Infraestructures i serveis

Pas endavant per a l'enllaç amb l'estació del TAV pel sud de Figueres

Queda aprovat l'estudi d'impacte ambiental i es tria l'opció més a l'est per no perjudicar la plana agrícola

La construcció d'un nou enllaç al sud de Figueres per accedir a l'estació del TAV ha fet un pas endavant amb l'aprovació definitiva de l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental del projecte anomenat Millora general. Nova carretera. Ronda Sud de Figueres. L'edicte d'aprovació del Departament de Territori i Sostenibilitat, publicat ahir al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), avala el projecte de perllongament de la C-31 (la carretera de l'Escala), que ara acaba a l'antiga N-II, fins a arribar a l'estació.

Alternativa 1

Això permetrà que tant els veïns provinents de l'est (C-31) com els provinents del sud (N-II antiga i nova) tinguin una via d'accés a l'estació de l'alta velocitat sense haver de travessar la ciutat. En el mateix decret se selecciona com a opció a desenvolupar la solució alternativa 1. Les opcions 1 i 2 coincidien en els trams inicials, però la variant 1 escollida desplaça cap a l'est el tram de carretera comprès entre els PK1+500 (giratori de la zona esportiva) i 2+400 (giratori del camí de Puig Martí). S'ha considerat que qualitativament els danys més destacables es produirien amb l'alternativa 2, mentre que l'alternativa 1 “proporciona la possibilitat de mantenir un teixit de camps agrícoles a la banda oest, vora el pulmó verd previst, i minimitza l'efecte de fragmentació sobre la plana agrícola de les Forques.

Aquesta opció era una de les peticions de l'Ajuntament de Vilafant: “A més de preservar part dels terrenys agrícoles, l'opció escollida farà que la nova via tanqui i delimiti la part urbana perquè ja estem a la zona on s'acaba el creixement del municipi”, explica Consol Cantenys, alcaldessa de Vilafant.

Segons el projecte que es va començar a tramitar l'octubre del 2014, la via tindrà una longitud d'uns cinc quilòmetres pels termes de Vilafant, el Far d'Empordà, Vilamalla, i Santa Llogaia d'Àlguema. El govern estimava en aquell moment que costarà 19 milions d'euros. El traçat s'inicia a la C-31, a la zona del seu enllaç amb la variant de Figueres (N-II) fins a l'N-260 (de Figueres a Olot) que travessarà a un nivell diferent en un punt entre el pont de l'autopista i la nova rotonda ara en construcció. Amb dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d'1,5 metres, la via tindrà deu metres d'amplada en total i es preveuen set rotondes al llarg del recorregut.

La Iaeden en qüestiona la necessitat

La Institució Alt-Empordanesa per a l'Estudi i Defensa de la Natura (Iaeden) havia presentat el 2014 al·legacions a a l'estudi informatiu i a l'estudi d'impacte ambiental que el Departament de Territori de la Generalitat acaba de validar. En les al·legacions presentades, els ecologistes qüestionaven la necessitat d'aquesta nova via de comunicació tenint en compte les “incerteses” de l'estació del TAV Figueres-Vilafant. “Cal avaluar seriosament el futur d'aquesta estació. Si el TAV ha de ser realment un tren d'alta velocitat, poc sentit té tenir dues estacions separades per uns 30 km. És evident que la de Girona tindrà una importància major que la de Figueres”, indicava la Iaeden. Trobant a faltar una estimació d'usuaris de l'estació o qualificant les dades de “sobrevalorades i no argumentades objectivament”, la Iaeden indicava que la justificació de la construcció d'aquesta carretera, “és molt poc rigorosa”.

Els ecologistes concloïen que, en un context de crisi, “invertir gairebé 25 milions d'euros en una carretera de prop de 5 km que no està prou justificada és arriscat i una mica temerari”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.