Cultura

“Sant Jordi és sagrat”

Els editors mantenen la diada el 23 d'abril, tot i caure en plena Setmana Santa

“Sant Jordi és sagrat i no el mourem de dates”. El Gremi d'Editors de Catalunya ha cedit davant la negativa del Gremi de Llibreters de canviar de data la diada, que enguany cau en plena Setmana Santa –dissabte sant–, tal com havien proposat fa unes setmanes els editors. Així ho va anunciar el nou president del gremi, Xavier Mallafré, després d'una reunió celebrada ahir al vespre a la seu del gremi.

“Teníem clar que Sant Jordi és inamovible i que qualsevol intent de canviar-lo de dia no aniria bé”. Per Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters, avançar el dia del llibre i de la rosa i fer-lo extensible a tota la setmana prèvia, tal com havien plantejat els editors, “no soluciona res”. “L'any que va caure en diumenge i es va allargar al cap de setmana no es va vendre el doble, i quan a mitjan dels vuitanta es va posposar al 27 d'abril perquè també s'esqueia en males dates no va funcionar”. El president al·lega que les vendes d'aquests dies afegits no compensen l'“esforç” que suposa muntar les parades tants dies al carrer.

En un punt estan d'acord llibreters i editors: enguany les vendes es concentraran fora de les grans ciutats per desplaçar-se a les localitats d'estiueig. Al mateix temps, Mallafré assenyala que centres turístics com ara Barcelona veuran compensat l'èxode de la seva població per les visites de forans: “És incert quin pes tindrà aquest flux de gent de fora de la ciutat”. En tot cas, té clar que enguany caldrà “anticipar les novetats” i organitzar-se per garantir la distribució a les comarques on es concentrarà el volum de vendes. A més, continuarà “estudiant” les propostes de municipis i llibreries per ampliar les activitats al voltant de Sant Jordi: “Donarem suport a totes les accions que serveixin per impulsar la festa”.

L'èxit: la collita literària

El dia de Sant Jordi representa entre el 5 i el 7% de la facturació anual per als llibreters. Això vol dir l'equivalent a les vendes d'un mes concentrat en un dia. Si bé enguany, en plena crisi, les previsions de vendes van a la baixa, Daura considera que el que marca l'èxit o no de la diada és la collita literària. Una collita literària sovint alinea els “productes” específics de Sant Jordi que cada vegada més editors treuen al mercat amb vista al 23 d'abril. Si més no, aquesta és l'opinió de Daura, llibreter de Llibre Parcir, de Manresa.

El parer dels llibreters

L'opinió dels llibreters està dividida i varia segons la zona on estan situats. Els del Maresme, per exemple, veuen amb bons ulls que Sant Jordi caigui en Setmana Santa. Xavier Vilert, president de la Cooperativa Robafaves de Mataró entén que la realitat fora de la ciutat de Barcelona és diferent. “Mataró allarga el Sant Jordi durant tota una setmana sota el paraigua de la Festa del Llibre i amb una campanya de vendes de les més importants de l'any”, indica, i afegeix que l'afluència de visitants a la ciutat per Pasqua pot fins i tot afavorir el calaix de les llibreries. D'altra banda, a la llibreria La Llopa, la més significativa del nord de la comarca, es considera que la coincidència de dates “és perfecta”. “La nostra condició de ciutat turística i de segona residència ens beneficia, perquè hi haurà més públic i clients potencials passejant per les parades”, considera un dels propietaris, Xavier Gamell.

Quim Jubert, de L'Odissea de Vilafranca del Penedès, en canvi, veu perillar el volum de vendes en un dia que per als llibreters és una “creu” en certs aspectes: “Perdrem una part important de la nostra clientela, i ja es poden fer tots els invents que vulguis que el resultat serà inevitablement insatisfactori per no dir desastrós per a un sector que també està patint la crisi, ja que les vendes han caigut de mitjana un 10%”. Com a màxim, Jubert avançaria un dia la instal·lació de parades al carrer per tal de mantenir la celebració dins de l'activitat ordinària de la gent i sobretot de les escoles, que podrien participar de la festa.

LA XIFRA

20
milions d' euros de facturació
del mercat editorial català es concentren en la diada de Sant Jordi


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.