Madrid, Sevilla i París seran el límit de la rendibilitat respecte a l'avió

Amb el TAV seran a 5 hores com a molt

Els càlculs que comparen la viabilitat del tren d'alta velocitat respecte a l'avió situen entre les tres i les quatre hores el temps que el TAV ha de trigar a unir dues ciutats per ser més ràpid que l'avió. Amb l'epicentre a Girona, un estudi del geògraf de la UdG Narcís Sastre ha calculat el temps que trigaria el TAV a unir la ciutat amb la resta d'Europa. La franja entre Montpeller i els límits amb el País Valencià resulta la més accessible, amb un temps de trajecte d'entre 20 minuts i poc més d'una hora i mitja. La segona corona engloba ciutats com ara València, Tolosa, Lió i Madrid en els extrems, amb un temps de trajecte que excediria per poc les tres hores, mentre que el viatge a París, Bordeus, Estrasburg, Torí i Sevilla duraria de tres hores i mitja a cinc hores, la forquilla en què es considera que agafar el TAV o l'avió depèn de la preferència del viatger, perquè cap dels dos mitjans de transport representa un estalvi substancial de temps respecte a l'altre, si bé el tren és més còmode perquè connecta els centres de les ciutats. Per arribar a Milà, Brussel·les, Màlaga i Stuttgart se superarien àmpliament les cinc hores i, més enllà, el temps de viatge seria de prop de deu hores.

La competència de l'avió

Per anar a París amb avió des de l'aeroport de Girona es triga entre una hora i mitja i una hora i cinquanta minuts, depenent del vol. A aquest temps s'ha d'afegir el desplaçament, el temps destinat a la facturació de maletes i l'embarcament i, després, el desplaçament des de l'aeroport fins al centre de la ciutat, que en la majoria de rutes de Girona és d'entre 30 i 60 minuts. El gran avantatge del tren és precisament que l'estació és al centre de la ciutat, de manera que el temps de trajecte seria més o menys equivalent. El trajecte en avió fins a Madrid és d'una hora i vint minuts; a Sevilla d'una hora i mitja; a Brussel·les d'entre una hora i tres quarts i dues hores, i a Milà, de prop d'una hora i mitja. Al final, el preu també serà un element decisiu.

Moure's a Catalunya

El mateix mapa s'ha fet també per analitzar el temps de trajecte entre la ciutat de Girona i la resta del territori català. S'hi pot comprovar que Girona es troba a menys d'una hora de viatge de la gran majoria de punts de la demarcació. A la Costa Brava només supera aquest límit la part entre Roses i Cadaqués del Cap de Creus, la zona entre Tamariu i el cap de Begur i algun punt del sud de Tossa. En direcció a muntanya, a partir de les destinacions al Ripollès, el temps de trajecte també supera els seixanta minuts, mentre que a la Cerdanya ja sobrepassa les 2 hores, i en la seva part lleidatana s'acosta a les 3 hores, un temps de desplaçament semblant al que hi ha per anar fins al Camp de Tarragona. Per arribar fins a Lleida ja se supera aquest registre.

Temps en carretera

Quant als desplaçaments per carretera, els responsables del treball també han establert el temps estimat per anar des de Girona a altres punts d'Europa. El temps de viatge a Saragossa i València és de 3 o 4 hores, en funció del punt de destinació, mentre que a Múrcia, la resta d'Aragó, Navarra, la Rioja, Conca i Albacete queda establert entre 4 i 6 hores, i a Madrid i Cantàbria entre 6 i 7 hores. Galícia, Portugal i el sud-oest d'Andalusia són a més de 10 hores en cotxe. Al nord, Marsella i Tolosa estan a la franja de les 2 a les 4 hores de temps de viatge, i per arribar a Lió es triga una mica més d'aquestes 4 hores. París és a la franja següent (8 hores de trajecte), com ara Milà i bona part de Suïssa. Per anar a Londres i Holanda es triga al voltant d'11 hores.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.