Infraestructures

Baix Pallars

Desconfiança i decepció a Gerri de la Sal

La construcció de la variant de l'N-260 a Gerri de la Sal preveu la construcció d'un túnel en una muntanya a tocar del poble que els veïns consideren “inestable”

Gerri fa 30 anys que espera la variant, però ara lamenten que el projecte no prevegi un enllaç cap al nord

Posaran sismògrafs per mesurar les vibracions, però els veïns no se'n refien

El petit poble de Gerri de Sal viu amb desconfiança i decepció l'inici de les obres de la variant de la carretera N-260. Desconfiança perquè s'hi ha de construir un túnel de gairebé un quilòmetre de longitud a tocar de les cases i dubten de l'estabilitat dels terrenys, i decepció perquè, després de més de trenta anys demanant aquesta variant, ara el projecte els deixa sense entrada nord en direcció cap a Sort i hauran de fer més volta per arribar a la capital del Pallars Sobirà.

Les obres van començar la setmana passada amb els primers moviments de terra i està previst que durin tres anys. El Ministeri de Foment vol tranquil·litzar els veïns i ha anunciat que s'aixecarà acta notarial de l'estat de totes les cases del poble susceptibles de poder tenir esquerdes per les tremolors, per tal de reparar-les quan acabin els treballs. Són mig centenar si ho preguntem a Luis Bonet –cap de la demarcació de Carreteres de l'Estat a Catalunya, que dijous passat va anar a Tremp a presentar les obres–, o unes 150 si ho preguntem a l'Ajuntament de Baix Pallars, a què pertany Gerri de la Sal i que serà el que, d'acord amb el ministeri, assenyalarà les cases per revisar. “En tot cas, això no serà un problema i es faran les revisions que es demanin”, tanca Bonet quan se li fa veure la contradicció de xifres.

El ministeri també ha assegurat que col·locarà dos sismògrafs al poble –un, a la Casa de la Sal, i un altre, a l'ermita de Santa Maria–, i que les voladures es faran amb la mínima dinamita necessària, la que correspon per llei a una excavació situada a prop d'un conjunt històric i artístic.

Però els veïns no ho veuen gens clar. El poble és una franja urbana estreta entre el riu Noguera Pallaresa i la muntanya que ara es foradarà per fer-hi el túnel per on passarà la carretera: “És una muntanya inestable, els despreniments són continus i el lloc on faran el túnel és molt a prop de una banda de cases del poble”, diu Lina Ratia, responsable de l'associació de veïns del poble, Lo Pedrís. De la inestabilitat de la muntanya a Gerri en dóna fe, segons els veïns, l'accident que hi va haver durant la construcció del túnel d'Arboló, situat a la sortida nord del poble. Un esfondrament va matar un treballador d'una empresa de serveis i davant la inestabilitat dels terrenys el ministeri es va veure obligat a modificar el projecte i reconvertir-ho en un fals túnel que passa a tocar del riu.

Enllaç cap a Sort

Però als veïns també els preocupa l'enllaç cap a Sort. El ministeri al·lega problemes d'espai i per això només hi haurà un enllaç entre el poble i la variant, al sud de Gerri. Això obligarà a fer més de quatre quilòmetres de recorregut extra als veïns de Gerri que vulguin anar cap a Sort i la resta de pobles del Pallars Sobirà, segons es queixa el fins ara alcalde de la població, Xavier Ribera. Des de l'Ajuntament, Ribera ha presentat a Foment projectes tècnics alternatius en què sí que era possible fer un enllaç nord, i també l'associació de veïns ha enviat els seus propis projectes a Foment com a al·legacions. Però no han donat resultat. Ni els veïns ni l'alcalde es creuen les explicacions de Foment i apunten que tot plegat ha estat un problema econòmic, ja que l'encaix de l'enllaç nord hauria suposat desplaçar el túnel i fer-lo més llarg.

Un dany col·lateral de la variant és la desaparició del nucli de Compte, un antic poble al nord de Gerri del qual només en queden dues cases habitades: una, per una família de Girona que només hi anava els estius, i una altra, per una dona que va comprar una casa en runes fa vint-i-cinc anys, la va arreglar, hi ha viscut i l'ha preparat per posar-hi un restaurant, projecte que finalment no veurà la llum perquè les grues d'enderroc hi arribaran abans.

La variant posarà fi, això sí, a un cul d'ampolla de l'N-260, ja que al poble de Gerri l'Eix Pirinenc es fa estret fins al punt que dos camions no passen junts en un dels girs. L'obra costa 48 milions i el 85% es gastarà en la construcció del túnel.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.