Societat

El decret de la discòrdia militaritza el control aeri i regula la jornada laboral

Els controladors passen a dependre de comandaments de Defensa en casos d'emergència

Les baixes i permisos deixen de computar en les hores anuals

Regulació de la jornada de treball sense marge per a interpretacions, militarització excepcional del servei i revisions mèdiques obligatòries en cas de baixa laboral. Aquestes mesures, incloses en el decret llei que va aprovar ahir el Consell de Ministres, van encendre els ànims dels controladors i van provocar el boicot. El govern estatal va aprofitar la creació de la societat estatal Aena-Aeroports per reforçar la garantia de la seguretat i la continuïtat de la prestació del servei de trànsit aeri.

Així, la nova normativa, que ahir van entrar en vigor a dos quarts de deu de la nit de forma extraordinària davant del conflicte, inclou dues disposicions en què es preveu la militarització dels controladors en determinades circumstàncies. En aquests casos excepcionals, passen a dependre de comandaments del Ministeri de Defensa.

El decret també obliga tots els controladors aeris a sotmetre's a reconeixements mèdics en el moment en què demanen la baixa laboral. Però, sens dubte, la mesura que més ha indignat el col·lectiu és la que regula de manera estricta la jornada laboral, per evitar les interpretacions errònies que s'estaven produint i que abans del boicot d'ahir ja havien causat problemes en alguns aeroports gallecs on els controladors asseguraven que havien fet el màxim d'hores anuals.

La nova regulació manté un màxim de 1.670 hores anuals. La diferència és que, a partir d'ara, els permisos sindicals o familiars, o les baixes laborals no es poden comptabilitzar sota aquest concepte. És a dir, només sumen hores anuals les activitats de caràcter estrictament aeronàutic: descansos, guàrdies i formació laboral.

El sindicat de controladors va criticar que la regulació aprovada pel govern estatal suposa que el col·lectiu “ha de tornar a l'empresa” els permisos de maternitat, per exemple, un fet que “no passa en cap altre sector”. El sindicat va apuntar Aena com a culpable per haver “calculat malament les hores necessàries per garantir el servei”.

En poc més de nou mesos, quatre decrets

La Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), sindicat majoritari del col·lectiu, va denunciar ahir que l'últim reial decret aprovat pel govern estatal, és la quarta normativa que els controladors han d'acatar en poc més de nou mesos. El febrer passat, el Ministeri de Foment ja va canviar les condicions del col·lectiu a cop de decret.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.