L'Estat aprova l'adaptació al pla de Bolonya amb una nota de 4 sobre 5

L'aspecte pitjor puntuat és el procés per reconèixer els diferents títols europeus

En la conferència d'ahir es va presentar un informe en què s'analitza la implantació de l'EEES a cada estat. En el cas de l'espanyol, la puntuació ha estat de 4 sobre 5, fet que millora la nota de fa quatre anys, quan era de 2,8. El ministre d'Educació, Ángel Gabilondo, es va mostrar «raonablement satisfet» perquè el procés d'implementació està en una zona mitjana –dels 46 estats que formen l'Espai Europeu d'Educació Superior, l'espanyol es troba en la posició 19 o 20.

Entre els aspectes que s'han implementat gairebé en la seva totalitat, hi consten la implantació dels primers i segons cicles nous, les facilitats que es donen per passar d'un cicle a un altre, el desenvolupament del sistema extern d'avaluació de la qualitat i el nivell de participació dels estudiants en els esquemes de qualitat de la nova estructuració dels estudis. Són també correctes el reconeixement d'estudis anteriors i la implementació dels sistema de transferència de crèdits universitaris. Entre els aspectes que fallen destaca la posada en marxa dels principis de la Convenció de Lisboa per reconèixer els diferents títols de l'Espai Europeu d'Educació Superior, i l'Estat té també mala nota en la implementació del suplement del diploma. Es tracta d'un annex en què es descriu què s'ha estudiat i què ha de ser gratuït.

Manifestants detinguts

La cimera dels ministres d'Educació va motivar la protesta d'un grup de contraris al pla de Bolonya que va acabar amb deu activistes detinguts. Dos-cents manifestants es van aplegar a la plaça de la Biblioteca de la Universitat de Lovaina, entre ells una cinquantena que s'hi van desplaçar des d'Alacant, Madrid, Barcelona, Burgos i Màlaga. Els antiavalots van utilitzar mànegues d'aigua a pressió per dispersar-los i van detenir deu manifestants quan alguns van llançar objectes contra els policies. Es tracta de quatre belgues i sis francesos.

Més dimensió social

Els ministres d'Educació de la Unió Europa van coincidir ahir en la necessitat de donar «més dimensió social» al procés de Bolonya per les protestes estudiantils que està suscitant la posada en marxa del sistema. Els ministres van plantejar mesures com ara un augment de la contribució dels estudiants a les polítiques educatives, l'increment del finançament públic a l'ensenyament i l'ampliació de l'accés a l'educació superior. El ministre espanyol va assegurar que molts dels arguments esgrimits pels detractors «no formen part de les reformes», com ara el preu dels màsters, «el debat sobre el model socioeconòmic en què vivim o la mercantilització dels títols», segons Gabilondo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.