Despertar comercial a la Part Alta

L'Ajuntament de Tarragona aconsella als botiguers del barri que creïn una associació com a pas previ al desenvolupament d'un pla de dinamització

Durant molts anys (potser trenta) la Part Alta de Tarragona ha estat notícia sobretot per les actuacions urbanístiques que, independentment que encara hi queda molta feina a fer, han convertit un barri lleig i degradat en un d'habitable i agradable. S'ha parlat de la millora de carrers, de façanes, d'ajuts a la rehabilitació, de recuperació d'espais i edificis, de restes romanes, de molèsties nocturnes al veïnat, de pàrquings maleïts i inacabats, de restriccions al trànsit i a l'aparcament, etc. Darrerament, fins i tot col·lectius com ara els restauradors i els artistes de la zona han sortit a la palestra després que s'hagin començat a organitzar.

Ben poc s'ha parlat en tot aquest temps, però, d'un altre aspecte que resulta fonamental, si se'n vol completar la recuperació: el seu teixit comercial. Com a molt, un estudi de la Cambra del 2007 recomanava al comerç que s'especialitzés. De fet, tal com va quedar palès durant la jornada Quo Vadis Part Alta?, organitzada fa unes setmanes per l'Ajuntament amb un notable èxit d'assistència, ben poca cosa podien aportar de manera comuna, si la majoria dels 250 botiguers que es calcula que hi ha ni tan sols es coneixen. De fet, segons reconeixien els impulsors, més enllà de presentar ponències i estudis, aquest era el primer i principal objectiu de la cita: que es coneguessin entre ells, que parlessin, que compartissin experiències i inquietuds. Que s'engresquessin a fer coses junts, en definitiva. Per això, per exemple, es va fer un dinar informal i a peu dret, networking que diuen ara els entesos; per això, una taula rodona sense representants municipals asseguts a la taula.

Apel·lació explícita

Si una conclusió es va extreure dels parlaments, en tot cas, és que la Part Alta presenta deficiències des del punt de vista comercial, però que també té potencial i oportunitats per ser un barri admirat pel seu comerç: el Born tarragoní, es proposa. Per a això, però, cal definir uns objectius i un pla, d'acord amb les administracions que, al cap i a la fi, hauran d'ajudar a implantar i finançar part de les actuacions, i hi establiran prioritats. En aquest sentit, va quedar clar també que els botiguers de la Part Alta s'hauran d'associar si volen que l'Ajuntament hi emprengui un pla específic de dinamització comercial. La regidora d'Empresa i Ocupació, Dolors Herrera, ho deia en la presentació: «És important aturar-nos a reflexionar què hem de fer, per crear consens i consciència col·lectiva, una marca entre comerciants, restauradors i veïns.» El regidor de Promoció Econòmica, Sergi de los Ríos, ho resumia amb més contundència en la clausura: «Només es pot desenvolupar un pla si hi ha una associació forta, hi ha d'haver una interlocució.» Per això, encoratjava els comerciants: «El pas previ és la unió; fins i tot amb la meitat de les botigues em conformaria: ara hi ha una bona oportunitat i una excusa, el pla integral de la Part Alta.» «Us demano un esforç pel col·lectiu, arribeu als acords i fórmules que sigui, perquè els beneficis són també individuals i evidents», va arengar-los. «Doncs fem-ho ja!», va dir algú entre el públic.

La Via-T es reivindica

D'interès, doncs, n'hi ha, però no serà tan fàcil. D'entrada, a banda del desconeixement mutu i la poca cultura associativa del sector, el moment galdós fa que no tothom estigui disposat a pagar una quota regular a una entitat nova que encara genera desconfiança. Caldria veure qui vol liderar-la, i amb quin consens. A més, de fet, ja hi ha un grup que en teoria fa aquesta funció: l'associació comercial Via-T, que agrupa botiguers de bona part del centre de Tarragona, inclosos una quarantena del nucli antic. El seu president, Joan Anton, ho recordava dimarts mateix. «La Part Alta s'ha de vendre dins d'un conjunt, i la Via-T ha de ser l'interlocutor que es reclama, perquè és l'única associació amb activitats reals», deia, en referència als intents poc reeixits de reanimar una associació de veïns i comerciants al barri, amb interessos no sempre coincidents. Anton es mostrava, però, obert a descentralitzar-se: «Hi ha d'haver una única veu, sota una sola marca que serà Tarragona Comerç –Via-T és tot just un nom administratiu, sorgit precisament d'un pla de dinamització d'ara fa uns anys–, però també s'ha de diferenciar per zones». Tal com s'admetia, «cadascuna té una personalitat pròpia, amb singularitats específiques en qüestions com ara la neteja, els horaris i l'atracció turística, que s'han de respectar». En resum, que la Part Alta hauria de tenir una branca pròpia dins la Via-T.

ELS CONTRES

I, de tot això, els botiguers del barri, què en pensen? En la taula rodona que va tancar la jornada de reflexió Quo Vadis Part Alta?, els assistents també van poder plantejar els contres, és a dir, els seus dubtes, queixes i temors sobre el futur del comerç al barri. Aquests en són alguns.
Si no ve gent, com et vols especialitzar?
Sota els arcs del carrer Merceria hi podria haver botigues especialitzades
A Barcelona potser sí, però a Tarragona, de creuers, en vénen molt pocs.
Si ha desaparegut el mercat de tota la vida de carn i peix!
Generalitat i Ajuntament s'han de posar les piles per agilitzar els tràmits burocràtics per rehabilitar façanes i posar ascensors, perquè, si no, ara els edificis es degraden
La gent no ve perquè no hi ha pàrquing: això és el principal, perquè provoca la fugida de clients
Falta neteja, i estructura comercial
No hi ha cap lavabo públic, n'hi havia un de fa 30 anys però el van tancar!
L'anàvem a buscar, però el turista de Salou no ens ha aportat mai res! Ara almenys hi ha un nou enfocament
La restauració del Portal del Roser no agrada, i a sobre ja no s'hi pot passar
Hi ha una manca total d'informació de l'Ajuntament en les obres que es fan
Ningú ha vingut mai a oferir-me fer res en conjunt; som els botiguers els que ens hem de guanyar la gent!
Falten senyals turístics a la plaça de la Font –d'aquí a dos mesos quedaran tots instal·lats, van recordar els regidors
El camió de la brossa ara sovint circula en horari comercial, hauria de fer-ho en unes altres hores


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva

Continua la Vaga a la multinacional DXC Technology

girona