Alerten de la poca detecció de nens superdotats en comparació amb la realitat

L'Observatori de la Superdotació diu que a la demarcació només s'han detectat 17 casos dels 3.000 possibles

En l'informe que l'Observatori de la Superdotació i els Talents ha dut a terme sobre la situació d'aquest fenomen a l'Estat espanyol es constata una gran disparitat de situacions entre les comunitats autònomes, i més concretament, que Catalunya és a la cua pel que fa al desenvolupament d'un pla específic de detecció i d'atenció als alumnes amb altes capacitats, mentre que Canàries ocupa la primera posició. El doctor Àngel Guirado, director de l'Observatori, vinculat a la UNED de Girona, va explicar ahir que a Catalunya els alumnes amb altes capacitats estan inclosos en el grup d'alumnes amb necessitats educatives especials, però que a l'hora de la veritat els alumnes que reben reforços són aquells que van malament a classe i no els que destaquen. «Catalunya no ha desenvolupament una normativa específica per als alumnes amb altes capacitats i probablement no ho farà mai», va lamentar Guirado. Segons va afegir, l'únic recurs existent a Catalunya per a aquest tipus d'alumnat és la possibilitat d'avançar de curs, una solució que Guirado va qualificar d'econòmica i ràpida però clarament insuficient. En canvi, a Canàries s'ha impulsat un pla general de detecció, s'han creat protocols d'adaptacions, tenen equips especialitzats i disposen de finançament per l'execució dels programes.

D'altra banda, prenent com a referència les xifres d'escolarització dels darrers anys i les de detecció d'alumnes amb altes capacitats, les diferències són abismals. Així, si el curs 2005/2006 hi havia a Catalunya un centenar d'alumnes amb altes capacitats, el curs passat aquest nombre s'havia reduït a la setantena. Un progressió que, segons Guirado, és del tot incomprensible si la tendència de la població escolar ha estat la d'augmentar. I a més, segons diversos estudis, la presència d'alumnes amb altes capacitats a les aules se situa entre el 2% i el 5%, però la realitat és que a Catalunya només es detecten 1 o 2 casos entre 10.000. «Si a les comarques gironines hi ha 60.000 alumnes de 3 a 12 anys escolaritzats, parlar de 17 nens amb altes capacitat és com parlar de pràcticament res», va dir Guirado. I és que per població escolar al territori gironí correspondrien fins a 3.000 alumnes superdotats.

Formació i protocols d'actuació

Des de l'Observatori, i un cop fet el diagnòstic de la situació d'aquest fenomen a l'Estat amb l'ajut del Col·legi de Psicòlegs de Girona, es proposa un seguit de propostes per millorar les expectatives d'aquest alumnat. Les propostes són la regulació específica sobre l'atenció educativa per als alumnes amb altes capacitats, la formació dels professionals educatius que estan en contacte amb l'alumnat, l'elaboració de protocols de detecció precoç d'aquests nens, la lluita contra els tòpics i els estereotips respecte a aquesta mainada i la difusió de les bones pràctiques que es duen a terme a molts centres educatius. En aquest sentit, Guirado es va mostrar convençut que a moltes escoles de les comarques gironines s'està actuant molt bé en aquesta matèria. Pel que fa als 17 alumnes gironins considerats superdotats, la meitat d'ells estan en classes més avançades del que els pertocaria, i la resta continua en l'aula que els correspon per edat perquè les famílies així ho prefereixen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.