Societat

Els estudiants asiàtics ja deixen enrere els occidentals

Cinc dels vuit territoris més ben classificats pertanyen al continent asiàtic

La despesa educativa arreu del món ha augmentat un 35% en deu anys, però no s'ha produït cap gran millora global

El resultat de l'informe educatiu mundial Pisa, extret després de fer tests de dues hores de comprensió lectora, matemàtiques i ciències a mig milió d'estudiants de 70 països diferents, revela que els de les noves potències asiàtiques són els més aptes de tot el planeta.

La tendència dels resultats obtinguts el 2000, 2003 i 2006 s'accentua encara més en aquest nou informe, en què cinc dels vuit territoris més ben situats a la llista pertanyen al continent asiàtic: Xangai, Singapur, Hong Kong, Corea del Sud i Japó. “El model asiàtic obté un rendiment particularment alt i caldrà que la resta de països n'extreguin algunes conclusions”, explicava ahir el director de l'àrea educativa de l'OCDE, Bernard Hugonnier.

En algunes categories, com ara les matemàtiques, els estudiants xinesos obtenen resultats espectaculars. Prop d'un 25% dels alumnes de la província de Xangai, que participava per primera vegada en aquest estudi, van obtenir resultats excel·lents en la resolució de problemes complexos, molt per sobre de la mitjana registrada pels estudiants de països membres de l'OCDE (que reuneix les 25 economies més desenvolupades de tot el món), que se situa en un 3%.

En general, la diferència entre les educacions dels països rics i els pobres ha disminuït. “Continua existint una relació entre el nivell de vida i els resultats escolars, però la imatge d'un món dividit entre països rics amb bon nivell educatiu i països pobres amb un nivell més feble ha quedat enrere”, analitzava ahir el secretari general de l'OCDE, Ángel Gurría.

L'altra gran conclusió de l'informe és que la despesa en educació ha augmentat un 35% des de l'any 2000, sense que això hagi servit perquè els resultats millorin substancialment. “No hi ha hagut cap millora sensible, tot i invertir-hi molt més pressupost”. La conclusió que cal extreure'n és que “l'eficàcia dels sistemes educatius ha baixat de manera general. Caldrà aplicar reformes per combatre aquesta degradació”, va recomanar Hugonnier.

Les noies rendeixen més

Els resultats registrats per les noies continuen sent molt superiors als dels nois. De mitjana, les estudiants obtenen 39 punts més que els seus companys. És una diferència que, segons l'OCDE, equival a “l'aprenentatge adquirit durant un any d'estudis”.

En l'informe Pisa es recomana als governs que treballin per reduir el nombre de repetidors, ja que els sistemes amb una taxa més alta d'alumnes en fracàs escolar obtenen pitjors resultats que fa tres anys, com ara França, Bèlgica o Luxemburg.

En canvi, l'informe reflecteix progressos importants pel que fa a la comprensió lectora en estats que han reformat en profunditat el seu sistema educatiu per combatre el fracàs escolar, com ara Polònia, Portugal, Hongria, Alemanya, Israel o Xile. No obstant això, el percentatge global d'estudiants que asseguren que llegeixen “per plaer” ha disminuït notablement. El 2000 representaven el 69%, mentre que avui són només un 64%.

En l'informe del 2011, que es farà públic el 2012, es tornarà a avaluar específicament el nivell de matemàtiques.

39
punts més
de mitjana sobre mig miler obtenen les noies, respecte dels nois, a cadascuna de les tres proves.
2
cursos
necessitaria l'últim territori per equiparar-se al primer, que són el Kirguizistan i Xangai, respectivament.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.