Infraestructures

Ryanair elimina catorze rutes més de l'aeroport de Girona

La falta d'acord amb la Generalitat desemboca en la segona gran reducció d'aquest any, i ja no volarà a ciutats com Brussel·les, Milà i Dublín

Posa el setembre com a límit per negociar l'estiu de l'any que ve

Es preveu passar de 2,6 milions deviatgers a 1,3milions

Ryanair va consumar ahir l'amenaça que ja havia fet pública al febrer. La falta d'acord entre la Generalitat i la companyia, malgrat les negociacions que s'han portat a terme els últims mesos, repercutiran aquest hivern en una reducció de la meitat de les freqüències que ofereix a l'aeroport de Girona. Dels 193 vols setmanals de l'hivern passat, el d'enguany en tindrà encara no un centenar. Això es deu al fet que la base de Girona es reduirà de sis a tres avions, i les rutes passaran de 46 a 25. De les 21 rutes que es perden, 7 ja no s'operen aquest estiu arran de la retallada del febrer. I pel que fa a viatgers, l'anunci d'ahir vol dir passar dels 2,6 milions l'any a 1,3 milions, sempre que no hi hagi acord per a la temporada d'estiu vinent. Segons Ryanair, això farà perdre un miler de llocs de treball.

Les rutes que desapareixeran a partir de primers de novembre són Brussel·les, Bristol, Milà, Roma, East Midlands, Dublín, Liverpool, Göteborg, Maastricht, Poznan, Malta, Glasgow i l'aeroport londinenc de Luton. I la majoria de les que es mantenen reduiran les seves freqüències setmanals. Això ja és irreversible, i el vicepresident de la companyia va reiterar ahir que estan oberts a continuar negociant però ja de cara a l'estiu vinent. Segons Michael Cawley, hi ha temps fins a finals de setembre per arribar a un acord. I si no es produeix? “Operarem fins al 31 de març sense ajudes, i ja veurem què farem a partir de llavors”. De fet, Cawley va insistir que la seva voluntat és créixer a Catalunya i a Girona, però que això ha d'anar acompanyat d'acords amb les institucions. Va assegurar que la proposta de la Generalitat era menor que la que s'ha fet pública, i va desestimar l'opció de cessió de terrenys per a la construcció d'un hotel. “Però estic convençut que hi ha un punt mitjà per trobar un acord”, va dir, convençut que Ryanair “és una gran inversió pel retorn que representa al territori”.

Ahir van proliferar les reaccions a l'anunci de Ryanair. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, va deixar clar que està disposat a continuar negociant, si bé creu que la proposta de Ryanair era “inabastable” i que l'estratègia de Ryanair ara és concentrar-se al Prat, fet que comporta que sigui un aeroport amb companyies de baix cost. El portaveu, Francesc Homs, va dir que l'aeroport de Girona té una fortalesa que “no tombarà una companyia aèria”; el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, creu que “hi ha esperances” de futur perquè la companyia manté la base a Girona, i ERC i ICV van lamentar que el govern no hagi apostat fort per un acord. La Federació d'Hostaleria va criticar durament el paper de la Generalitat en l'afer.

Les claus

Coincidència amb rutes que ja s'ofereixen a Barcelona

o.m

El febrer, les rutes més castigades per la reducció de Ryanair van ser sobretot les que feia a la península Ibèrica. Precisament, són el gros de les que ofereix des de Barcelona. D'altres com Oslo, Càller o Edimburg es van traspassar de Vilobí al Prat. I ara ha tocat el torn a les rutes que Ryanair té doblades a Girona i el Prat: Dublín, Roma, Milà i Brussel·les, a part d'altres destinacions emblemàtiques a Girona com Luton, Göteborg, Glasgow i Liverpool. La tàctica és clara: obligar els viatgers a volar des de Barcelona, i així rendibilitzar més les rutes des d'aquest aeroport i no dividir la clientela, competint directament a les rutes principals amb companyies com Spanair i Vueling. El que passarà a partir d'ara és una incògnita total, perquè depèn de múltiples factors: d'una banda, al setembre viurem un altre episodi del serial negociador entre Generalitat i Ryanair; de l'altra, la negociació política entre els governs català i estatal ha de definir un nou model per a la gestió de l'aeroport gironí, segons van pactar en l'última comissió bilateral. I en tercer lloc, la privatització de la gestió del Prat podria obrir una nova guerra entre Ryanair i el guanyador del concurs per les taxes, que col·lateralment podria beneficiar Girona. Cordeu-vos el cinturó.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.