tren quinze minuts per protestar contra el servei

Van formar una cadena humana en dos vagons a la parada de Sant Celoni, sense afectar la resta de la circulació

Després que no s'aconseguissin grans resultats en les reunions amb Renfe, l'assemblea de la plataforma va decidir la setmana passada fer una acció reivindicativa ahir al matí. Es convocava els usuaris al primer vagó del tren que surt de Figueres a les 6.05, i de Girona a les 6.35. Enmig d'una gran atenció mediàtica –les queixes pel el servei de Renfe són notícia no per novetat sinó per reiteració–, als pocs viatgers que havien pujat a Figueres se'ls en van afegir molts més a Girona, i més a Caldes. Tants, que es van haver de repartir entre el primer i el segon vagó, per organitzar la protesta, repartir adhesius –«El nostre tren ha de millorar»– i pintar i penjar les pancartes reivindicatives, que feien referència a l'augment de preus un 7% que ha coincidit amb l'augment del temps dels trajectes 10 minuts a causa de les obres del TAV a Sant Andreu Comtal, a Barcelona.

S'havia anunciat que la intenció era fer parar el tren a Sant Celoni, però no s'havia dit de quina manera. Les possibilitats eren o bé utilitzar les palanques d'alarma perquè el tren no pogués reprendre la marxa, o bé ocupar la via. Després de la parada de Maçanet, els responsables de la plataforma van anunciar que es formaria una cadena humana que aniria entrant i sortint del primer i el segon vagó, perquè no es poguessin tancar les portes i no es reprengués la marxa. Un cop a Sant Celoni, això va ser el que van fer cap a un centenar de persones. Mentre la cadena corria, Marian Riambau llegia un manifest en què s'explicava que molta gent va a Barcelona a treballar, estudiar o tan sols a passar el dia, i que en la línia de Portbou «cap de les expectatives de millora no s'ha complert», fet que ha empitjorat darrerament amb l'augment de la durada dels trajectes i les avaries. Per això demanen als polítics que treballin per millorar la situació, i aconseguir les seves reivindicacions.

La protesta, que va acabar amb un fort aplaudiment dins els vagons, va durar un quart d'hora. Segons Renfe, no va afectar cap altre comboi. És més, el tren va arribar a l'hora.

el contrapunt

«Volem arribar tard»

oriol mas

«Per un dia que volem arribar tard, deixeu-nos-ho fer!» Així responia un dels usuaris a les peticions del revisor que pugessin al tren, deu minuts després que comencés la protesta. Quan el revisor va replicar que l'acció podia perjudicar altres usuaris de diverses línies de rodalies de Barcelona, la resposta va ser: «A nosaltres se'ns perjudica cada dia.» El greuge comparatiu entre les condicions dels viatgers de Barcelona i els de mitjana distància és una de les queixes principals, com es llegia en una pancarta: «El ferrocarril, un servei públic de qualitat per a la Catalunya ciutat», ja que la sensació és que rodalies té prioritat absoluta. Com deia un usuari: «Nosaltres també anem a treballar, i volem arribar a l'hora que toca.»

El conseller Nadal dóna la raó als viatgers

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va donar ahir la raó, en una entrevista a Catalunya Ràdio, a la plataforma d'usuaris, ja que considera que el servei de Renfe «no és l'adequat»: «Comparteixo la indignació, perquè el servei continua sent deficient.» Nadal, però, va explicar que ningú de la plataforma se li ha adreçat per demanar-li la intermediació en el conflicte, com va acordar l'assemblea. Tot i això, va afirmar que està obert a rebre els representants: «Si parlem ens entendrem, perquè tenen tota la raó del món.» Tot i això, no es va mostrar partidari d'aturar trens, «perquè això afegeix caos al caos», però que si això serveix perquè Renfe canviï d'actitud i millori el servei, «doncs benvingut sigui».

Retards per una avaria

Poca estona després de la protesta, un tren de rodalies de Renfe va tenir una avaria entre les estacions de Sants i Passeig de Gràcia, un fet que va ocasionar retards d'entre 20 i 30 minuts en la línia 2 de rodalies entre l'aeroport i Maçanet-Massanes, i també en dos trens de mitjana distància en la línia de Figueres. L'avaria es va produir a les 9.35 del matí, i 40 minuts més tard es va resoldre. D'altra banda, Renfe ha insistit que crearà un comitè de clients de mitjana distància a Catalunya per donar veu a totes les agrupacions i usuaris. El motiu és informar sobre les decisions de la companyia, i fer un seguiment del servei per introduir-hi les millores possibles. Renfe també estudia fórmules per poder indemnitzar els viatgers que tinguin abonaments mensuals quan hi hagi retards, i vol millorar la informació amb sistemes com ara els SMS.

I a partir d'ara, què?

Després de l'acció d'ahir, la plataforma no té previst per ara fer cap nova assemblea, i reclama que siguin els polítics els que facin seves les reivindicacions i negociïn amb Renfe i el Ministeri de Foment. Per ara s'han reunit amb CiU i ERC, que portaran el cas al Parlament i al Congrés, i ICV també els ha demanat una trobada. També està previst reunir-se amb el conseller Joaquim Nadal i el PSC. Albert Orriols, un dels portaveus, explicava: «Hem convidat els polítics perquè actuïn per aconseguir resultats a curt termini, però continuarem vetllant perquè els trens vagin bé i demanem fets.» Precisament l'actitud que ha de prendre la plataforma a partir d'ara genera discrepàncies, perquè hi ha sectors que volen deixar el tema en mans polítiques, un cop ja s'ha denunciat, i d'altres que són partidaris de radicalitzar les accions si no hi ha acords.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
administració

Neix una entitat per difondre la història i la cultura de Roses

roses
Raúl Montilla
Periodista i escriptor

“Emigrar és molt dur, és un joc d’identitat molt bèstia”

Cornellà de Llobregat
SOCIETAT

ADF, 15 entitats i un restaurant a Els Bellots

TERRASSA
educació

Malestar perquè es tanca una línia d’I3 a Rocafonda de Mataró

Mataró
salut

Acord en defensa de l’antic hospital de Mataró

mataró
medi ambient

Badalona analitza la salut de 216 palmeres i 10 estan molt greus

Badalona
Sant Feliu de Pallerols

Sèlvans assaja un nou model d’economia rural a través de la gestió forestal

Sant Feliu de Pallerols
GIRONA

Retiren l’aparcament reservat a la Guàrdia Civil a Emili Grahit

GIRONA
SALUT

Créixer en entorns d’aire contaminat redueix la capacitat d’atenció dels nens

BARCELONA