Declan Donnellan: «Només un boig creu que viu immers en la realitat, que és del tot insuportable»

Cheek by Jowl estrena a Bèlgica el «Macbeth» que portarà a Temporada Alta

Cheek by Jowl, creada per Declan Donnellan i Nick Ormerod el 1981, s'ha guanyat a pols la fama de ser la millor companyia del món fent muntatges d'obres de William Shakespeare, i al llarg de la seva trajectòria n'ha portat a escena una catorzena, comptant el Macbeth que es veurà a Salt, una peça que, com totes les del bard, parla, sobretot, de la condició humana. Per a Donnellan, una de les escenes més potents del muntatge és el moment en què Lady Macbeth, somnàmbula, es fa la pregunta següent: «Qui s'hauria pensat que aquest home estaria tan ple de sang?», referint-se al seu marit. Per al director anglès, Macbeth, escrita cap a 1606, «és una obra molt moderna» que no parla sobre la «història d'una parella que ha matat el rei, sinó d'una parella que és conscient que ha matat el rei, és a dir, parla de l'experiència del que han fet». Per al director anglès, aquesta peça està relacionada amb la «desexperiència», perquè segons ell «l'home té per costum fer una cosa i en perd l'experiència. El problema no és experimentar coses, és desexperimentar-les perquè la realitat, assumir-la, és una situació incòmoda i només un boig creu que viu immers en la realitat, que és insuportable. Mirar els estels en una nit clara és insuportable. Pensar en els anys que estarem morts és insuportable». Donnellan explica que Macbeth no és una obra per a aquells que pensin que els protagonistes s'adonen de què han fet i aprenen a viure amb aquella realitat. «La parella és conscient del que ha fet i acaba destruïda per la seva imaginació», diu Nick Ormerod, confundador de la companyia i responsable de l'escenografia i el vestuari de l'obra. Ormerod explica que el text no s'ha modificat, no se n'ha fet cap versió, i que no s'ha situat l'acció en un moment històric concret per tal de facilitar referències modernes, tot i l'existència d'imaginàries lluites d'espases, en la línia del que sempre ha exigit la companyia anglesa, és a dir, un espectador voluntari, que hi posi imaginació per aconseguir portar a bon terme el fet teatral.

Set funcions més

El ritme en la venda d'entrades de Temporada Alta és altíssim, i l'organització del festival, tot i que aquest any havia posat a la venda 10.000 entrades més, ha cregut convenient programar set funcions més del mateix nombre d'espectacles. Les noves funcions són: Nixon-Frost (7 de novembre, 21h), El ball (9 de novembre, 21h), Berishit (27 de novembre, 21h), Una comèdia espanyola (28 de novembre, 18h), Top model (30 de novembre, 22h), Non solum (9 de desembre, 21h) i Els nois d'història (5 de desembre, 17h). Les dues primeres setmanes de venda d'entrades (abonaments i soltes), ja se n'han venut 17.183 de les més de 46.000 que s'han posat a la venda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Ferran Aisa
Biògraf

“Les èpoques, encara que no ho sembli, sempre estan connectades”

Barcelona
Eduard Iniesta
Músic

“Dir «bon dia» al veí quasi s’ha convertit en un acte heroic”

Barcelona
ARTS EN VIU

Els festivals de Terres de l’Ebre teixeixen una xarxa de complicitats

BARCELONA
novetat editorial

El gironí Joan Jaile publica la novel·la juvenil ‘Thanda Arlooise i el despertar de la màgia’

girona
música

Anuel AA serà el cap de cartell del Mediterranea Festival de Roses

roses
Cultura

Mor Alice Munro, Premi Nobel de literatura el 2013

ARTS EN VIU

Peralada estrena una òpera feminista i un viatge per la música del cine d’Almodóvar

BARCELONA
cinema

Maria Ripoll adapta la novel·la ‘També això passarà’

Barcelona

Buenafuente inaugura l’exposició ‘Naturalment’

blanes