Infraestructures

La química s'avindria al pas subterrani pel polígon nord

El govern ho proposa perquè l'antic corredor Reus-Roda sigui compatible per a les mercaderies, com estudia Foment, i els passatgers, com volen els municipis però rebutjava fins ara la indústria

Les mercaderies probablement compartiran amb els passatgers la nova línia que planeja Foment, almenys en el tram que acabin utilitzant de l'antic corredor Reus-Roda de Berà. El govern català, per mitjà dels diversos plans sectorials i territorials aprovats aquesta legislatura, manté la idea de recuperar la línia –per connectar la capital del Baix Camp amb l'actual estació del TAV i el Baix Penedès– també per a la nova xarxa de rodalies que projecta al Camp de Tarragona, ara que li han estat transferides les competències. Les intencions, que secunden els principals municipis afectats, no les compartiria d'entrada el ministeri, partidari en principi d'una línia només per a mercaderies, i també han estat rebudes amb recel per la indústria química, que veu el fet que es prevegin trens de passatgers pel mig del polígon petroquímic nord –i els condicionants que se'n deriven, com ara franges mínimes de seguretat– com una possible hipoteca per al seu present i, sobretot, per a expansions futures.

Així ho va al·legar arran de la primera aprovació inicial del pla director urbanístic de l'àmbit central del Camp, feta a l'abril, per la qual cosa el govern ha estudiat una solució que ha incorporat a la segona aprovació inicial del document, que va fer el 25 de novembre. I és que, tal com explicava aquell dia el director general d'Actuacions Estratègiques i Política de Sòl, Joan Llort, la línia “serà preferentment per a mercaderies, però no es pot oblidar el seu valor estratègic per a passatgers”. El govern, també interessat a recuperar la línia per a mercaderies per potenciar així l'estació de Constantí, admet “un element conflictiu al polígon nord, si bé hi ha solucions que hi farien compatible els elements de protecció per al pas de passatgers”. Uns elements que, a grans trets, consistirien a fer subterrània la línia en els trams més propers a la química, una solució que, segons Llort, “no és pas complexa ni tindria un cost inassumible”.

D'acord amb reserves

La proposta ha estat acollida encara amb reserves per part de la indústria, que tanmateix està disposada a acceptar-la. Ho admet Ramon Fontboté, gerent de l'Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT): “La nostra preferència seria que la via anés fora del polígon, o, en el seu defecte, que fos només per a mercaderies, però ara hi ha una proposta verbal que garantiria que no tingués afectació sobre els terrenys disponibles”. L'AEQT, en aquest sentit, es mantindrà a l'expectativa de la solució que pugui incloure la segona aprovació inicial –que encara no s'ha publicat–, i l'analitzaran per presentar-hi, si cal, noves al·legacions.

En una línia similar, fonts de Repsol –la principal empresa afectada, on de fet s'acaba ara la línia en un cul-de-sac– asseguren que no estan pas contra la recuperació del corredor, però sí que demanen que s'hi prevegin els mateixos condicionants de seguretat que han seguit ells quan hi han fet ampliacions: “Només diem que ho tinguin en compte i, si no té cap repercussió en Repsol, els tècnics ja determinaran quines solucions cal utilitzar”. L'empresa, això sí, també ha recordat que l'antic corredor “és de via única, i en molts trams és molt difícil desdoblar-la”, per la qual cosa es pregunta si té sentit recuperar-lo: “Potser seria més lògic fer una doble via nova per a passatgers i mercaderies paral·lela a l'enllaç del corredor mediterrani, a tocar de Constantí”, una solució que també havia suggerit el Port de Tarragona.

Els ajuntaments no han rebut res

AEQT, Repsol,



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.