El TAV posarà la ciutat de Girona en el mapa de l'àrea metropolitana de Barcelona

Un estudi de la UdG apunta la creació d'una regió metropolitana catalana, amb Girona com un dels seus pols urbans

Per la línia del TAV circularan tant els trens internacionals com els Avant, els combois d'alta velocitat que faran, en alguns casos, serveis directes entre Girona i Barcelona i, en d'altres, també pararan a l'aeroport de Girona i Figueres. S'estima que el temps que es trigarà a fer el trajecte entre Girona i Barcelona serà de 35 minuts, i de 45 minuts en el cas de Figueres. Això farà que la connexió entre els centres de Girona i Barcelona sigui d'un temps semblant al de bona part de la connexió de la capital amb ciutats com ara Sabadell, Terrassa, Mataró, Castelldefels i altres nuclis de l'àrea metropolitana. El resultat d'aquesta proximitat serà l'entrada de Girona en la zona d'influència de Barcelona, segons indica un estudi de la UdG, centrat precisament en l'anàlisi de quin efecte té l'arribada del tren d'alta velocitat en el desenvolupament local de les àrees urbanes intermèdies. El geògraf de la UdG Jaume Feliu és un dels autors que participa en l'estudi. Segons el seu parer, «amb el TAV hi pot haver un salt qualitatiu cap a una regió metropolitana catalana», ja que la millora en la mobilitat i la tendència al desplaçament residencial i a la realització d'activitats fora del centre de la ciutat –a la recerca de més qualitat de vida– apunten en aquest sentit.

Efectes a mitjà termini

Segons les primeres conclusions de l'estudi, a curt termini els efectes del TAV seran un contacte més gran entre empreses i també una ampliació del mercat laboral, mentre que, a mig termini, es preveuen canvis residencials i la relocalització d'empreses. Amb tot, Feliu adverteix que tot plegat no es produirà per generació espontània, sinó que els moviments que es facin al territori facilitaran aquesta previsió. Precisament, Girona s'ha catalogat com a ciutat en què el TAV representarà una millora de les seves condicions i potencialitats, tot i que no haurà servit per fer una transformació a fons del model de ciutat, a diferència del que han fet altres poblacions com ara Lleida. Feliu considera que els agents locals «no s'han activat» davant l'arribada del TAV, perquè la ciutat ja funciona i, si de cas, el que farà el tren serà donar més valor a allò de què ja disposa. El Palau de Congressos, el turisme i la recerca han de ser alguns dels camps que, segons Feliu, s'han de desenvolupar especialment, si bé també creu que s'han de crear sinergies amb l'aeroport i la central integrada de mercaderies (CIM) de la Selva. «El transport públic i els aparcaments seran fonamentals perquè tot convergeixi», clou Feliu.

Sectors que es beneficiaran de l'arribada del tren

A part del sector residencial, que es pot veure afavorit per l'arribada del TAV, segons els diversos estudis que han anat apareixent, els altres àmbits a potenciar seran els que s'anomenen de finances i terciari avançat. D'una banda, la presència del Palau de Congressos pot afavorir que alguns dels congressos i fires que es fan a Barcelona es puguin desplaçar a Girona, sigui perquè busquen un perfil de ciutat diferent, sigui per coincidència amb altres cites que es facin a la capital catalana. La possibilitat d'una mobilitat més gran. de l'altra, ha de permetre avançar en la creació de centres de recerca i donar un impuls a la universitat. Pel què fa a l'àmbit dels negocis, s'espera que al voltant de l'estació s'instal·lin oficines i empreses, noves, o que es traslladin des de Barcelona i la seva àrea metropolitana. La proximitat de la central integrada de mercaderies (CIM) de la Selva, i també de l'aeroport –amb totes les rutes internacionals que hi operen–, han de suposar també elements que facilitin aquest trasllat d'activitats.

Figueres, un cas diferent

El cas de Figueres serà diferent al de Girona per diversos motius. El primer, i més evident, per la menor proximitat geogràfica amb Barcelona, però també per la manera com la ciutat ha preparat l'arribada del TAV. Segons Jaume Feliu, Figueres és un exemple de ciutat més allunyada, com també és el cas de Lleida, on la ciutat s'adaptarà a l'arribada del tren amb un canvi de model urbà al voltant de l'estació, i es redefinirà tota aquesta àrea. A més, Feliu considera que la massa crítica que a Figueres es pot aprofitar econòmicament de l'arribada del TAV és baixa comparada amb Girona, ja que els equipaments (universitat, congressos, etc.) són de poca envergadura. Tot i això, sí que creu que la ciutat guanyarà pes i serà també un pol de desenvolupament urbà, si bé amb un abast territorial menor. En aquest sentit, afirma que cal veure quin rol jugarà la ciutat un cop hi arribi el TAV, ja que donarà servei a un territori molt més ampli i pot estendre sobretot la seva potencialitat turística.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
URBANISME

El 80% dels edificis del Camp de Tarragona no han passat inspeccions

TARRAGONA

La prescripció d’activitat social en lloc de fàrmacs s'inicia al CAP Valldoreix

SANT CUGAT DEL VALLÈS
URBANISME

Amics de la Rambla es queixa de les mancances de manteniment

BARCELONA
comissió europea

Astrazeneca demana la CE que retiri la seva vacuna contra la Covid-19

barcelona
societat

Identifiquen una nova forma genètica de l’Alzheimer

barcelona
societat

Prop de 700 aportacions ciutadanes per al futur parc de Prades

MONTBLANC
societat

Vaga a Nestlé Girona pel desbloqueig de la negociació del conveni col·lectiu

girona

Obres a la recepció i el magatzem de la Policia Municipal

SABADELL
societat

El CE Sabadell i l’EFB Ripollet investiguen una batussa d’adults en un partit de prebenjamins

SABADELL