El Pacte Nacional preveu invertir almenys 3.900 milions en infraestructures al Camp

El desplegament del «full de ruta» signat divendres suposaria actuacions de 3.440 milions en la primera fase fins al 2015

Els prop de 4.000 milions que, com a mínim, s'invertiran en obres públiques al Camp en els propers onze anys –caldria afegir-hi la part proporcional d'altres grans projectes d'àmbit català, i algunes inversions no valorades o fins i tot ni decidides, ja que la segona fase ha quedat oberta– s'han dissenyat pensant en una població d'unes 750.000 persones al 2020. «Totes aquestes actuacions –algunes de les quals ja en execució– permetran assegurar i optimitzar els recursos per una banda, i el dinamisme econòmic del territori per l'altra», segons Sabaté, i suposaran «una inversió històrica i sense precedents». La inversió posarà fi al «dèficit històric» en carreteres, trens, port i aeroport, però que també abastarà altres «aspectes fonamentals com la recerca i la innovació», a més d'obres relacionades amb l'activitat agrícola, el tractament de l'aigua i els residus, energia, logística o telecomunicacions. «Des del 1935 que no s'havia fet un pla integral de plantejament d'obres públiques al territori», recordava ahir Joaquim Margalef, director de Política Territorial al Camp, i recordava que es formarà una taula de seguiment per comprovar l'aplicació real del pacte.

«No» de la Diputació

Sabaté lamentava que la Diputació de Tarragona no hagi volgut signar el pacte, adduint que hi ha poques inversions i que no preveu l'eliminació de peatges. «Si hi trobaven a faltar alguna obra l'hauríem pogut incloure, entenem que és falta de voluntat i prou, seguint indicacions de CiU», segons el delegat, que recordava: «les altres diputacions –governades per PSC i ERC, per cert– sí que han signat i han participat activament, així que aquí haurien pogut mostrar més voluntat de signar l'acord.»

La Cambra demana unitat

Tot i que es va afegir al pacte dins del Consell de Cambres de Comerç catalanes, el president de la de Tarragona, Albert Abelló, hi ha matisat el seu suport i ha reclamat «una sola veu des del territori en matèria d'infraestructures, que eviti visions localistes», una veu que ha de partir de la «unitat d'acció» de tots els agents polítics i socioeconòmics. L'ens s'ha mostrat molt crític durant la redacció del pla per tal d'exigir la inversió per al Camp «que li correspon d'acord amb el seu creixement econòmic», i ha tornat a demanar celeritat en obres com l'autovia de Montblanc, la línia de mercaderies des del port o l'impuls d'un TAV entre Tarragona i Castelló. En aquest sentit, ha reivindicat que s'executi el que s'ha previst, tenint en compte que la contractació d'obra pública el 2008 a Catalunya va baixar d'un 43% per part de l'Estat, i d'un 54% per part de la Generalitat.

Pagesos i ICV, satisfets

La intercomarcal d'ICV al Camp ahir estava especialment satisfeta per la seva aportació al pacte, que s'ha centrat en «assegurar una primacia del transport públic», especialment el tren que, alhora «permet l'equilibri territorial i és ecologista». ICV recorda que ha estat «determinant» perquè s'hi incorporin obres com el Tramcamp, el nou servei de rodalies, la priorització de la línia de mercaderies o la possibilitat que l'alta velocitat arribi a Reus i Tarragona. A més, destaca que el pacte «no preveu cap transvasament de l'Ebre ni del Roine, ni cap interconnexió de xarxes».

A Unió de Pagesos, també li agrada el pacte perquè preveu la redacció d'un pla territorial sectorial agrari, reconeix els espais d'interès agrari davant d'altres usos del sòl i introdueix la valoració preceptiva de l'impacte agrari en els procediments previs d'avaluació ambiental per a qualsevol projecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.